کد خبر: 27176| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۶ اردیبهشت سال ۱۴۰۴ | ساعت ۱۵:۴۳:۰ | تعداد بازدید: ۱۲۸۱

از نظر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، جداسازی دانش‌آموزان براساس نمره، باعث می‌شود استعداد افراد در حوزه‌های مختلف نادیده گرفته شود. به باور او وقتی قرار است همه در یک جامعه زندگی کنند، جداسازی افراد در مدارس خاص اشتباه است.
دکتر عادل پیغامی گفت: «طبق فلسفه‌ی تعلیم و تربیت، چون نخبگان و افراد عادی در جامعه در کنار هم زندگی می‌کنند، و از طرفی چون نخبگی فقط ریاضیات و فیزیک نیست و نخبگی در هوش هیجانی و هنر هم مطرح است، جدا کردن عده‌ای از جامعه به عنوان نخبه کار اشتباهی است. 

دکتر پیغامی: با تفکیک بچه‌ها در مدارس مخالفم
او در ادامه اضافه کرد: «نظر دیگری هم وجود دارد که می‌‌گویند باید برای بچه‌های خاص، برنامه‌های خاصی را در نظر گرفت. به‌شخصه دنبال روش بینابینی هستم؛ مثلا می‌توان برای بچه‌های خاص اردوهای چندماهه‌ای را در نظر گرفت اما نباید مدرسه‌های آنها از افراد عادی جدا شود؛ زیرا همه‌ی این افراد بعدا با هم همسایه خواهند شد پس در مدرسه نیز باید با هم باشند.

وی افزود: افراد عمومی هم نخبه هستند و طبق فرمایش پیامبر، همه‌ی مردم معادن طلا و نقره هستند. یعنی ما در سطح عمومی جامعه اجازه نداریم به کسی بگوییم نخبه نیست. بشر هزارویک استعداد دارد و نباید آن را به ریاضی و فیزیک و المپیاد محدود کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نخبگان خودبه‌خود در دانشگاه از بقیه‌ی افراد جدا می‌شوند؛ چون معمولا کسانی فیزیک نظری و درس‌های این‌چنینی را تا مقطع دکترا ادامه می‌دهند که از هوش خوبی برخوردار باشند. به لحالظ حرفه‌ای هم باید تفکیک شوند اما نه به شکلی که درحال‌حاضر شاهد آن هستیم.»

روند کند عدالت آموزشی در ایران
دکتر پیغامی درباره‌ی سهم ۸درصدی مدارس دولتی در قبولی کنکور گفت: «قرار است با مصوبه‌ی کنکور سهم مدارس دولتی در قبولی‌ها بیشتر شود.

او درباره‌ی کند بودن این روند در ادامه گفت: «بله کند است. ما یک برنامه‌ی درسی عمومی برای زندگی روزمره و برنامه‌ی خاص داریم که برای دانشگاه رفتن است. بچه‌ها باید تا پایه‌ی نهم همه با هم باشند و پیشنهادم این است که تا پایه‌ی نهم نباید مدارس خاص داشته باشیم اما بعد از آن باید برنامه‌های خاص در قالب اردوهای چندماهه در تابستان در نظر گرفت.»

او در ادامه با تاکید بر اینکه استعداد ویژه و خاص نباید فقط مختص فیزیک و درس‌های مشابه باشد، گفت: «ما در نقاشی، موسیقی، هنر و… هم نخبه داریم و باید برنامه‌هایی را برایشان در نظر بگیریم.

دکتر پیغامی گفت: بعضی‌ها ذهن تحلیلی خیلی خوبی در امور حقوقی و جامعه‌شناسی دارند که اگر از آنها کنکور بگیریم می‌بینیم در ریاضی و… عقب هستند اما تحلیل‌هایشان بسیار خوب است.»

رتبه‌ پایین ملاک نیست | در علوم انسانی هم نخبه داریم
دکتر پیغامی در ادامه گفت: «همین حالا هم نخبه‌هایی در علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و… داریم. چنین افرادی در زمان خودشان نتوانستند رتبه‌ای در پزشکی بیاورند اما حالا در این رشته‌‌ها نخبه هستند.

وی افزود: اشتباه ما این است که نخبگی را معادل برتر بودن در علوم پایه و… می‌دانیم. اگر بتوانیم برای تمام نخبگان در دروس و حوزه‌های مختلف برنامه‌های خاص داشته باشیم، آن وقت می‌توانیم از پایه‌ی نهم به بعد فضا را تغییر بدهیم؛ اما تا قبل از آن نباید جداسازی اتفاق بیفتد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید سهم‌ها را رعایت کنیم. استان‌ها در شریف سهم دارند و باید سهم حرفه‌ها را هم در نظر بگیریم. نباید سهم جامعه‌شناس را بیشتر از تعمیرکار تلویزیون بدانیم.

وی افزود: آمایش سرزمین در دو بخش مکانی و رشته‌ای باید بررسی شود و از حالا بدانیم برای ۱۰ سال آینده چند مهندس کشاورزی می‌خواهیم. درکل باید طبق نیاز، برای کمبودها برنامه داشته باشیم.»

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7