آیتالله رشاد جامعه کلیمیان ایران را دارای ویژگیهای خاص دانست و افزود: جامعه کلیمیان ایران همواره به نظام و انقلاب وفادار بودهاند.
جامعه کلیمیان ایران با حضور در پژوهشگاه با آیت الله علی اکبر رشاد دیدار و گفتگو کردند.
حاخام یونس حمامی، رهبر دینی کلیمیان ایران، همایون سامه یح، رئیس انجمن کلیمیان و نماینده مجلس شورای اسلامی و آرش آبایی پژوهشگر، محقق و مدرس دین یهودی با حضور در سازمان مرکزی پژوهشگاه با آیت الله علی اکبر رشاد رئیس و مؤسس پژوهشگاه دیدار و گفتگو کردند.
آیت الله رشاد در این نشست صمیمانه با اشاره به اینکه ایران اسلامی طی قرون و ادوار مختلف با ادیان و اصحاب ادیان روابط خوب و حسنهای داشته است گفت: با اشراف اجمالی که بنده بر تاریخ تحولات کشور عزیزمان ایران دارم در وفق و مدارا و روابط حسنه بین کلیمیان و مسیحیان و زرتشتیان در ایران هیچ تفاوتی وجود ندارد مضاف بر اینکه این ادیان الهی با وجود اینکه همیشه در اقلیت بوده اند ولی همواره با مجموعه ملت ایران همراهی داشته و در مواقع خطر به صحنه آمدند، جانبازی کردند و در حوادث مختلفی که برای کشورمان پیش آمده از جنگ، انقلاب مشروطه، انقلاب اسلامی، انتخابات و … مشارکت فعال داشته اند و دیده ایم در هشت سال دفاع مقدس جوانانی از همین ادیان چه شهدایی نثار انقلاب و آرمانهای آن کرده اند.
آیت الله رشاد همچنین جامعه کلیمیان ایران را دارای ویژگیهای خاص دانست و افزود: در خصوص کلیمیان یک ویژگی متمایز وجود دارد که در خصوص دیگر ادیان احیاناً نیست؛ مثلاً از زمانی که رژیم جعلی و خبیث اسرائیل تشکیل شد تلاش کردند همه یهودیها را در سراسر جهان صهیونیست قلمداد کنند ولی جامعه کلیمیان ایران خصوصاً بعد از پیروزی انقلاب به ملیت خود وفادار ماندند این عناصر با ارزش و باوفا نسبت به هویت ملی خود حساس بودند و چه بسا در مقابل امتیازاتی که دشمن به آنها میداد ترجیح دادند تا پای این ملت، پای ملیت و کشور بایستند و این نشانه استقلال فکری کریمیانه ای است که در ایران همچنان ماندند و به دشمن و بخصوص صهیونیستها پشت پا زدند.
در ادامه این دیدار صمیمانه حاخام یونس حمامی، رهبر دینی کلیمیان ایران با اشاره به قدمت روابط کلیمیان با ایران گفت: حضور بیشتر یهودیها در ایران از دوران کوروش کبیر هست. طی تاریخ پستی و بلندیهایی بوده اما عموماً این سازگاری، دوستی و مودت وجود داشته است. به دلیل مشابهتی که به خصوص در جنبههای اعتقادی، باور به خدای یکتا، اعتقاد به معاد، نبوت و همینطور مشابهتهایی که در جنبههای فقهی وجود دارد و تشابهات اخلاقی و رفتاری بین مسلمانان و یهودیها حضور آنها در ایران ویژهتر از سایر اقلیتهای دیگر بوده است.
وی همچنین افزود: در کنار اختلاف سلایقی که وجود داشته اما در اکثر شهرهای یهودی نشین ایران معمولاً محلههای یهودی نشین در کنار مسجد جامعها بوده یا در کنار خانه مراجع دینی بوده است و حتی ایشان به نوعی حامی اقلیتها بوده اند و این به خاطر مشابهتهای دینی است که وجود داشته و در جنبههای مختلف شیوههای رفتاری دین، حلال و حرام خوراکیها، جنبههای ایدئولوژی اعتقادی و جنبههای فقهی و اخلاقی اشتراکات باعث شده که پیوند مستحکمی بین مسلمانان و یهودیان برقرار شود.
همچنین در ادامه این نشست دکتر همایون سامه یح، رییس انجمن کلیمیان و نماینده مجلس شورای اسلامی نیز جامعه کلیمیان ایران را مبری از ظلم و ستم رژیم صهیونیستی دانست و افزود: اکثر یهودیان سراسر جهان با اشغال گری و ظلم و تعدی رژیم غاصب صهونیستی مخالف هستند و نباید اعمال شنیع این رژیم را به آیین یکتاپرستی یهود و مردم با ایمان کلیمی و قوم یهود نسبت داد.
منبع:مهر