کد خبر: 24409| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱ اسفند سال ۱۴۰۲ | ساعت ۱۰:۴۹:۰ | تعداد بازدید: ۳۴۴

اولين جلسه هيأت انديشه‌ورز علم و فناوری استان ایلام در محل سالن جلسات حوزه رياست دانشگاه ایلام برگزار شد.
به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سلیمی با بیان اینکه نظریه پشتوانه انقلاب اسلامی، نظریه نظام انقلابی است، بیان کرد: درست است که بعد از انقلاب اسلامی، تشکیلات و دولت مستقر شده است ولی باعث نمی‌شود از انقلابی‌گری دست برداریم، باید در تمام حوزه‌های انقلابی‌گری تداوم پیدا کند، البته انقلابی‌گری به معنای آنارشیسم و بی‌نظمی نیست بلکه تحول‌خواهی است.

معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نظام دانشگاهی وام گرفته از غرب بوده است، ادامه داد: ما در جمهوری اسلامی ایران تمدن غرب را نفی نمی‌کنیم غرب گریز، غرب ستیز و غرب گرا نیستم اما غرب گزین انتقادی هستیم. مواردی که با ارزش‌های ما ناسازگار است اصلاح می کنیم. بر این اساس باید تحول در نظام آمورشی را مدنظر داشته باشیم.

دکتر سلیمی در ادامه با اشاره به تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ستاد انقلاب فرهنگی با ابتکار حضرت امام(ره) تشکیل شد و بعد از چهار سال با پیشنهاد مقام معظم رهبری به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتقاء یافت. شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای فعالیت متمرکز بر دانشگاه ها بود اما در ادامه فرهنگ و علم توامان یعنی - قدرت نرم نظام - در دستور کار این شورا قرار گرفت. در این شورا اسناد مختلفی تنظیم شده است که برخی از آنها شامل نقشه مهندسی فرهنگی، نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به رویکرد تحولی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دوران تحولی در شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شده است و بر این اساس چهار ستاد علم و فناوری، فرهنگی اجتماعی، تعلیم و تربیت و خانواده و زنان در شورا تشکیل شده است و ستاد علم فناوری متولی حکمرانی علم و فناوری در کشور است، میزهای تخصصی شکل گرفته است، تمرکز زدایی و توجه به استانها را در نظر داریم، چرا که نیاز داریم به ظرفیت‌ها توجه شود، مسایل آموزش عالی در اقصی نقاط کشور متفاوت است، هیات‌های اندیشه ورز به همین دلیل شکل گرفته است تا از این طریق حکمرانی محلی مسائل استانی صورت گیرد.

معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم موفق باشیم باید حکمرانی دانش بنیان داشته باشیم. پشتوانه نطری اقدامات در ستاد نظریه نظام انقلابی، سیاست‌های کلی علم و فناوری، نقشه جامع علمی است هم اکنون به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور آغاز شده، استان‌ها در به روز رسانی نقشه مشارکت داشته باشند.

دکتر سلیمی با انتقاد از عدم استفاده از همه ظرفیت کشور ادامه داد: باید از تمرکزگرایی فاصله بگیریم چراکه نمی‌توان برای همه مناطق و اقوام نسخه واحد پیچید، حکمرانی محلی باید مدنظر داشته باشیم. حکمرانی شبکه‌ای باید مدنظر باشد. اگر بتوانیم ظرفیت‌های مختلف در استان‌های کشور را فعال کنیم رشد و شتاب بیشتری خواهیم داشت.

در اين جلسه دکتر علي‌محمدي رئيس دانشگاه ايلام نیز با بيان اينکه نخبگان توانمند و متعهد زيادي در سطح استان‌ها وجود دارند، که تاکنون فرصت ارائه ايده‌هاي خود را نداشته‌اند، گفت: راه‌اندازي هيأتهاي انديشه‌ورز ستاد علم و فناوري شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سطح استان‌ها يک اقدام ارزشمند جهت استفاده حداکثري از ظرفيت نخبگاني کشور در راستاي تصميم‌سازي و سياستگذاري در حوزه‌هاي علم، پژوهش، فناوري و اقتصاد دانش بنيان است.

دکتر علي‌محمدي، افزود: انتظار مي‌رود هيأت انديشه‌ورز استاني به استناد آيين‌نامه‌هاي بالادستي و توجه به آمايش سرزمين و ظرفيت‌هاي استان ايلام، با رصد و شناسايي مسائل و ارائه راه حل، ستاد را در سياستگذاري و تدوين اسناد مختلف در حوزه علم و فناوري ياري رسانند.
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7