حجتالاسلام والمسلمین پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با رسانه KHAMENEI.IR گفت: مشارکت مردم به تناسب هر حوزه، سطح خود را میطلبد.
رهبر انقلاب در دیدار رمضانی دانشجویان با تأکید بر اهمیت توجه به حرف مردم تصریح کردند: «حرف مردم را باید گوش بدهند. حرف مردم کجا است؟ خب مردم در همهی مسائل که حرف ندارند، [ضمناً] یک حرف ندارند؛ باید فکر کنند، مطالعه کنند. حرف مردم سازوکاری دارد. حرف مردم همین است که الان وجود دارد؛ یعنی یک نفر را به عنوان رئیسجمهور انتخاب میکنند؛ این حرف مردم است. یک عدّهای را بهعنوان نمایندهی مجلس انتخاب میکنند؛ این حرف مردم است. حرف مردم را اینجوری میشود فهمید دیگر.
حالا یکی از برادرها گفت رفراندوم؛ اینجوری گفتند که اگر چنانچه شما از اوّل در همهی مسائلی که پیش میآمد رفراندوم میکردید، حالا آن حسّاسیّت روی رفراندوم وجود نداشت. کجای دنیا این کار را میکنند؟ مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است؟ مگر همهی مردمی که در رفراندوم باید شرکت کنند و شرکت میکنند، امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟ چطور میشود رفراندوم کرد، در مسائلی که تبلیغات میشود کرد، از همه طرف حرف میشود زد؟ اصلاً یک کشور را شش ماه درگیر بحث و جدل و گفتگو و دوقطبیسازی میکنند برای اینکه یک مسئلهای رفراندوم بشود. در همهی مسائل رفراندوم بکنیم؟ یعنی قضایا اینجوری نیست که آدم اینجور ساده از رویشان [عبور کند].» ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
رسانه KHAMENEI.IR به همین مناسبت در گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی به بررسی نقش مشارکت مردم در نظام جمهوری اسلامی و سطوح مختلف آن پرداخته است.
برخی از نکات مورد اشاره حجتالاسلام والمسلمین پارسانیا که در این مصاحبه مشاهده میکنید:
انقلاب اسلامی کاملاً با حضور و مشارکت مردمی توانست پیروز شود.
ما در حدود ۴۰ سال، ۴۰ انتخابات داشتیم. البته مشارکت مردم، به تناسب حوزهی خودش مشارکت سطح خودش را میطلبد.
برخی از مشارکتها در حوزه اصول و مبانی که اساسیتر هست، گاه ممکن است در قالب یک رفراندوم عمومی باشد مثل اصل جمهوری اسلامی.
برخی از مشارکتها باید طبقه بندی و رده بندی و چند مرحلهای باشد.
هر قلمرویی از دانش یک منطق مربوط به خودش را دارد.
در دانشهای طبیعی منطق تجربی کارآمد است. در دانشهای ریاضی منطق نیمه تجدیدی است. عملیات اجتماعی هم این است هر بخشی از عملیات اجتماعی و مشارکت در عملیات اجتماعی منطق مربوط به خودش را میطلبد.
در نظام سلامت وقتی که مشارکت میخواهید قاعدتاً متخصصینی را که تشخیص بدهند که چه کسی در کدام حوزه تخصص لازم را دارد، باید معرفی بکند.
در نظام دینی شما برای تشخیص اعلم از خبرگان استفاده میکنید.
منبع:رسانه KHAMENEI.IR