رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: با دستور کاری دقیق و تقسیم کار میان پژوهشگاهها میتوانیم به سمت ارتقاء جایگاه علوم انسانی اسلامی قدم برداریم.
آیتالله علیاکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در اختتامیه سومین همایش «علوم انسانی اسلامی، پژوهش و فناوری» که در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد در سخنانی بصورت برخط با تاکید بر ضرورت تقسیم کار در جریان تولید علوم انسانی اسلامی اظهار کرد: با دستور کاری دقیق و تقسیم کار میان پژوهشگاهها میتوانیم به سمت ارتقاء جایگاه علوم انسانی اسلامی قدم برداریم.
وی افزود: همه ما سالها است که مسأله علوم انسانی، اصلاح، ارتقاء، آسیب، تولید، توسعه، ترویج و احیانا کاربردی سازی این حوزه وسیع را در دستورکار داریم و رهبر خردمند و فرهمند و تیزهوش و آیندهنگر نیز به این مسأله اهتمام دارند و مرتب در خلال رهنمودها و تدابیرشان به این موضوع میپردازند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: عموم دستگاهها خاصه دستگاههای حاضر در این محفل نیز به این مسأله اهتمام دارند اما یک سری مشکلاتی پیش روی ما وجود دارد که چندان که باید کار به نحو مطلوب پیش نمیرود.
وی بیان کرد: هنوز بعد از چند دهه که این مقوله مطرح است، درگیر مباحث ماقبل هستیم، یعنی هنوز از ضرورت این مسأله حرف میزنیم، از امکان این مسأله حرف میزنیم، از فایدهمندی و ضرورت علوم انسانی حرف میزنیم در حالیکه باید از این مرحله عبور کرده باشیم.
آیتالله رشاد افزود: اگر یک قدم جلوتر میگذاریم، مجددا در حال طرح یک سلسله مباحث کلی هستیم؛ مباحث نظری انتزاعی و احیانا در حوزه فلسفههای مضاف به این علوم، و بحثهای نظری و انتزاعی و فلسفی و احکام کلی مربوط به کلیات علوم انسانی و مباحث مشترک بین این رشتهها و اگر هم درمورد رشته خاصی حرف میزنیم بازهم بحثهایی مربوط به ماقبل را مورد بررسی قرار دادهایم.
وی بیان کرد: شاید راه حل مسأله یا مهمترین راه حل آن همان راه حلی است که حجتالاسلام والمسلمین لکزایی به آن اشاره کرد و آن این است که ما یک تقسیم کار ملی در این زمینه انجام دهیم و دستگاههای هم افق، این ده، بیست دانش را با هم تقسیم کار کنیم و حتی الامکان هر دستگاهی نیز تنها یکی از رشتهها را بپذیرد، مگر اینکه خودش بخواهد در بیش از یک زمینه کار کند.
رئیس شورای حوزههای علمیه استان تهران اظهار کرد: در هر حوزهای باید به آن مجموعه بگوییم در این حوزه تعیین شده شما باید پاسخگو باشید، یعنی زمانبندی کنید، فرایند تعریف کنید، سالانه کارکرد سنجی کنید و این کار را اگر انجام دهیم به نظر میرسد بتوانیم یک برآورد قابل پیش بینی و نقد و ارزیابی را در یک بستر و بازه زمانی معینی پیشبینی کنیم.
وی خطاب به اعضای مجمع پژوهشگاههای علوم انسانی اسلامی گفت: در حال حاضر هیچ کدام از ما نمیتوانیم بگوییم که در این فرایندی که درحال طی شدن است در کجا هستیم یا هرکدام از ما بعد از ده سال به کجا خواهیم رسید.
آیتالله رشاد با بیان اینکه قطبگذاری تخصصی باید انجام شود اضافه کرد: باید بتوانیم بگوییم که این دستگاه قطب فلان حوزه است و آن دستگاه قطب فلان حوزه و بعد کلیاتی از یک الگو را طراحی کنیم که همه حول محور آن الگو فعالیت کنند و برای مثال در تولید علم فرایندی را تولید کنیم که مرحله به مرحله همگی با هم با توجه به آن فرایند فعالیت کنیم.
وی تصریح کرد: همایش سالانه علوم انسانی اسلامی را نیز باید به یک باشگاه کارکرد سنجی سالانه تبدیل کنیم که هم فرابخشی باشد که در کل ببینیم به کدام نقطه رسیدهایم و هم بصورت بخشی باشد که ببینیم هر دستگاه به کدام نقطه رسیده است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با بیان اینکه ما در این پژوهشگاه در حوزه فرهنگ کار کردیم یادآور شد: در موضوعات ساختار فرهنگی و در زمینه فرهنگ مقاومتی کارهای مفصلی کردهایم و میتوانیم گزارش بدهیم که سال گذشته در این نقطه بودیم و الان در این نقطه هستیم.
منبع:ایکنا