دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه نمره داخلی دانشآموز در مدرسه به عنوان سوابق محسوب نمیشود، گفت همه نمراتی که جزو سوابق تحصیلی محسوب خواهند شد، از مسیر امتحانات نهایی استخراج میشوند.
محمود امانی طهرانی درباره نظارت آموزش و پرورش بر نمرههای سوابق تحصیلی دانشآموزان اظهار کرد: کنکور در کشور ما باید در یک فرآیند مستمر در طول زمان بهبودهای مرحلهای خرد خرد در آن انجام میشد، اما این اتفاق نیفتاد و یک انباشتگی مشکلات در این حوزه بهوجود آورده است.
وی افزود: با پیشرفتهای فنی که در ایران و جهان رخ داد، نظام سنجش آموزش کشور باید از سوالهای تستهای ۴ جوابی عبور میکرد و به بقیه ابزارهای سنجش شایستگیها و سوالات تشریحی تن میداد و از فناوریهای جدید در این زمینه استفاده میکرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه سوالات ۴ گزینهای ابزار مناسبی برای سنجش نیستند، ادامه داد: سنجش تمام دروس در یک بازه زمانی کوتاه استرسی برای دانش آموزان ایجاد می کند که این استرس برای بسیاری از آنها آسیبزا است.
امانی طهرانی ادامه داد: همچنین کنکور تستی ۴جوابی تکنیکپذیر است و کاری که تکنیکپذیر باشد، عدالت ندارد. از سوی دیگر کنکور مبتنی بر سرعت عمل موفق میشود و براساس تحقیقات علمی، سرعت عمل افراد ذاتا متفاوت است و این یک بیعدالتی آشکار محسوب میشود، یعنی الزاما باهوشترین و توانمندترین دانش آموزان به دلیل سرعت عمل ذهنی کندتر در کنکور موفق نمیشوند.
وی خاطرنشان کرد: براساس مشکلات موجود در کنکور تصمیم بر این شد که امتحانات نهایی تاثیر بیشتری داشته باشد و براین اساس باید امتحانات نهایی معتبرتر و تصحیحها قابل دفاع باشند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: تصحیح برگهها در گذشته امری سلیقهای بود اما امروز با پیشرفتهای فنی در این زمینه، تصحیح برگههای تشریحی با دقتی به اندازه تستیها انجام میشود و تمام سوگیریها رفع شده است.
امانی طهرانی افزود: پاسخنامه در شیوههای جدید فناوری تصحیح برگههای تشریحی، در مبادی امتحانات اسکن میشود و هر سوال را یک سری مصحح نگاه میکند و به جای پاسخنامه راهنمای کدگذاری پاسخ به مصحح داده میشود.
وی عنوان کرد: راهنمای کدگذاری پاسخهای صحیح را مشخص میکند تا مصحح پاسخ سازگار را انتخاب کند، همچنین در این شیوه پاسخهای نادرست و مخدوش مشخص میشود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: بطور مثال اگر پاسخ دانشآموز در راهنمای کدگذاری نباشد و مصحح تشخیص به صحت آن میدهد، به مرکز آزمون گزارش میدهد و نمره دانشآموز را ثبت میکند. در واقع تصحیح در نقاط گسترده صورت میگیرد.
امانی طهرانی افزود: کارکرد گزینش و تخصیص به خارج از آموزش و پرورش مربوط میشود، براین اساس گفته میشود در دانشگاهها تعداد مشخص صندلی وجود دارد و با ملاکهایی باید دانشآموزان را از یکدیگر جدا کرد، در این صورت باید به سراغ روشهای عادلانه رفت.
وی درباره نظارت آموزش و پرورش به صحت نمرات دانشآموزان گفت: دغدغه شورای سنجش آموزش و پرورش و مجریان نظارت است، همیشه یک جریانی در این زمینه برای مراقبت وجود دارد و بی شک هر چه کار جلو رود، سامان بهتری پیدا می کند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش یادآورشد: بخش مشترک همه آزمونها نظارت است، پیش بینی من این است که با پیشرفت فناوری این دغدغه کاهش می یابد.
امانی طهرانی با بیان اینکه چهارچوبهای علمی مدلهای متفاوتی پیدا میکند، اظهار کرد: به مرور زمان سیستمهای ضد فساد رشد پیدا می کند، ما در عمده کارها باید به دنبال این سیستم باشیم.
وی تاکید کرد: همچنین در جریان گزینش و تخصیص کارهایی باید انجام شود، که صورت مسئله را بهبود بخشد یعنی آموزش و پرورش نباید عرصه رقابت شود، بلکه باید نقطهای باشد که همه در آن موفق شوند و جدا کردن دانشآموزان اقدام مناسبی نیست.
منبع:پانا