کد خبر: 20145| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۳۱ فروردین سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۲:۲۷:۰ | تعداد بازدید: ۵۸۵

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی «طرح حمایت از خانواده وجوانی جمعیت» گفت: نکته مهمی که باید نسبت به آن دقت شود، آن است که تا سال‌های قبل فقط سیاستها را داشتیم ولی سیاستها جاده نیست، بحث جمعیت امروز نیازمند مسیر راه و جاده است.
امیرحسین بانکی پورفرد، رئیس کمیسیون مشترک طرح«حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» در نشست شورای هماهنگی هفته جمعیت با حضور نهادهای حوزوی برگزار شد، اظهار کرد: آنچه مسلم است سیاست ها گرایش را تغییر می‌دهند، اما رفتار را نه، موضوع جمعیت نیاز به اقدامات تسهیل‌گری و حمایتی دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان افزود: طبق نظر سنجی دقیق سال ۹۷ جهاد دانشگاهی ۶۰ درصد مردم بیان کرده بودند، ۳ بچه برایشان مطلوب است که این تاثیر سیاست است اما به رفتار نینجامیده، لذا رهبر معظم انقلاب روی قانون تأکید داشتند،لذا مشی ما در دوره‌ای که دارای قانون هستیم باید متفاوت باشد. قانون جاده است و مسیر را مشخص می کند و می تواند عامل وحدت رویه نیز باشد. قانونی که تصویب شده، مساله جمعیت را بصورت حل مساله جلو برده است.
نماینده مردم اصفهان و ورزنه، با بیان اینکه کار و رسالت ما نباید بر اساس فرهنگ سازی بر روی اصل ماجرا باشد، ادامه داد: این حرکت باید نقطه اصلی، اطلاع رسانی و مطالبه گری اجرای قانون باشد وتعیین روزهای هفته هم بر همین اساس باشد و باید دستگاه ها سرخط شوند، اگر فرهنگ سازی کنیم ولی قانون اجرا نشود ،اثر معکوس می گذارد.
بانکی‌پوربیان کرد: در ماه گذشته با پیگیری کمیسیون، شرکت ایران خودرو پای کار آمد و ۱۰ هزار خودرو به مادران دارای دوفرزند در شرایط قرعه‌کشی قرار گرفت که هر خودرو حدود۱۵۰ میلیون تفاوت قیمت با بیرون دارد.
از دهه شصتی ها غافل نشویم
استاد دانشگاه اصفهان گفت: نابارورها بسیار مهم هستند و آمار ۳/۵ میلیون زوج درست است و باید مطالبه را از الان شروع کنیم و درهفته جمعیت میوه آن را بچینیم، شما حوزویان، مبلغان و صاحب نظران با نگاه به قانون با زبان و ادبیات خودتان مباحث را مطرح کنید، کار شما صرفا بیان موضع و فرهنگ سازی لحظه ای نباشد بلکه باید از ۷۲ ماده مصوب قانون که فقط ۶ ماده محقق شده ،آن را 30ماده برسانیم و تکلیف بقیه را نیز مشخص کنیم
۸ ماده مربوط به ناباروری داریم
نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دهه شصتی ها را دریابیم گفت: مسأله سقط جنین را در جامعه امروز داریم که نیاز به فرهنگ سازی دارد، تجربه شیرین بارداری با اصلاح نظام بهداشت تحقق می یابد، هم اکنون چهار میلیون خانواده تک فرزند داریم که فقط نیاز به یک حمایت دارند که بحث‌های معیشتی و خدماتی محرک خوبی می تواند باشد.
وی افزود: امروز حتی ساز و کار داخلی مجموعه‌های انقلابی همراه با فرزندآوری نیست، ما باید به مادر فعال در جامعه خدمات بدهیم و باید به مادر توجه شود، شهرهایمان را برای مردها ساخته ایم نه برای مادرها، بحث دانشجو بودن، مادری و تعارض مادری با تحصیلات عالیه که در گذشته از آن به تهدید یاد می کردند امروز در قانون تبدیل به یک فرصت شده است.
نقش مؤثرآیت الله اعرافی به ایرادات شورای نگهبان
بانکی پور تصریح کرد: آیت الله اعرافی بعد از حدود ۸ ایرادی که شورای نگهبان به مواد قانون گرفتند، نامه به شورا زد و اعلام کرد، حوزه صد درصد به این قانون عمل می کند و مشکل شورای نگهبان را حل کرد و واقعا به ما چک سفید امضا داد.
وی بیان داشت: مطالبه گری نباید به گونه‌ای باشد که باعث ناامیدی شود، اگر احساس گردد که قانون اجرا نمی شود، ما باخته ایم لذا شیوه مطالبه گری بسیار مهم است، باید از جنس اطلاع رسانی و گره گشایی باشد نه مچ گیری لذا بنده در برنامه اخیرم در رسانه ملی گفتم؛«این ارابه به حرکت افتاده و مطالبه گری باید در جهت امیدآفرینی انجام شود».

منبع:خبرگزاری حوزه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7