کد خبر: 15917| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۲۲ دی سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۵:۷:۰ | تعداد بازدید: ۲۰۸۶

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به ظرفیت صنایع‌دستی گفت: این صنعت بیشتر از یارانه می‌تواند به مردم مناطق محروم کمک اقتصادی کند.

دکتر غلامعلی حداد عادل امروز (دوشنبه، ۲۲ دی) در مراسم اعطای گواهینامه شهرها و روستا ملی صنایع دستی در کاخ نیاوران، با اشاره به اهمیت صنایع‌دستی گفت: محتاج معرفی و عرضه گسترده صنایع دستی در کشور هستیم.
وی با تاکید بر ضرورت اقتصادی شدن صنایع‌دستی در کشور اقتصادی افزود: این صنعت می‌تواند مهمترین کمک برای مردم شهرها و روستاهای آسیب‌دیده باشد و بسیار بیشتر از یارانه به مردم محروم کمک کند.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به صنایع دستی ایران در کشورهای دیگر گفت: بسیاری گردشگران خارجی به این منظور به ایران می‌آیند که چیزی در ایران ببینند در کشور خودشان وجود ندارد.
حدادعادل با اشاره به ضرورت تجارب و دانش از سوی استادکاران به جوانان گفت: باید انتقال تجارب و دانش تسویه استادکاران به جوانان انجام بگیرد، کار تربیت نیروی انسانی باید در دستور وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار بگیرد.
وی با اشاره به شیوع کرونا و آسیب های ناشی از آن گفت: از یک سال پیش  که تقریبا کرونا در کشور آمده، گردشگری را نیز تا حد زیادی دچار مشکل کرده ثبت ها که انجام شده اهمیت بسیار زیادی دارد.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره صنعت جدید و صنایع‌سنتی و یا همان صنایع‌دستی، گفت: وقتی صحبت از صنعت می‌شود اذهان متوجه صنایع جدید می‌شوند در حالی که سهم صنایع‌دستی و هنرهای سنتی را در پیشرفت و رونق را نباید فراموش کرد؛ صنایع‌دستی در هر کشور و خصوصا در کشور ما نماد هویت فرهنگی است، وقتی به این هنر نگاه می‌کنیم نوعی احساس آشنایی و انس با این هنرها داریم. 
وی با بیان این که جنس معماری سنتی برخواسته از متن تاریخ ماست و خصلت مردمی دارد، گفت: زبان صنایع‌دستی که زبان هنر ایرانی اسلامی است یک زبان آشنا بین مردم ایران است و از هر جایی که عرضه شود نیاز به ترجمه ندارد.
صنایع‌دستی نه تنها با محیط زیست سازگار است بلکه حتی از دورریختنی‌ها می‌توان صنایع‌دستی تولید کرد. بسیاری از چیزهایی که امروز دور ریخته می‌شود از طریق صنایع‌دستی می‌تواند تبدیل به یک کالای ارزشمند شود.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: برخی از صنایع‌دستی فوق‌العاده پیچیده است. به‌عنوان مثال صنعت فرش با وجود قدمت تاریخی بسیار پیچیده است. در حال حاضر نیازمند معرفی بهتر، عرضه گسترده‌تر و حمایت بیشتر از صنایع‌دستی هستم و نیازمند این هستیم که صنایع‌دستی را اقتصادی‌تر کنیم. این مهمترین کمک به مردم مناطق محروم است و به جای این که مردم مناطق محروم را با یارانه اداره کنیم باید کمک کنیم تا مردم مناطق محروم از طریق صنایع‌دستی امرار معاش کنند که این موضوع با گسترش ورونق گردشگری نیز ارتباط ویژه‌ای دارد.
او با تاکید بر این که صنایع‌دستی نیازمند ارز خارجی نیست و حتی مولد ارز است، گفت: از این لحاظ در اقتصاد مقاومتی کم‌نظیر است. ضمن این که گردشگران خارجی نیز علاقه فراوانی به صنایع‌دستی ایرانی دارند. یکی از تلاش‌های دشمنان ایجاد خدشه در همبستگی ملی ایرانیان است و صنایع‌دستی از مهمترین موضوعاتی است که می‌تواند به همبستگی ملی کمک کند. صنایع دستی نخ نامرئی است که همبستگی ملی را تقویت و مستحکم می کند.
 
 

منبع:ایرنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7