کد خبر: 15687| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۶ دی سال ۱۳۹۹ | ساعت ۹:۲۶:۰ | تعداد بازدید: ۵۲۴۰

جلسه ٢۶٠ هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست دکتر محمدعلی کی‌نژاد رییس هیئت عالی جذب به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر کی‌نژاد در پیش از دستور این جلسه با اشاره به مدت زمان بررسی پرونده متقاضی برای جذب، گفت: طبق گزارش‌هایی که به هیأت  عالی جذب ارسال شده ماندگاری برخی از پرونده‌ها در دانشگاه‌ها به مدت 276 روز اعلام شده و در هیأت مرکزی جذب وزارت علوم این ماندگاری به ۴۴ روز کاهش داده شده است. البته ما معتقد هستیم مدت زمان بررسی پرونده متقاضی باید به 2 هفته کاهش یابد.



همچنین دکتر جواد محمدی دبیر هیأت عالی جذب در این جلسه پیشنهاد داد: در روند شکایت متقاضی به دانشگاه و وزارت علوم، باید پاسخ وزارت علوم و دانشگاه به صورت مکتوب به متقاضی ارائه شود و اگر فرد درخواست اجرای ماده 15 را داشت، جواب مکتوب را برای رسیدگی به هیأت عالی جذب ارسال کند.
وی افزود: طبق مقررات، شاکی حق دارد ابتدا به هیئت اجرایی و بعد از 2 هفته در صورت عدم رضایت به هیئت مرکزی و سپس به هیأت عالی شکایت کند تا پرونده وی بازنگری شود.
در ادامه با توجه به دستور اول جلسه که به پیگیری وضعیت بورسیه‌های وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص داشت، گزارشی از جذب 112 بورسیه‌ بلاتکلیف توسط دکتر محمدرضا رضوان طلب دبیر هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم ارائه شد.
دکتر رضوان طلب خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها برای اعلام نظر اولیه برای جذب بورسیه‌ها، ١٠ روز مهلت داشتند و در حال حاضر اعمال ماده ٢٠ برای رأی‌های منفی اعلام شده از سوی دانشگاه‌ها، در حال اجراست که حداقل 2 هفته زمان می‌برد.



همچنین دکتر کی‌نژاد با تأکید بر لزوم حفظ بورسیه‌ها در کشور گفت: ما متعهد هستیم که این جوان‌ها را در کشور حفظ کنیم لذا ضرورت دارد هر چه سریع‌تر مشکل بورسیه‌ها حل شود و نباید استثناء قائل شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم اجرای کامل مصوبه آمایش آموزش عالی در فراخوان‌ سال جاری، خاطرنشان کرد: اگر این فراخوان‌ها بر اساس آمایش آموزش عالی نباشد، سازمان امور استخدامی مجوز جذب صادر نخواهد کرد. همچنین هیأت عالی جذب نیز به جد به دنبال اجرایی شدن این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
رئیس هیأت عالی جذب تصریح کرد: گزارش اجرایی شدن مصوبه آمایش آموزش عالی در فراخوان سال جاری توسط هیئت مرکزی جذب وزارت علوم به هیأت عالی جذب ارائه شود.



دکتر صدرالدین صدری نوش آبادی معاون سرمایه انسانی سازمان امور اداری و استخدامی کشور در ادامه گفت: برای بورسیه‌هایی که رأی قطعی دیوان عدالت اداری دارند، مجوز جذب صادر شده است.
 وی افزود: بورسیه‌هایی که رأی دیوان عدالت اداری را ندارند از مسیر مجوزهایی که برای وزارت علوم و بهداشت صادر شده است، جذب می‌شوند چرا که طبق قانون باید نسبت دانشجو به استاد رعایت شود.
در ادامه دکتر محمدی پیرامون دستور دوم جلسه که به معیارهای هم‌ترازی دانشگاه‌ها در جذب وزارتین علوم و بهداشت اختصاص داشت، گفت: معیارهای هم‌ترازی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در کارگروه بررسی‌های ویژه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که بر این اساس مقرر شد پیشنهادهای هم‌ترازی وزارت بهداشت برای بررسی و اعلام نظر به وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شود.
همچنین دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موضوع هم‌ترازی دانشگاه‌ها اظهار داشت: با توجه به مطالبه مقام معظم رهبری درمورد سطح‌بندی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس وضعیت ملی، ضرورت دارد نظام سطح بندی دانشگاه‌ها بر اساس معیارهای داخلی انجام شود.
وی در ادامه با بیان اینکه معیارهای هم‌تزاری باید عمیق‌تر بررسی شود، تأکید کرد: همچنین دانشگاه‌ها از تصمیمات سلیقه‌ای برای جذب اعضای هیأت علمی پرهیز کنند.
دکتر کی نژاد در ادامه به سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی اشاره کرد و گفت: پیشنهادهای مطرح شده در مورد معیارهای هم‌ترازی دانشگاه‌ها باید بر اساس سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها بررسی شود و بعد از 15 روز به هیأت عالی جذب برای تصویب نهایی و طرح در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.
همچنین دکتر صدری نوش آبادی پیشنهاد داد: برای جذب اعضای هیأت علمی با تعریف یک جدول مشخص، ضریب معدل برای دانشگاه‌های برتر کشور تعیین شود.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان جلسه تعدادی از اعضای هیأت‌های اجرایی جذب و کارگروه صلاحیت عمومی دانشگاه‌های حکیم سبزواری، صنعت نفت، ملایر، فسا، زابل، شهید چمران اهواز، گیلان، صنعتی قم، صنعتی اصفهان، الزهرا، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج و کشاورزی، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، علوم پزشکی جهرم، علوم پزشکی اراک، علوم پزشکی قم و دریانوردی، علوم دریایی چابهار و هیأت اجرایی جذب استان خراسان تأييد صلاحیت شدند.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7