کد خبر: 8656| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۹ دی سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۰:۲۴:۰ | تعداد بازدید: ۲۹۶۴

رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست‌جمهوری،‌ گفت: 4700 شرکت دانش بنیان در گلگوگاه‌های فناوری کشور مستقر شده‌اند و توانسته‌اند نقشی حیاتی در مقابله با تحریم‌های یک‌جانبه ایفا کنند.
سید محمد صاحبکار در رابطه با وجود تحریم‌‌ها و کمک شرکت‌های دانش‌بنیان به کشور و چگونگی ارزیابی این شرکت‌ها، اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان براساس قانونی که سال ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید به عنوان مجموعه‌ای از شرکت‌هایی که تحت حمایت ویژه دولتی هستند شناخته شده‌اند؛ کارگروهی است که ۱۲ عضو دارد و وزارتخانه‌های مختلف در آ‌ن عضو هستند.
 
معیار پایش
رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری افزود: در این کارگروه سیاست‌ها و معیارهای ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان مشخص می‌شود و معیارهای ارزشی شرکت‌ها به دبیرخانه کارگروه ابلاغ می‌شود که این دبیرخانه کارگروه در معاونت علمی ریاست جمهوری مستقر است؛ شرکت‌های متقاضی به این کارگروه و دبیرخانه مراجعه می‌کنند و توانمندی‌های شرکت‌ را در سامانه دانش‌بنیان بارگذاری می‌کنند تا به مرحله ارزیابی برسد و طبق معیارها تعدادی از شرکت‌ها که کار فنی ویژه‌ای در کشور انجام داده‌اند به عنوان شرکت‌های برگزیده تایید می‌شوند.
 
تایید ۴۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان
رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به معیارهای قانونی در حوزه شرکت‌های دانش بنیان اضافه کرد: در حال حاضر ۴۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان تایید شده‌اند که مشمول مزایای این قانون هستند و در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف قرار گرفته‌اند؛ در این راستا اقداماتی همچون تدوین آیین‌نامه‌ ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و به روز رسانی آن به صورت سالانه، تدوین و به روز رسانی فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان، انجام فرایندهای ممیزی و ارزیابی شرکت‌های متقاضی توسط شبکه کارگزاران فعال در سطح کشور، تهیه شیوه‌نامه سنجش طرح دانش فنی شرکت‌ها انجام شده است.
صاحبکار افزود: کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان معیارهای کلی ارزیابی را مشخص می‌کند که هر ساله معیارهای جدیدی را اعلام می‌کند و براساس آن ارزیابی صورت می‌گیرد. 
 
سختگیرانه‌تر شدن هر ساله معیارهای ارزیابی
وی  با اشاره به حوزه‌های مختلف فعالیت شرکت‌های دانش بنیان گفت: فعالیت‌ در حوزه فناوری‌های برتر یا هایتک بودن شرکت‌ها، داشتن تیم فنی تخصصی، انجام کار ویژه روی بخش R&D و تحقیق و توسعه از جمله معیارهای ارزیابی کالاها و خدمات دانش‌بنیان است.
 
رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری درباره سختگیرانه‌تر شدن هر ساله معیارهای ارزیابی گفت: کیفیت شرکت‌‌های دانش‌بنیان باید هر سال نسبت به سال قبل  ارتقاء پیدا کند به این دلیل هر سال اندکی معیارها سختگیرانه‌تر می‌شود؛ به طور مثال در نظر بگیرید سازمان محیط زیست برای شرکت‌های خودرو‌ساز هر سال معیارهایی برای استانداردهای زیست محیطی را اعلام می‌کند و می‌گوید اگر بخواهید می‌توانید امسال  خودرویی را با استاندارد یورو ۴ تولید کنید اما سال آینده باید استاندارد یورو ۵ باشد که اجازه بدهیم این اتفاق بیفتد.
 
سید محمد صاحبکار درمورد هدف از افزایش هرساله استانداردها بیان داشت: استانداردها هر سال افزایش پیدا می‌کند با این هدف که فعالانی که در این حوزه هستند خودشان را ارتقاء  دهند؛ شرکت‌های دانش‌بنیان روز به روز و سال به سال پویاتر و نوآورتر شوند و تلاش و زحمت بیشتری در حوزه تحقیق و توسعه انجام دهند تا بتوانند محصولات جدیدتری را در حوزه فناوری‌های برتر و نوآوری‌های بیشتر ارائه کنند.
 
هدف اصلی ارتقاء کیفیت شرکت‌های دانش‌بنیان
وی افزود: هدف اصلی ارتقاء کیفیت شرکت‌ها است؛ افرادی که در شرکت‌های دانش‌بنیان فعالان هستند بتوانند با ویژگی‌ها و کیفیتی که دارند روز به روز ارتقا پیدا کرده و با اطمینان بیشتری در این شرکت‌ها کار کنند.
 
تحقیق و توسعه بر روی گره‌های صنعتی یا گره‌های اقتصادی کشور
رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود تحریم‌‌هایی که وجود دارد شرکت‌های دانش‌بنیان چه کمکی به کشور می‌کنند، اظهار داشت: هر کدام از شرکت‌‌های دانش‌بنیان بر روی یک بخش ویژه‌ای تحقیق و توسعه انجام می‌دهند؛ برخی روی گره‌های صنعتی یا گره‌های اقتصادی کشور کار می‌کنند؛ اگر این موضوع نیاز به تحقیق، توسعه یا نیاز به بررسی مطالعه عمیق نداشته باشند ساده است و حل می‌شوند و مشکلی هم ندارد.
صاحبکار افزود: معمولا مواردی در گره‌های فناورانه و گره‌های صنعتی در شرایط تحریم باقی مانده که دشمن هم به همان نقاط متمرکز می‌شود که ما توانایی انجام آن را نداشته باشیم، اما این توانمندی‌ها با زحمت بیشتر و تحقیق و توسعه مرتفع می‌شود؛ لذا این ۴۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان به سمت گلوگاه‌های فناورانه کشور رفته‌اند که نقش بسیار مهم و واقعا بی‌بدیلی دارند.
 
شرکت‌های دانش‌بنیان خط مقدم مقابله با تحریم‌های اقتصادی
وی ضمن اشاره به نقش حیاتی شرکت‌های دانش بنیان در آینده اقتصادی کشور افزود: می‌توان گفت برای حل مشکلات گلوگاه‌های فناوری و صنعتی کشور شرکت‌های دانش‌بنیان خط مقدم مقابله با تحریم‌های اقتصادی هستند.

منبع: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7