کد خبر: 7334| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱۰ آذر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۵:۹:۰ | تعداد بازدید: ۲۸۴۸

دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آیین رونمایی و پذیره نویسی فرا صندوق ستارگان این اقدام را گامی ارزشمند برای سرمایه‌گذاری روی ایده و خلاقیت جوانان دانست.
باغ بهشت در تهران امروز صبح بهشت شرکت‌های دانش‌بنیان شد. توسعه زیست بوم سرمایه‌گذاری خطر پذیر در کشور یک گام به جلو برداشت. آیین رونمایی و پذیره‌نویسی فرا صندوق ستارگان به عنوان نخستین فرا صندوق کشور در بازار سرمایه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری انجام شد.
 معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم بر وجود زیست بوم سرمایه گذاری خطر پذیر در کشور در سال‌های گذشته تاکید کرد و گفت: این زیست بومی بود که با پول نفت آن را نابود کردیم و امروز برای احیای آن در تلاش هستیم. در حال حاضر نیز چندین صندوق خطرپذیر در کشور راه‌اندازی شده است اما روند آن کند است و احتیاج به فرهنگسازی دارد.
ستاری ادامه داد: نگاهی به فرآیند فعالیت تاجرها در ایران نشان می‌دهد ما این فرهنگ را در کشور داشته‌ایم. آنها جوانان را تربیت می‌کردند برای کارآفرینی.
معاون علمی و فناوری همچنین بیان کرد: در گذشته برای ایجاد یک کسب و کار مشکل مالی به عنوان موضوع مهم در نظر گرفته می‌شد و تصور بر این بود که با اختصاص دادن پول مشکل رفع می‌شود اما این یک فرهنگ اشتباه بود که در معاونت علمی و فناوری نیز به عنوان بخشی از بدنه دولت وجود داشت اما در این سال‌ها درصدد مبارزه با آن برآمدیم.
رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه در زیست بوم فناوری و نوآوری شتابدهنده‌ها همین نقش را دارند افزود: تامین مالی خطر پذیر، سرمایه‌گذاری روی فکر و خلاقیت جوانان است. جوانی که جزء ایده چیز دیگری ندارد و سرمایه‌گذاری روی آنها آینده روشنی پیش روی دارد.
ستاری فصل نخست سرمایه‌گذاری عظیم دولت را در حوزه آموزش دانست که هنوز نتیجه بخش نبوده است زیرا سایر اجزای زیست بوم نوآوری و فناوری در کنار آن قرار نگرفته‌اند.
رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان از دانشگاه‌ها به عنوان عامل اصلی برای تربیت نیروی انسانی در این زیست بوم یاد کرد و گفت: البته این مراکز نیروی انسانی این زیست بوم را برای کشور فراهم نمی‌کنند زیرا پول نفت در فعالیت آنها دخیل است.  برای اصلاح نیاز به فعالیت بیشتر استارتاپ‌ها داریم. در حال حاضر نیز در شهرها ایجاد ناحیه‌های نوآوری آغاز شده است. تا دو سال آینده بیش از یک میلیون متر مربع فضای نوآوری را در اطراف شهرها خواهیم داشت. این نواحی نیز وظیفه تامین نیروی انسانی این زیست بوم را دارند تا تبدیل ایده به کسب و کار تسریع شود.
ستاری به نقش صندوق نوآوری و شکوفایی برای تامین مالی اشاره کرد و افزود: این صندوق نیز چون دولتی است پس نمی‌تواند به حوزه خطرپذیر ورود داشته باشد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تولید محصول را نتیجه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش دانست و ادامه داد: پژوهش به پول دولت خروجی‌اش محصول نیست. زیست بوم دانش بنیان را با این پول و رانت نمی‌توان ایجاد کرد. دولت تنها باید زیرساخت‌های علمی یا زیرساخت‌ها برای آموزش را درست کند.
ستاری با اشاره به اینکه راه‌اندازی فراصندوق ستارگان گامی برای رونق زیست بوم خطرپذیر در کشور است گفت: نهادهای مالی کشور در اینجا جمع شده‌اند تا این صندوق راه اندازی شود و قدم‌هایی بزرگ برای سرمایه‌گذاری روی ایده جوانان برداشته شود. با این اقدام تبدیل ایده به کسب و کارها سرعت  بیشتری خواهد گرفت. امروز شاید دنبال این هستند تا جوانان را از دانشگاه‌های ما به خارج ببرند. اگر دیر سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها را انجام دهیم به زودی اقدامات برای خارج کردن آنها را آغاز می‌کنند.
وی به ایجاد کمیته‌ای با قوه قضاییه اشاره کرد تا ماهیتی جدید برای ثبت استارتاپ‌ها ایجاد شود.
امضای تفاهم نامه مشارکت در سرمایه گذاری فراصندوق
همچنین در این مراسم تفاهم نامه مشارکت در سرمایه‌گذاری فراصندوق میان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی، مرتضی بختیاری رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) و مهدی اخوان بهابادی مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار ایران، محمد مهدی دادمان قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، محمدرضا اسکندری مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر، مهدی صفری مدیر عامل شرکت توسعه اعتماد مبین، سید مجید صدری مدیر عامل شرکت مخابرات ایران و مصطفی خاکسار قهرودی قائم مقام آستان قدس رضوی امضا شد. بر اساس این تفاهم نامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از فراصندوق حمایت خواهد کرد.
فرا صندوق راه اندازی شده است تا زنجیره تامین مالی زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور تکمیل شود. سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیارد ریالی در صندوق‌های جسورانه و خصوصی را انجام می‌دهد تا پروژه‌های بزرگ دانش‌بنیان و فناورانه دیگر نگرانی از لحاظ مالی نداشته باشند. ستاد فرمان اجرایی امام (ره)، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه آزاد اسلامی موسسان فرا صندوق هستند. فرا صندوق با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های جسورانه قدرت مالی آنها را افزایش می‌دهد و با بورس نیز در تعامل است.

منبع: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7