کد خبر: 7300| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۶ آذر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۳:۵:۰ | تعداد بازدید: ۱۹۴۵

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این نکته که بسیج روح و ذات حوزه است، حرکت در مسیر تمدنی را لازم این رویکرد دانست.
آیت الله علیرضا  اعرافی در مراسم گرامیداشت هفته بسیج که در مدرسه علمیه حقانی قم برگزار شد، با اشاره به بزرگانی که در این مدرسه حضور و فعالیت داشته اند، گفت: تاریخ این مدرسه مبارک سرشار از انسان های والایی است که با نیت قرب الهی در مسیر حق گام برداشتند و از منابع و ینابیع حکمت و معرفت و علوم اهل بیت(ع) توشه ها گرفتند و جامعه را نیز با این سرمایه علمی و معرفتی و روحی به تعالی سوق دادند.
وی در ادامه، "حوزه بسیجی" را مرکزی دانست که در قامت تمدنی شکل گرفته و گام دوم خود را بر اساس اوامر مقام معظم رهبری و هدایت های مراجع عظام تقلید در مسیر تمدن سازی بر می دارد و بیان داشت:  بسیج، روح و ذات حوزه های علمیه است؛ تمام حوزه ما باید بسیجی باشد؛ بسیج بن مایه و فرهنگ ذاتی و هویت و مقوم حوزه ها است؛ این فرهنگ در تصویر مالک اشتر که در نهج البلاغه، توسط مولای متقیان، امام علی(ع) تصویر شده، متجلی است؛ در واقع جناب مالک اشتر نمونه کامل یک بسیجی تحت امر رهبر است.
عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: بسیج حوزه یک وجه عام دارد که شامل روح جهادی با مظاهری چون تعهد، مقاومت و کم توقعی و سراز پانشناختن در مسیر اهداف بلند است؛ وقتی بسیج به دامنه حوزه وارد می شود فصول مختلفی می یابد.
وی افزود: بسیج حوزه باید مولد اندیشه ای باشد که آفریننده تمدن نوین اسلامی باشد و در مقابل همه هجمه‌هایی که به معارف اسلامی وارد می شود مقاومت کند؛ اگر روح بسیجی در  تحصیل علوم و دانشها دمیده شود، قطعا در همه این علوم به قله های رفیع خواهیم رسید؛ ناب ترین فرهنگ بسیجی باید در حوزه متجلی شود و تولید علم و دانش ما نیز باید در راستای پاسخگویی به همه نیازها باشد.
آیت الله اعرافی با ذکر این مطلب که دفاع از اندیشه دینی و توسعه و تعمیق محتوایی نرم افزاری علوم الهی و اسلامی در حوزه‌های علمیه از رسالت‌های مهم حوزویان است، گفت: کتاب فلسفتنا شهید صدر در دوران خود توانست جهان عرب را در مقابل موج های کمونیسم مصون و محافظت کند.
وی افزود: هفته بسیج باید روح بصیرت و بنیایی و رشادت و... را در بدنه حوزه و جامعه ما احیا کند؛ حوزه قم در آستانه یکصدسالگی است و با همه سختی ها و مشکلات امروز خود به دنبال رسیدن به افق های عالیه ای است که در مسیر خود دنبال می کند؛ موانع مختلف همیشه در مسیر تکامل وجود دارد  ولی انقلاب و روح انقلابی و بسیجی و حوزوی است که این موانع را از سر راه بر می دارد.
مدیر حوزه های علمیه  گفت: انقلاب ما انسان های بزرگی می خواهد که نظامات آن را سامان دهد که این مردان بزرگ هم همین حوزویان و طلاب هستند؛ حوزه ما می تواند مولد هزاران شهید بهشتی و حتی بالاتر از آن باشد و قطعا این بن مایه در حوزه های ما وجو دارد؛ شما طلاب می توانید قله های رفیع علم و معرفت و... را فتح کنید؛ از مهمترین بالهایی که می تواند طلاب را در این مسیر راهبری کند، هم نشینی و در برگرفتن و آموختن روزانه از منبع نورانی قرآن و حدیث و به خصوص نهج البلاغه است.
وی با اشاره به توصیفات امام علی(ع) در خصوص برادر واقعی خویش یادآورشد: امام علی(ع) در این فراز از نهج البلاغه بیان می دارند که انسان بزرگ از منظر من کسی است که دنیا در نظرش کوچک است؛ این شاخصه مهم باید شاخصه اصلی در ارزش یابی های ما باشد؛ آزادگی از دنیا باعث می شود که دنیا اسیر انسان شود؛ وقتی دنیا در نظر کسی کوچک باشد از هیچ چیز نیز نمی ترسد که مصداق آن، امام راحل بود.
آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح ها و برنامه های حوزه علمیه اشاره کرد و بیان داشت:  یکی از مسایل مهمی که طلاب و حوزویان باید از آن مطلع باشند، حرکت مهمی است که در سالهای اخیر در عرصه مدیریتی و برنامه ریزی نظامات جامع و عالی حوزه های علمیه طرح ریزی شده است.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت سامانه نظامات عالی و اسناد راهبردی حوزه های علمیه تصریح کرد: این اسناد راهبردی و کلان و منظومه فکری در قالب اسناد جامعه تهیه شده و منظومه برنامه های حوزه را نیز مستحکم کرده است و در شورای عالی طرح و تصویب شده است.
مدیر حوزه های علمیه با ذکر این مطلب که امروز از مرحله تدوین این اسناد جامع و راهبردی گذر کرده ایم، بیان کرد: در سال‌های اخیر با روح بسیجی که حلال همه مشکلات است، حدود 1000 کارشناس حوزوی به شکل کاملا جهادی و بدون دریافت کمترین حق الزحمه ای روی این طرح ها کار کردند.
وی با بیان این مطلب که یک نهاد باید از اسناد راهبردی و نظامات جامع و برنامه های میان مدت نیز بهره مند باشد، تصریح کرد: در همین راستا برنامه میان مدت پنج ساله نیز تدوین شده است؛ ذیل این برنامه جامع 80 برنامه  کلیدی است که ناظر به همان افق های عالی در مسیر اعتلای حوزه های علمیه است.
آیت الله اعرافی گفت: اگر حوزه های علمیه بخواهند، پاسخگوی همه نیازهای جهان اسلام و جهان بشری باشند باید دانش این پاسخگویی را در بدنه خود تولید کنند که بر همین اساس نیز نظام جامع رشته ای حوزه تدوین شده است و در ادامه نیز تکمیل خواهد شد.
وی با اشاره به تولید آثار 40 ساله حوزه های علمیه در رشته های مختلف علمی و ارایه  طرح گفتمان علمی حوزه در چهل سال توسط انجمن های علمی حوزه نیز بیان کرد: در این طرح بزرگ چکیده بیش از 7 هزار کتاب در 30 مجلد ارایه شده است که نمایانگر نقش نظام آموزشی حوزه ناظر به پاسخگویی نیازهای دورنی و بیرونی است که البته این مسیر نیازمند توسعه مداوم و حضور همه ابعاد و عرصه هایی است که جزو مطالبات جامعه اسلامی و بشری از حوزه های علمیه است.
آیت الله اعرافی یادآورشد: از دیگر طرح های مهمی که در سالهای اخیر دنبال شده است، طرح آمایش است که ضمن آن طرح های مختلف ناظر به رسالت های حوزوی دنبال شده است؛ سامانه حوزه و ارتقای آن باید در راستای پاسخگویی به همه ابعاد نظام اسلامی باشد؛ امروزه نیازهای بسیار متنوعی در عرصه های مختلف نظام اسلامی وجود دارد که محل پاسخگویی به آنها تنها در حوزه های علمیه است؛ در این راستا نیازمند گسترش و توسعه علوم مختلف به ویژه فقه هستیم.
وی با اشاره به نفوذ گسترده نرم افزار غربی در نظام تعلیم تربیتی مراکز علمی و دانشگاهی گفت: نباید اجازه داد که نسل نوپای انقلاب اسلامی با این نرم افزار فکری رشد کند؛ اینجا است که حوزه باید حضور خود را در قالب های مختلف به منصه ظهور برساند؛ توسعه علوم در این حوزه و ارایه مباحث تطبیقی و حضور گسترده در مسیر تعلیم و تربیت نسل جوان از جمله عرصه های مهم امروز و آینده حوزه های علمیه است.
مدیر حوزه های علمیه در ادامه به عرصه های مختلف نیازهای گوناگون جامعه و جامعه بین الملل به حوزه های علمیه اشاره کرد.

منبع:خبرگزاری حوزه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7