کد خبر: 7289| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۵ آذر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۵:۳:۰ | تعداد بازدید: ۲۱۸۵

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر این‌که امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز به روش های بومی نیاز دارد، گفت: باید نرم افزارها، سیستم ها و تشکیلات مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور بومی و مبتنی بر داشته‌های داخلی از جمله توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها باشد.
دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آیین اختتامیه ارایه نیازهای فناورانه قاچاق کالا و ارز، با بیان اینکه یک درک مشترکی بین مسوولان و شرکت هایی دانش بنیان ایجاد شده است، گفت: این درک متقابل همان زیست بومی است که اتفاقات خوبی را در حوزه پیشرفت های علمی و فناورانه رقم زده است.
زیست‌بوم دانش‌بنیان رویکرد نوآورانه و صادرات‌محور در ازای واردات را ترویج می‌کند
ستاری با بیان این‌که با شکل گیری زیست بوم فناوری و نوآوری، فرهنگ خام‌فروش و واردات‌محور در حال تغییر است و جای خود را به اقتصاد نوآور و دانش‌بنیان می‌دهد، اظهار کرد: اگرچه سایه گستردن اقتصاد نفت‌محور، مروج فرهنگ وارداتچی و مصرف‌گرا بود و مشکلات زیادی را برای کشور به همراه داشت، اما خوشبختانه امروز به مدد زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی، که جوانان خلاق مهم‌ترین نقش‌آفرینانش هستند، این فرهنگ جای خود را به صادرات محصولات دانش‌بنیان و توجه به توانمندی‌های نوآورانه داده است.
 رییس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: واردات با خود فرهنگی می آورد که هیچ ربطی به فرهنگ ما ندارد و این موضوع مشکلات زیادی برای کشور ایجاد می کند.
دکتر ستاری در ادامه بیان کرد: اگر می خواهیم به توسعه برسیم باید از بازارهای داخلی خود در تمام حوزه ها مثل ناموسمان دفاع کنیم. این کاری است که تمام کشورهای پیشرفته انجام داده اند.
به گفته ستاری، با توجه به اینکه افزایش سطح رفاه اجتماعی و جمعیت کشور نمی توانیم با درآمدهای حاصل از خام‌فروشی و نفت خام، به رونق اقتصادی برسیم.
 هم‌دلی و همراهی همه بخش‌ها برای رونق زیست‌بوم نوآوری
 معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری تأکید کرد: باید اعتماد عمومی مردم و مسوولان به تولیدات داخلی افزایش یابد. اگر ما که در زیست بوم فناوری و نوآوری هستیم بتوانیم از بازار داخلی صیانت کنیم یعنی موثر هستیم.
به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در تمام صنایع شبکه های محکم و ریشه دار واردات شکل گرفته است که باید با این شبکه ها مبارزه کنیم.
دکتر ستاری ادامه داد: همه ما در یک جبهه مشترک مبارزه هستیم و باید در این میدان نبرد با فرهنگ نادرست خام‌فروش، به کمک زیست بوم فناوری و نوآوری با فرهنگ مصرف‌گرایی مبارزه کنیم.
رییس ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه گفت: ایران کشوری با مرزهای متنوع است. ما با ۱۵ کشور مرز مشترک داریم که باید از این موهبت به خوبی برای توسعه بازار داخلی بهره بگیریم.
ستاری همچنین گفت: صیانت از بازار داخلی یک امر واجب و تاثیرگذار است و باید برای تحقق این امر همه با هم تلاش کنیم.
«وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی»
صیانت از بازار داخلی با کمک شرکت های دانش بنیان محقق می شود
علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: حضور شرکت های دانش بنیان به صیانت از بازار داخلی و رفع نیازهای فناورانه کشور کمک می کند.
به گفته وحدت، اگر بتوانیم شرکت های دانش بنیان را به اقتصاد کشور وارد کنیم به بازار اشتغال نیز رونق داده ایم. 
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه بیان کرد: در حوزه نوآوری و فناوری هیچ نیازی نیست که نتوانیم با تکیه بر داشته های داخلی پاسخ دهیم.
وحدت ادامه داد: واقعا متاسفیم که برخی دست ها و تشکل ها اجازه نمی دادند از محصولات و تولیدات داخلی بهره ببریم. البته چند سالی است که به لطف زیست بوم نوآوری و فناوری این بازار رونق گرفته است.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه گفت: در نمایشگاه ارائه نیازهای فناورانه قاچاق کالا و ارز تفاهم نامه های زیادی منعقد شد که تا تبدیل این تفاهم نامه ها با قرارداد دست از کار نمی کشیم.
بنا به گفته وحدت، ایجاد یک کارگروه یا دفتر برای پیگیری اجرایی شدن تفاهم نامه ها ضروری است.
«مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز»
«پیوند دانشگاه و مراکز نوآوری» اثرمند در پیشگیری از قاچاق کالا و ارز
علی مویدی  رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم معتقد است که پیوند دانشگاه و مراکز نوآوری در پیشگیری از قاچاق کالا و ارز موثر است و این پیوند مستحکم را حفظ می کنیم.
رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: یکی از خلاهای آسیب رسان در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز عدم استفاده از نیروهای دانشگاهی و توانمندی آنها است. نیروهایی که می توانند به مبارزه با قاچاق کالا و ارز سرعت و کیفیت بخشند.
وی بیان کرد: حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید به حوزه پیشگیری وارد شود و تلاش می کنیم این کار را با کمک شرکت های دانش بنیان محقق کنیم.
بازدید از نوآورانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز
دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری عصر امروز با حضور در صندوق نوآوری و شکوفایی در گردهمایی فناوری‌های نوین در پیشگیری مبارزه با قاچاق کالا و ارز شرکت و از نمایشگاه دستاوردهای فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان دیدن کرد.
شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در این نمایشگاه برای فروش و خدمات و محصولات خود 160 نشست رودررو با متقاضیان برگزار کردند تا با کمک خدمات فناورانه خود، میزان قاچاق کالا و ارز در کشور را کاهش دهند.
در مدت ۳ روز برگزاری نمایشگاه ، ۳۲ تفاهم نامه همکاری امضا شد، گفت: این تفاهم نامه ها میان شرکت های دانش بنیان و متقاضیان خرید خدمات و محصولات مبارزه با قاچاق کالا و ارز منعقد شد. این نمایشگاه روزانه میزبان حدود ۴۰۰ نفر بود و در این سه روز ۸ نشست معرفی نیازهای فناورانه برگزار شد. همچنین ۱۰۲ شرکت دستارودهای خودر ار در معرض نمایش قرار دادند.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7