کد خبر: 7096| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۲۰ آبان سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۳:۴۱:۰ | تعداد بازدید: ۲۶۸۴

وزیر بهداشت گفت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به توسعه زیرساخت ها به ویژه در مناطق کویری علاقه بسیار زیادی داشت و خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان یکی از دانشگاه های موفق در کشور است که قابلیت های فراوانی از جمله خیرین سلامت دارد که در توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی، بسیار بییار موثری دارند.
دکتر سعید نمکی در سفر کاروان تدبیر و امید به استان کرمان و در نشست مسئولان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) این شهرستان، اظهار کرد: باید دیدگاه و رویکردتان را از سمت بیمارستان محوری به سمت پیشگیری محور، ببرید تا نیاز مردم و کشور به توسعه بخش های درمانی به ویژه بخش های ویژه بیمارستانی، کمتر شود، سیاست اصلی ما نیز در وزارت بهداشت، تقدم پیشگیری بر درمان و درمان سرپایی بر بستری است تا بیماری ها در مراحل اولیه تشخیص داده شده و مشکلات و گرفتاری های مردم، کاهش یابد.
وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون، عملکرد بسیار خوبی داشت و یکی از دانشگاه های برتر کشور بود که توانست ۹۵ درصد از جمعیت هدف خود را مورد پایش و سنجش فشارخون قرار دهد. 
وزیر بهداشت از بیماری های غیرواگیر به عنوان مهمترین مشکل و چالش نظام سلامت یاد کرد و افزود: از ۳۸۰ هزار مورد مرگ در سال، حدود ۳۱۳ هزار مورد مربوط به این بیماری ها است که دلیل عمده این بیماری ها، سبک زندگی نادرست است، بنابراین لازم است که در تمام معاونت ها بر روی پیشگیری از این بیماری ها بیشتر کار کنیم. حتی معاونت آموزشی باید بسته های آموزشی مورد نیاز را تهیه و از طریق آموزش از راه دور به مردم ارائه کند.
دکتر نمکی با اشاره به تفاوت های جمعیتی و پراکندگی جمعیت در مناطق مختلف کشور، یادآور شد: نمی توانیم با همان مدلی که استان های البرز و مازندران را اداره می کنیم، برای توسعه خدمات و زیرساخت ها در استانهایی مانند کرمان و سیستان و بلوچستان برنامه ریزی کنیم، چون پراکندگی جمعیت آنها با یکدیگر متفاوت است و باید حداقل دسترسی به خدمات را در تمام مناطق کشور فراهم کنیم. بنابراین انتظار داریم، مسئولان دانشگاه های علوم پزشکی استان کرمان، نقشه توسعه این استان را بر مبنای پراکندگی جمعیت و نه سرانه جمعیتی، تهیه و ارائه کنند.
وی از بیماری های غیرواگیر، روند رو به رشد سالمندی جمعیت، سلامت روان، توجه به سلامت حاشیه شهرها و همچنین، سلامت مردان به عنوان موضوعات مهمی یاد کرد که باید در این زمینه ها، اقدامات جدی و پیشگیرانه ای انجام شود.
آموزش های علوم پزشکی جامعه محور نیست
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش علیرغم پیشرفت ها و دستاوردهای متعددی که داشته ایم، چند اشکال جدی وجود دارد؛ یکی اینکه آموزش های علوم پزشکی جامعه محور نیست که طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" با هدف جامعه محور کردن بهداشت، درمان و آموزش به طور آزمایشی در دو استان سمنان و قزوین اجرایی می شود. دومین اشکال در حوزه آموزش، تاکید بیش از حد بر روی تربیت نیروی فوق تخصصی و غفلت از نقش نیروهای تخصصی و همچنین پزشکان عمومی است. پزشکان عمومی با گذراندن دوره های آموزشی کوتاه مدت می توانند در پزشکی خانواده نقش آفرین باشند، البته معتقدم که مباحث پزشکی خانواده باید در طول مدت تحصیل پزشک عمومی، جزء لاینفک آموزش باشد.

لزوم نظارت ها و بازدید های شبانه و سرزده مستمر مسئولان
دکتر نمکی خطاب به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: در حوزه درمان باید نظارت ها و بازدید های شبانه و سرزده مسئولان مستمر باشد تا نارضایتی های مردم کاهش یابد، چراکه جلب رضایت مردم، رضایت خداوند را به همراه دارد. همچنین، در حوزه درمان نباید در بخش دولتی به گونه ای کار کنیم که بخش خصوصی تمایلی به مشارکت نداشته باشد و نباید رقیب بخش خصوصی باشیم؛ البته گروه های آسیب پذیر و ضعیف جامعه حتما باید از خدمات با کیفیت حوزه سلامت در بخش دولتی بهره مند شوند.
وی با اشاره به همکاری مناسب وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی، گفت: وقتی مسئولیت وزارت بهداشت را بر عهده گرفتم، مطالبات ما ۱۵ تا ۱۸ ماه معوقه داشت، اما امروز این فاصله کمتر شده و در قراردادی که با مسئولان این سازمان داشتیم، مقرر شد که ۶۰ درصد از اسناد تا پایان هر ماه و ۴۰ درصد باقی مانده تا سه ماه بعد پرداخت شود و در بیمه سلامت نیز خوشبختانه ترمز هزینه ها را کشیدیم و با اجرای راهنماهای بالینی، هزینه های این سازمان در سال جاری حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است و به جز مطالبات ۳ ماه سال گذشته، پرداختی بیمه سلامت در سال جاری، منظم و با فاصله معقولی صورت می گیرد.

منبع:وبدا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7