کد خبر: 6534| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۳ مهر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۰:۲۳:۰ | تعداد بازدید: ۶۰۱۷

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از تدوین سند همکاری مشترک 25ساله ایران و چین خبر داد و گفت: سند جامع همکاری های بیست و پنج ساله دو کشور تدوین شده است و به زودی نهایی خواهد شد. این سند عرصه همکاری های فراگیر دو جانبه در حوزه‌های گوناگون می‌شود.
آیین گرامیداشت هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین، میزبان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری بود.
ستاری در این مراسم، به پیشینه تاریخی همکاری‌های ایران و چین به عنوان دو کشوری که ظرفیت هایی برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های  گوناگون  دارند اشاره کرد و گفت: ایران در غرب و چین در شرق آسیا دو تمدن کهن و غنی آسیایی هستند که گستره فرهنگی و دستاوردهای تمدنی، دو ملت را همسایگان فرهنگی یکدیگر ساخته است.
وی ادامه داد: سابقه دیرینه همکاریها و اشتراکات فراوان فرهنگی و تاریخی و دیدگاه مشترک نسبت به بسیاری از مسائل مهم بین المللی گواهی است به این مهم، چنانچه در طول تاریخ هرگز چالشی سخت بین این دو کشور وجود نداشته و هرچه هست همکاری است و همکاری.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با تبریک هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین، ارتباط راهبردی ایران و چین را مبنایی برای توسعه تعامل‌ها در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: با توجه به راهبردی بودن روابط دو کشور ایران و چین بر توسعه همکاری ها در عرصه های مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری بین دو کشور تأکید می‌کنم.
ستاری با بیان این‌که جاده ابریشم در طول تاریخ همواره دستاوردهای علمی و فرهنگی این دو تمدن آسیایی را برای سایر ملل در قاره های دیگر به ارمغان برده است، اظهار کرد: مزیت‌های سرزمینی و پیشینه تاریخی تعامل دو تمدن ایران و چین، زمینه ساز همکاری‌های ویژه اقتصادی به ویژه در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها خواهد شد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان، وجود دیدگاه های مشترک دو کشور را زمینه‌ای برای مقابله با تهدیدات دانست و گفت: این دیدگاه‌های مشترک در مقابله با تهدیدات امنیتی و اقتصادی ناشی از یک جانبه گرایی در عرصه نظام بین الملل، مقابله با زیاده خواهی و تروریسم و جریانات افراطی به روابط  دو کشور ماهیت راهبردی بخشیده که در سند مشارکت جامع راهبردی که در سال ۱۳۹۴ طی سفر عالیجناب شی جین پینگ به ایران انتشار یافت، بر آن تأکید شده است.
توسعه همکاری‌ها با تدوین سند مشترک 25ساله
وی با اشاره به تدوین سند همکاری‌ سند جامع همکاری های بیست و پنج ساله ایران و چین تدوین گفت: براساس بند ششم بیانیه سند مشارکت جامع راهبردی ، سند جامع همکاری های بیست و پنج ساله دو کشور تدوین شده است و به زودی نهایی خواهد شد. این سند عرصه همکاری های فراگیر دو جانبه در حوزه‌های گوناگون می‌شود.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با اشاره به توسعه همکاری‌ها بر اساس سند سند جامع همکاری های بیست و پنج ساله ایران و چین گفت: این سند بیانگر نگاه بلند مدت دو کشور در عرصه همکاری های فراگیر دو جانبه است.
راه همکاری‌ها با ابتکار پهنه هموار می‌شود
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به این که ابتکار پهنه، راه چشم انداز نوینی از همکاری های مشترک میان شرق و غرب آسیا را فراهم آورده است، افزود: مزیت های ترانزیتی، موقعیت ژئوپولیتیک و ژئواکونومی دو کشور و مکمل بودن اقتصاد این دو جایگاهی ویژه در همکاری های چند جانبه در چارچوب این ایده را فراهم آورده است، از این روی جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از این ایده به عنوان عضوی فعال در آن مشارکت خواهد کرد. بی تردید بسط همکاری ها در حوزه علمی و فناوری و تبادل تجربیات و دستاوردها در این حوزه بر غنای روابط دو کشور خواهد افزود.
وی افزود: دو کشور در سطح بین‌المللی و در نهادها و مجامع بین المللی همکاری نزدیکی برای حفظ صلح و ثبات جهانی داشته و ضمن حمایت از استقلال و منافع ملتها در جهت مقابله با یک جانبه گرایی و پیشبرد رویکردهای چندجانبه گرا اقدام خواهند کرد.
منبع: مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7