کد خبر: 6372| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۰ شهریور سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۲:۰ | تعداد بازدید: ۷۸۸۳

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تمامی فعالیت‌های وزارتخانه در سال جاری منطبق با این سند انجام می‌شود، گفت: امسال ادبیات سند تحول بنیادین وارد مدارس خواهد شد.
رضا مددی افزود: تمامی برنامه های سند با این فرایند انسجام پیدا می کند و در اختیار مدارس قرار می گیرد و قالب هایی طراحی شده تا ادبیاتی که وارد مدرسه می شود ، ادبیات سند تحول باشد.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر اجرای آن در نظام تعلیم و تربیت تاکید دارند، در آذر سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید که در مقدمه آن آمده است: «در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده تا با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره گیری از ارزش های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود.
تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر آرمان های بلند نظام اسلامی باید معطوف به چشم ‌اندازی باشد که در افق روشن ۱۴۰۴، ترسیم‌گر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی انقلابی، الهام بخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و موثر در عرصه روابط بین‌المللی است.
سند تحول بنیادین که قرار است زمینه ساز تحول در این دستگاه انسان‌ساز باشد، دارای ۱۳۱ راهکار در ذیل چند زیرنظام است که گفته می‌شود تاکنون برنامه‌هایی ذیل بیش از ۴۰ راهکار آن به اجرا درآمده و کلیدواژه‌هایی چون حیات طیبه، توجه به ساحت‌های شش گانه تربیتی، تربیت دانش آموزانی با هویت مستقل اسلامی و ایرانی و برخورداری از مربیانی با فضایل اخلاقی و در تراز جمهوری اسلامی در آن به مشاهده می شود.
هیچ کاری در سال ۹۸ خارج از تکالیف قانونی سند تحول بنیادین انجام نمی‌شود
مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در روز ۲۷ فروردین سال ۹۸ سرپرست آموزش و پرورش برنامه سال جاری را به همه معاونت ها، سازمان ها، استان ها و مناطق کشور ابلاغ کرد. در حقیقت سال ۹۸ سالی است که تمام فعالیت های وزارتخانه منطبق با این سند باید باشد و تلاش می شود در راستای اجرایی کردن راهکارها و برنامه های شورای عالی آموزش و پرورش اقدام شود.
مددی اضافه کرد: هیچ کاری در سال ۹۸ در این وزارتخانه خارج از تکالیف قانونی سند انجام نمی شود و در آموزش و پرورش چیزی به نام سند تحول و کارهای آموزش و پرورش نداریم، همه کارها و تکالیف در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام خواهد شد.
به گفته وی معتقدم هیچ کاری نباید مغایر با این سند باشد و برای اینکه این کار به درستی انجام شود در تدوین برنامه سال ۹۸ وزارتخانه در قالب یک کتاب چند صد صفحه ای این موارد آورده شده است. این کتاب با بخشنامه ای که وزیر اسبق آموزش و پرورش ابلاغ کرده در سایت وزارتخانه بارگیری شده است.
وی ادامه داد: برای شفاف سازی برنامه سال ۹۸ را منتشر کرده ایم. در ستاد وزارت آموزش و پرورش، استان ها و مناطق آموزش و پرورش، کاری خلاف سند تحول بنیادین نخواهیم داشت و برنامه ها کاملا منطبق با سند تحول است و تکلیفی جز اجرای این سند نداریم. برنامه های سال ۹۸ ما و اعتباراتی که داریم صَرف همین برنامه ها خواهد شد و ارزیابی از طریق همین برنامه ها خواهد بود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نظارت و پایش برنامه ها ابلاغ شده است، گفت: امسال چند کار جدید در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اتفاق می افتد، سیاست وزارتخانه بر این است که برنامه هایی که به مدارس پیشنهاد خواهد شد از طریق مناطق آموزش و پرورش باشد و رویکرد این است که برنامه های پیشنهادی مدارس و فعالیت های ابلاغی در سطح مناطق تجمیع و یکپارچه شود.
وی خاطرنشان کرد: برنامه های ما براساس دوره های تحصیلی جداگانه آماده می شود و با مشارکت مدیران مدارس برنامه اعتباربخشی به مدارس ابلاغ خواهد شد و برای این کار در همه مناطق کشور که ۷۵۰ منطقه در سطح کشور داریم، از نیمه دوم مرداد ماه چهار کارگروه هماهنگی برنامه های دوره تحصیلی تشکیل شده و با عنوان میز کاری در ۷۵۰ منطقه کشور مستقر است و ترکیبی از کارشناسان منطقه شامل انجمن مربیان، معلمان و تشکل های دانش آموزی در یک کارگروه هم اندیشی مسئولیت تصمیم گیری درباره دوره های تحصیلی را دارند. به همین منظور برنامه های ما در مدارس تخصصی می شود.
رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین اهداف دوره های تحصیلی دبستان، متوسطه اول و دوم و ساحت های گوناگون تربیت در ابعاد گوناگون مانند ساحت ۶ گانه تربیتی از جمله تربیت اجتماعی و سیاسی، اقتصادی و حرفه ای، تربیت زیستی و بدنی، تربیت زیباشناسی و هنری، علمی و فناوری و تربیت اخلاقی و عبادی، به مجموعه اینها یک تعلیم و تربیت همه جانبه براساس این موارد پرداخته می شود یعنی مدارس و مسئولان به همه ابعاد وجودی دانش آموز بپردازند چون رویکرد امسال تربیت همه جانبه و متوازن با تکیه بر اهداف دوره های تحصیلی است.
مددی تصریح کرد: در سال جاری برای ایجاد هماهنگی در سطح کشور قالب هایی درباره انتظارات آموزش و پرورش از مدارس تهیه شده و این کار در حال انجام است. در هر منطقه آموزش و پرورش حداقل سه میز کاری تشکیل شده است و در هر کارگروه ۱۰ نفر فعالیت دارند که ۲۴ هزار نفر از همکاران در سطح مناطق به طور ویژه از نیمه دوم مرداد برای این موضوع مشغول هستند و تا پایان نیمه اول شهریور انتظارات از مدارس را تنظیم خواهند کرد.
گفتمان سازی سند تحول بنیادین در میان معلمان و دانش آموزان
 رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: امسال گفتمان سازی سند تحول بنیادین به طور جدی در میان معلمان، دانش آموزان و اولیا مطرح خواهد شد ۱۱ شهریور ماه بخشنامه ای به همین منظور صادر و نیمه دوم مرداد بخشنامه از طریق وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده که همه مدارس کشور کارگروه گفتمان سازی و اجرای سند تحول را تشکیل دهند تا با مفاد اجرای سند آشنا شوند چون سند کوشش می کند جایگاه مدارس را تقویت کند و مهمترین اهداف این است که مدارس ما تقویت شود چون معتقدیم همه راه ها به مدرسه ختم می شود و مسئول تربیت نیروی انسانی است.
وی اضافه کرد: ما در آموزش و پرورش مسئول تربیت عمومی هستیم نه  تخصصی، از این رو باید کودکان را برای زندگی اجتماعی آشنا کنیم و مدرسه محل کسب تجربه های واقعی باشد چون یکی از نواقص جدی ما این است که بچه ها در پایان خرداد کارنامه ای دست آنها می دهیم و تصویری واقعی از عِرق ملی، وطن دوستی و علاقه مندی به علم، وضعیت فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی آنها نداریم و کمتر به ارزیابی فعالیت های وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان می پردازیم. البته باید گفت که ارزیابی پیشرفت تحصیلی بیشتر ملاک است.
وی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که مدارس بر اساس دوره های تحصیلی باشد، در دوره ابتدایی بُعد اخلاقی، علمی زیستی و اقتصادی مدنظر است و ما به سمتی می رویم که مدرسه توجه کامل به این اهداف داشته باشد. اگرچه معتقدیم باید به سمتی برویم که ارزیابی براساس میزان دستیابی به اهداف آنها باشد. همه مدیران مدارس با این نگاه برنامه های خود را تنظیم خواهند کرد.
مددی افزود: تلاش ما این است تا پایان سال مدیران مدارس با مضامین مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آشنا شوند چون اهداف دوره های تحصیلی بر مبنای اهداف این سند  و ساحت ۶ گانه تربیتی، تصمیم گیری خواهد شد ، هر فعالیتی که در مدرسه باشد امسال نگاه و چشم انداز مدیران و اهداف این است که با این ادبیات آشنا شوند و براساس این اولویت ها برنامه های خودشان را تنظیم کنند تا پایان سال همه مدیران یک شناخت خوبی را از سند تحول در اختیار داشته باشند.
وی معتقد است: تا مدیر با پیام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آشنا نشود، قادر نخواهد بود درست برنامه ریزی کند. باید برنامه درسی که به عنوان برنامه هفتگی در مدارس معروف است، براساس این سند برنامه ریزی شود زیرا در سال جاری موضوع گفتمان سازی سند تحول در سطح همه مناطق کشور را خواهیم داشت.
مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره زمان اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز گفت: سند تحول تا افق ۱۴۰۰ تکلیف آموزش و پرورش است و ۱۳۱ راهکار در این سند وجود دارد و قانونگذار تکلیف کرده است که باید اجرا شود و باید تمام راهکارهای آن هم اجرایی شود بنابراین ما در سال تحصیلی جاری به شکل جامع و متوازن همه سیستم را درگیر این سند می کنیم البته تاکنون درگیر بوده است اما ۹۸ درگیری همه جانبه و کامل است.
وی خاطرنشان کرد: با سیاستگذاری وزارت آموزش و پرورش دیگر فضای برنامه های ما مهیا است و اجرای این برنامه به امکانات و بسترهای قانونی  نیاز دارد که برای تامین این امکانات کوشش می کنیم.
رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش درباره اینکه آیا برای اجرای کامل این سند اعتبار کافی وجود دارد؟ گفت: آموزش و پرورش بخش اعظم پولی را که دارد یعنی حدد ۹۷ درصد صرف پرداخت حقوق فرهنگیان می شود، به طور قطع توسعه فعالیت های فرهنگی، پرورشی و بهسازی فضا منابع قابل توجه نیاز دارد، در بودجه سال ۹۸ آن دسته از برنامه هایی که پول نیاز دارد از این منابع دیده می شود اما برخی از منابع به اعتبار جداگانه نیاز ندارد.
وی اضافه کرد: در راستای اجرای طرح تحول سند بنیادین آموزش و پرورش منابع چشمگیری نیاز داریم اما امید است با مشارکت مردم، خیران و اعتبارات دولت به شکل منطقه ای، استانی و ملی این سند اجرایی شود.
مددی با بیان اینکه وزیر جدید آموزش و پرورش هم در صحبت های اولیه خود بر تلاش جدی برای اجرای دقیق این سند تاکید دارند، اظهار داشت: وی هم کوشش خواهند کرد با استفاده از کمک سایر دستگاه های دولتی و غیردولتی این موضوع محقق شود. چون معتقدیم همه سیاست های ما از مسیر سند تحول گذر خواهد کرد.
منبع: ایرنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7