کد خبر: 5242| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۶ شهریور سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۸:۶:۰ | تعداد بازدید: ۵۳۶۷

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از گام هایی که کتابخانه ها باید به آن توجه داشته باشند این است که باید کتابخانه ها به کارگاه خلاقیت تبدیل شود.
سیدعباس صالحی عصر امروز در آیین پایانی نخستین جشنواره نشان هد هد سفید (برای محبوب ترین کتاب ها به انتخاب کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه های عمومی کشور) با تاکید بر این مطلب افزود: یکی از موضوعاتی که در فضای کتابخانه ها به آن توجه داشتیم این بود که به سمتی حرکت کنیم که کتابخانه ها برای کودکان به صورت محل زندگی باشد.
وی در عین حال تصریح کرد: با این نگاه و رویکرد اتفاقات خوبی رخ داده ولی تا نقطه مطلوب فاصله داریم ولی با این حال قدم هایی با این رویکرد برداشته ایم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: گام اول در این مسیر این بود که هیچ کتابخانه ای بدون بخش کودک و نوجوان نداشته باشیم. 
وی افزود: گام دوم این بود که تلاش کنیم بخش کودک و نوجوان در کتابخانه ها جذابیت بیشتری برای زندگی کردن داشته باشد. به این معنا که کتابخانه محلی مانند خانه بشود و جذابیت های آن را داشته باشد. طوری که وقتی کودک و نوجوان به آن مراجعه نمی کند احساس گم کردگی داشته باشد.
صالحی ادامه داد: جذاب کردن کتابخانه کار آسانی نیست اما با این نگاه مسیرهایی را طی کرده ایم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کتابخانه نباید صرفا محل قرار دادن کتاب باشد. کتابخانه محل قفسه های زمخت کتاب نیست. باید جایی باشد که افراد در آن احساس تنفس داشته باشند.
صالحی ادامه داد: گام سوم که باید اتفاق بیفتد این است که کتابخانه تبدیل به کارگاه خلاقیت شود و فقط قرائت خانه نباشد. محیطی مانند چشمه باشد که از درون کودکان بجوشد. باید طوری باشد که کودکان در آن احساس بزرگ تر شدن داشته باشند.
وی گفت: یکی از اتفاقات و گام های دیگری که باید برداشته شود این است که کتابخانه یک طرفه نباشد. باید نقش مشارکتی و تعاملی در آن افزایش یابد که کودکان و نوجوانان نقش و حضور خود را در آن حس کنند.
صالحی با اشاره به انتشار شماره سوم کتاب هد هد سفید ادامه داد: باید کاری کنیم که خواندن تبدیل به لذت شود زیرا خواندن کتاب بدون لذت پایدار نمی ماند و توسعه نمی یابد. بنابراین کتابخانه ها باید به طرف این امر بروند و کودکان و نوجوانان هم با ایده ای خود ما را کمک کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: یکی از راه های تبدیل کتاب خواندن به لذت خواندن، کتاب خوب خواندن است. برگزاری جشنواره ها و معرفی کتاب های خوب در نشریات و ... از دیگر راه ها است.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره هد هد سفید افزود: برگزاری این جشنواره تجربه جدیدی بود که در آن کودکان نقطه های مختلف کشور مشارکت داشتند و این مشارکت منجر به مطمئن بودن این مسیر می شود.
در بخشی از این آیین چهارمین کتاب هد هد سفید از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور رونمایی شد.
در این آیین همچنین از برگزیدگان نخستین جشنواره هد هد سفید تقدیر شد.
در ابتدای این آیین عموزاده خلیلی دبیر این جشنواره گزارشی از روند شکل گیری و برگزاری این جشنواره ارائه داد.
همچنین متن سخنرانی علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور از سوی یکی از نوجوانان حاضر در مراسم قرائت شد.
منبع: مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7