کد خبر: 4229| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۵:۵۶:۰ | تعداد بازدید: ۷۰۴۶

جلسه 24 کمیسیون پیوست نگاری فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه دکتر بنیانیان، رئیس کمیسیون پیوست نگاری فرهنگی با اشاره به نامگذاری سال 1398 از جانب  مقام معظم رهبری «مدظله العالی» با عنوان «رونق تولید» گفت: تولید وجوه مختلف دارد و مفهوم تولید صرفاً  به معنای تولید کالا نیست بلکه فراتر از تولید کالا، تولید خدمات نیز باید مورد توجه باشد.
وی با اشاره به نقش درآمدهای نفتی در گسترش واسطه گری و دلالی افزود: در کشورهای اروپایی حدودا به ازای هر هفتصد الی هزار نفر، یک واحد خدماتی وجود دارد در حالی که این عدد در ایران حدوداً یک واحد خدماتی به ازای هر سی و نه نفر است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی،  در ادامه این جلسه گزارش تدوین شده تحت عنوان «تدوین داده و ستاده وزارت اقتصاد و امور دارایی در حوزه فرهنگ» توسط دکتر سعدآبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ارائه شد.
در این گزارش با اشاره به این موضوع که این پژوهش براساس مطالعه کتابخانه‌ای و تحلیل کیفی محتوا از طریق مصاحبه با خبرگان حوزه فرهنگ انجام شده این موضوع نیز مورد اشاره قرارگرفت که  روش "داده بنیاد" تأثیرات متقابل بانک، بیمه، مالیات و گمرک با فرهنگ در قالب نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید نیز احصاء شده است.
همچنین اعضای کمیسیون بر موارد ذیل نیز تاکید کردند: توجه به دیدگاه‌های نظریه‌پردازان علوم اجتماعی در رابطه فرهنگ و اقتصاد، رفع پیش فرض‌های جا افتاده در فضای فرهنگی و مدیریتی کشور، پرهیز از نگاه کلیشه‌ای به  فرهنگ و تشکیل نهاد مستقل به عنوان متولی نظارت بر چارچوب‌های فرهنگی و پیوست‌های فرهنگی پروژه‌های اجرایی کشور.
در ادامه  جلسه همچنین نماینده معاونت آب و آبفای وزارت نیرو گفت: بررسی فعالیت دستگاه‌هایی مانند گمرک، بیمه، مالیات و ... را می توان تنها به عنوان بررسی عملکرد نهادهای اقتصادی و تأثیر آنها بر فرهنگ محسوب کرد و نمی توان از آن تلقی عملکرد کلی اقتصاد بر فرهنگ جامعه را استخراج کرد.
وی افزود: بررسی نقاط ضعف و تهدید نهادهای اقتصادی کشور و تعیین الزامات عملکردی آنها به منظور افزایش نقاط قوت فرهنگی و رفع موانع و ضعف‌های فرهنگی کشور از جمله مواردی است که مناسب است درتحقیقات جداگانه مورد بررسی قرار داد.
در ادامه جلسه همچنین نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عدم توجه به مباحث کارشناسی و ضعف بینش در عملکرد بلندمدت مدیران از دیگر مواردی است که باید بصورت جدی مورد توجه باشد.
همچنین نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: توجه به لوازم سیاستگذاری اقتصادی و فرهنگی و تلاش برای اقدامات اجرایی به منظور رفع معضلات فرهنگی از مواردی است که باید به آن توجه شود.
 در ادامه جلسه یکی دیگر از حضار نیز گفت: تشکیل مرکز رصد فرهنگی در کشور براساس فرمایشات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» و تلاش در جهت ترویج اخلاق در جامعه از جمله مواردی است که  باید در جهت تقویت نظام فرهنگی کشور به آن توجه شود.
وی افزود: نشان دادن امنیت اقتصادی کشور در فضای کنونی جامعه از لازمه‌های توسعه فرهنگی کشور محسوب می شود و با رهبری و هدایت جامعه در مسیر ارزش‌های بومی کشور می توان کمک بسزایی  به تقویت و توسعه فرهنگی کشور کرد.
در پایان جلسه دکتر بنیانیان گفت:  روند اصلاح نهادها نمی تواند یکسان باشد و این موضع میان تغییر ساختار  نهادها است.
وی افزود: لازم است با کار کارشناسی متناسب با ساختار، کارکرد و اختیارات سازمان‌های مختلف اقدام به اصلاح و و کاهش مشکلات کرد.
دکتر بنیانیان  ادامه داد: تغییر نگرش فرهنگی مدیران کشور باید به عنوان یک اولویت مد نظر باشد.
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7