نشست تخصصی ابعاد و مولفههای مدل حکمرانی یکپارچه و تحولی نظام آموزشی کشور در مکتب شهید رئیسی در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این نشست، دکتر سید جلال موسوی خطیر، سرپرست ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر ضرورت ایجاد نظام حکمرانی یکپارچه در آموزش کشور تاکید کرد و تجربه دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد نظام یکپارچه آموزش از پیش دبستانی تا آموزش عالی را الگویی عملی برای تحقق این هدف دانست.
دکتر موسوی با اشاره به تعدد نهادهای متولی آموزش رسمی در کشور، مانند وزارتخانههای علوم، آموزش و پرورش و بهداشت، و نهادهای متولی آموزش غیررسمی، مانند وزارت کار، خواستار ایجاد ساختار یکپارچه برای سیاستگذاری و هدایت تحصیلی شد. وی تاکید کرد که نبود هماهنگی میان این نهادها منجر به تعارض منافع و ناکارآمدی در نظام آموزشی میشود. به گفته وی، ایدههایی مانند تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی آموزشی و ادغام وزارتخانههای آموزش عالی به دلیل وجود تعارض منافع و هزینههای بالای اجرایی، تاکنون به نتیجه مطلوب نرسیده است.
موسوی با اشاره به الگوی موفق دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد نظام آموزشی یکپارچه از پیشدبستانی تا آموزش عالی، این اقدام را گامی عملی در جهت تحقق حکمرانی یکپارچه آموزشی دانست و ابراز امیدواری کرد که این الگو بتواند به عنوان مدلی برای سایر نهادهای آموزشی کشور مورد استفاده قرار گیرد.
طهرانچی: نظام آموزشی باید با حکمرانی یکپارچه حرکت کند
دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در نشست تخصصی ابعاد و مولفههای مدل حکمرانی یکپارچه و تحولی نظام آموزشی کشور در مکتب شهید رئیسی، با تبیین مفاد اصول دوم و سوم قانون اساسی، بر لزوم انطباق نظام آموزشی با ارزشهای بنیادین انقلاب اسلامی و اهداف متعالی جمهوری اسلامی تاکید کرد. وی با تشریح جزئیات این دو اصل، به تبیین مبانی فلسفی و حقوقی نظام آموزشی پرداخت.
طهرانچی با اشاره به اصل دوم قانون اساسی، که نظام جمهوری اسلامی ایران را بر پایه ایمان به خدای یکتا و معاد و نبوت و امامت و عدالت معرفی کرد و بر کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توأم با مسئولیت او در برابر خدا تأکید کرد، گفت: این اصل، با بیان راههای رسیدن به اهداف متعالی انقلاب اسلامی، از جمله اجتهاد مستمر و استفاده از علوم و فنون و تجارب پیشرفته بشری و تلاش در راه پیشبرد آنها، چارچوب کلی نظام آموزشی را مشخص میکند. بر همین اساس، نظام آموزشی باید در جهت پرورش انسانهایی متعهد، متخصص و مسئولیتپذیر گام بردارد که همزمان با بهرهمندی از آخرین دستاوردهای علمی جهان، به ارزشهای اخلاقی و معنوی نیز پایبند باشند.
وی در ادامه با توجه به اصل سوم قانون اساسی که دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف به بکارگیری تمام امکانات خود در جهت رسیدن به اهداف مذکور در اصل دوم میداند، به وظایف دولت در زمینه آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: بندهای مختلف این اصل از جمله آموزش و پرورش و تربیت رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی، تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینههای علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی از طریق تاسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان و بالا بردن سطح آگاهی عمومی در همه زمینهها با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانههای گروهی و وسایل دیگر به وضوح بر اهمیت آموزش و پرورش و تحقیقات علمی تأکید دارند و مسیر حرکت نظام آموزشی را مشخص میکنند. به طور خاص، بند 3 این اصل با تأکید بر آموزش و پرورش رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی، مبنای حکمرانی یکپارچه در نظام آموزشی را فراهم می کند.
طهرانچی الگوی دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد نظام آموزشی یکپارچه از پیشدبستانی تا آموزش عالی را تلاشی در جهت تحقق بخشیدن به این اصول قانون اساسی دانست و آن را نمونهای موفق از حکمرانی آموزشی بر مبنای ارزشهای انقلاب اسلامی معرفی کرد. وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید رئیسی و معرفی ایشان به عنوان الگویی از کارگزار تراز انقلاب اسلامی، به نقش برجسته وی در توجه به امر پژوهش و تقویت بنیه علمی اشاره کرد و گفت: شهید رئیسی با تشکیل شورای علمی در استان قدس و تأکید بر رویکرد علمی در اداره امور، زمینههای رشد و بالندگی این نهاد را فراهم کرد. وی با اشاره به خاطرهای از دیدار با شهید رئیسی در آغاز مسئولیت خود در دانشگاه آزاد اسلامی، بر نگاه عمیق و راهبردی ایشان به مسائل علمی و آموزشی تأکید کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، تفکیک آموزش و پرورش از آموزش عالی را از نقاط ضعف نظام آموزشی کشور برشمرد و خواستار بازنگری در ساختار مدیریتی و سیاستگذاری این حوزه شد. وی با بیان اینکه این دو بخش مکمل یکدیگرند و باید در چارچوب یک نظام واحد و با اهدافی هماهنگ مدیریت شوند، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد زنجیره کامل آموزشی، از مقطع پیشدبستانی تا سطح آموزش عالی، گامی بلند در جهت تحقق حکمرانی یکپارچه آموزشی برداشته است و این الگو میتواند به عنوان تجربهای موفق در سطح ملی مورد استفاده قرار گیرد.
طهرانچی با تأکید مجدد بر اهمیت تقویت روحیه پژوهش و نوآوری در دانشگاهها، این امر را مهمترین عامل پیشرفت و توسعه کشور دانست و خواستار حمایت همه جانبه از محققان و ایجاد بسترهای مناسب برای شکوفایی استعدادهای آنان شد. وی همکاری و همافزایی نهادهای علمی و پژوهشی را برای رسیدن به این هدف ضروری دانست.
تفکیک آموزش از پژوهش، مانع اصلی پیشرفت و مغایر با قانون اساسی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در ادامه سخنان خود با انتقاد از رویکرد آموزشمحور در دانشگاهها، این رویکرد را مانعی در برابر تحقق دانشگاه تمدنساز و مغایر با اصول قانون اساسی دانست. وی با تاکید بر اینکه تفکیک مصنوعی آموزش از پژوهش و فناوری، به افت کیفیت آموزش و کاهش کارایی نظام علمی کشور منجر شده است، خواستار بازنگری جدی در سیاستها و ساختارهای آموزش عالی شد.
طهرانچی با اشاره به سابقه تشکیل دانشگاهها و نهادهای پژوهشی در ایران، گفت: در سالهای اولیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دلیل نبود زیرساختهای لازم، تمرکز اصلی دانشگاهها بر آموزش بود و فعالیتهای پژوهشی به صورت محدود انجام میشد. با این حال، قانون اساسی با تاکید بر لزوم تربیت انسانهایی متعهد، متخصص و مسئولیتپذیر، و همچنین با توجه به اهمیت پژوهش و نوآوری در تمام زمینههای علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی، مسیر را برای ایجاد دانشگاههایی با ماهیت پژوهشمحور هموار کرد. اما در عمل، این مسیر به درستی پیگیری نشد و تفکیک نظام آموزشی از نظام پژوهشی، مانع از تحقق اهداف متعالی قانون اساسی در حوزه آموزش عالی شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه تمدنساز باید بر چهار پایه آموزش، پژوهش، فناوری و فرهنگ استوار باشد و این چهار مؤلفه در همتنیدگی و تعامل مستمر با یکدیگر باید نقش آفرینی کنند، تصریح کرد: در حال حاضر، ساختار بسیاری از دانشگاههای ما به گونهای است که این چهار مؤلفه از یکدیگر جدا شدهاند و به صورت جزیرهای عمل میکنند. این امر نه تنها به کاهش کیفیت آموزش منجر میشود، بلکه از ظرفیتهای پژوهشی و فناوری دانشگاهها نیز به درستی استفاده نمیشود. به عنوان مثال، در برخی از رشتههای علوم انسانی، به دلیل فقدان ارتباط مؤثر بین آموزش و پژوهش، اساتید به تولید مقالات و کتابهای علمی بیکیفیت و فاقد نوآوری روی میآورند که کمکی به حل مسائل کشور و پیشرفت علم نمیکند. در حالیکه طبق قانون اساسی، دانشگاه موظف است در تمام زمینههای علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی، روح بررسی، تتبع و ابتکار را تقویت کند.
طهرانچی با تأکید بر ضرورت تغییر رویکرد دانشگاهها از آموزشمحور به پژوهشمحور و ایجاد همافزایی بین این دو حوزه به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه و صنعت، خاطرنشان کرد: دانشگاه باید محلی برای تربیت انسانهایی متفکر، خلاق و نوآور باشد که بتوانند با استفاده از دانش و مهارتهای خود، در عرصههای مختلف علمی، فناوری و فرهنگی به حل مسائل واقعی کشور کمک کرده و در جهت پیشرفت و آبادانی آن گام بردارند. وی تجربه دانشگاه آزاد اسلامی در حرکت به سمت ادغام آموزش، پژوهش و فناوری و ایجاد نظام یکپارچه آموزشی را الگویی مناسب و در راستای تحقق مندرجات قانون اساسی برای سایر دانشگاهها دانست و بر لزوم الگوگیری از این تجربه تأکید کرد.
وی با اشاره به تجربه کشورهای پیشرفته در حوزه آموزش عالی، گفت: در این کشورها، دانشگاهها به عنوان مراکز تولید علم و فناوری نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی ایفا میکنند و ارتباط تنگاتنگی بین دانشگاه و صنعت وجود دارد. به عنوان مثال، در آمریکا، بسیاری از روسای دانشگاههای بزرگ از میان افراد صاحبنام در صنعت انتخاب میشوند و این امر به انتقال دانش و فناوری از دانشگاه به صنعت و بالعکس کمک میکند. در حالی که در ایران، این ارتباط هنوز به طور کامل شکل نگرفته است و دانشگاهها بیشتر به صورت جزیرهای عمل میکنند.
طهرانچی با اشاره به ضرورت بازنگری در سیاستهای آموزش عالی و ایجاد زمینههای لازم برای تحقق دانشگاه تمدنساز در ایران، خواستار توجه بیشتر مسئولان به این موضوع شد. وی تاکید کرد که برای رسیدن به این هدف، باید از تجربیات موفق کشورهای دیگر استفاده کرد و با بهرهگیری از ظرفیتهای داخلی، نظام آموزش عالی را به سمت کارآفرینی، نوآوری و پاسخگویی به نیازهای جامعه هدایت کرد.
نظام حکمرانی یکپارچه در آموزش عالی به معنای یکسانسازی نیست
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در ادامه سخنان خود در نشست ابعاد و مولفههای مدل حکمرانی یکپارچه و تحولی نظام آموزشی کشور در مکتب شهید رئیسی، با رد این تلقی که حکمرانی یکپارچه به معنای یکسانسازی در نظام آموزش عالی است، بر لزوم تنوع در مأموریتها، ساختارها و نظامهای ارتقای سازمانهای دانشگاهی تأکید کرد.
طهرانچی با طرح این پرسش که آیا همه دانشگاهها و رشتهها باید در یک قالب واحد قرار گیرند و با یک مقیاس ارزیابی شوند، گفت: در حالی که برخی رشتهها و گروههای آموزشی در سازمان آموزش و با تمرکز بر آموزش محور فعالیت میکنند، برخی دیگر در سازمان پژوهش و با تمرکز بر تولید علم و مقاله فعالیت دارند. همچنین، دانشگاههایی با مأموریت فناوری و کارآفرینی نیز وجود دارند که خروجی آنها محصول و ثروت است. بنابراین، نمیتوان برای همه این سازمانها یک نسخه واحد پیچید و یک نوع نظام ارتقا را اعمال کرد.
وی افزود: در سازمان آموزش، اساتید با تمرکز بر تدریس و تربیت دانشجو فعالیت میکنند و معیار ارزیابی آنها نیز باید بر همین اساس باشد. در حالی که در سازمان پژوهش، انتشار مقالات علمی، شرکت در کنفرانسها و اجرای طرحهای پژوهشی ملاک اصلی ارزیابی استادان است. در دانشگاههای فناوری محور نیز ثبت اختراع، تجاریسازی دانش و ایجاد شرکتهای دانشبنیان معیار موفقیت است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وجود چهار نوع سازمان دانشگاهی شامل سازمان آموزش، سازمان پژوهش، سازمان فناوری و سازمان رشد اجتماعی، گفت: هر یک از این سازمانها مأموریت و ساختار خاص خود را دارند و باید نظام ارتقا و تشویق نیز متناسب با آن طراحی شود. به عنوان مثال، نظام ارتقای یک استاد در دانشکده ادبیات که در سازمان آموزش قرار دارد، با نظام ارتقای یک استاد در دانشکده مهندسی که در سازمان فناوری فعالیت میکند، متفاوت است.
طهرانچی با انتقاد از یکسانسازی نظام ارتقا در دانشگاهها، گفت: این رویکرد منجر به بیعدالتی و ناکارآمدی در نظام آموزش عالی میشود و مانع از شکوفایی استعدادها و خلاقیتها میگردد. ما باید به سمت ایجاد نظامهای ارتقای منعطف و متناسب با مأموریتهای هر سازمان دانشگاهی حرکت کنیم. وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در حال تلاش برای اجرای مدل حکمرانی یکپارچه است که در آن، تنوع مأموریتها و ساختارهای دانشگاهی به رسمیت شناخته شده و برای هر سازمان، نظام ارتقای مناسبی طراحی شده است. طهرانچی در پایان سخنان خود با تأکید مجدد بر ضرورت توجه به تنوع و تفاوتها در نظام آموزش عالی، گفت: خداوند عالم هم مخلوقاتش را یکسان نیافریده است و ما نیز نباید در نظام آموزش عالی به دنبال یکسانسازی باشیم. باید به استعدادها و توانمندیهای متنوع افراد احترام گذاشت و زمینه را برای شکوفایی آنها فراهم کرد.
پورعباس: نظام یکپارچهی نظارتی در آموزش عالی، راهکاری برای تحقق اهداف آموزش مهارتمحور
دکتر عبدالرسول پورعباس، رئیس سابق سازمان سنجش آموزش کشور، در نشست تخصصی ابعاد و مولفههای مدل حکمرانی یکپارچه و تحولی نظام آموزشی کشور در مکتب شهید رئیسی، بر ضرورت ایجاد یک نظام یکپارچهی نظارتی در آموزش عالی کشور تأکید کرد و آن را راهکاری برای تحقق اهداف آموزش مهارتمحور و جلوگیری از تغییرات ناگهانی در سیاستهای آموزشی دانست.
پورعباس با اشاره به سابقهی طولانی بحث آموزش مهارتآموزی در کشور، گفت: از اواخر دههی ۶۰، تفکر آموزش مهارتآموزی در کنار آموزشهای نظری مطرح بوده و در برنامههای توسعهی کشور نیز مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، به دلیل نبود یک نهاد ناظر و هماهنگکننده، این هدف به طور کامل محقق نشده است.
وی افزود: در حال حاضر، چندین وزارتخانه از جمله وزارتخانههای علوم، آموزش و پرورش، بهداشت، و کار در حوزه آموزش فعال هستند و هر یک سیاستها و برنامههای riêng خود را دنبال میکنند. این امر نه تنها منجر به ناهماهنگی و پراکندگی در نظام آموزشی شده است، بلکه زمینه را برای تغییرات ناگهانی و غیرکارشناسانه در سیاستهای آموزشی نیز فراهم کرده است.
رئیس سابق سازمان سنجش با تأکید بر اهمیت نقش نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان بالاترین نهاد سیاستگذاری در حوزه فرهنگ و آموزش، میتواند نقش مهمی در ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در نظام آموزش عالی ایفا کند. مصوبات این شورا به دلیل ثبات فکری و سازمانی که دارد، میتواند به عنوان نقشهی راه برای سایر نهادهای آموزشی و پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد.
پورعباس با اشاره به تجربه سایر کشورها در زمینه ایجاد نظام یکپارچهی نظارتی در آموزش عالی، گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، یک نهاد مسئول نظارت بر کیفیت و اعتبارسنجی مؤسسات و مراکز آموزش عالی است و این امر به بهبود کیفیت آموزش و افزایش کارایی نظام علمی کمک میکند.
وی در ادامه با بیان اینکه ایجاد یک نظام یکپارچهی نظارتی در آموزش عالی به معنای دخالت در امور اجرایی دانشگاهها نیست، گفت: هدف از ایجاد این نظام، نظارت بر حسن اجرای سیاستها و برنامههای مصوب و همچنین ارزیابی عملکرد دانشگاهها در زمینههای آموزش، پژوهش و فناوری است. این نظام میتواند با رصد مستمر مراکز علمی و پژوهشی، به شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها و ارائه راهکارهای مناسب برای بهبود عملکرد کمک کند.
پورعباس در پایان سخنان خود با تأکید مجدد بر لزوم ایجاد یک نظام یکپارچهی نظارتی در آموزش عالی، گفت: این نظام میتواند به تحقق اهداف آموزش مهارتمحور، جلوگیری از تغییرات ناگهانی در سیاستهای آموزشی، و افزایش کارایی و اثربخشی نظام علمی کشور کمک کند. وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور میتواند در این زمینه نقش پیشرو را ایفا کند، خواستار همکاری و همافزایی همه نهادهای ذیربط برای تحقق این هدف شد.
رئیس سابق سازمان سنجش آموزش کشور، در ادامه سخنان خود در نشست ابعاد و مولفههای مدل حکمرانی یکپارچه و تحولی نظام آموزشی کشور در مکتب شهید رئیسی با ابراز تاسف از عدم تحقق عملی یکپارچگی در نظام آموزش عالی، گفت: با وجود تلاشها و ارادههایی که در این مسیر وجود داشته، به ویژه از سوی شهید رئیسی، هنوز در عمل به سمت یکپارچگی حرکت نکرده ایم.
وی افزود: تصمیمات شجاعانه برای ساماندهی نظام آموزش عالی و حرکت به سمت گسترش کمی دانشگاهها، دیگر کارآمد نیست و با توجه به کاهش جمعیت دانشجویی و افزایش ترک تحصیل دانشآموزان، نیازمند بازنگری جدی است.
پورعباس با ابراز نگرانی از افزایش ترک تحصیل دانشآموزان در دوره دبیرستان، گفت: متأسفانه در حال حاضر هیچ انگیزهای در نظام آموزش و پرورش برای جلوگیری از این پدیده وجود ندارد و به نظر میرسد که نظام هدایت تحصیلی نیز به درستی عمل نمیکند.
وی فقدان یک نهاد سیاستگذار باثبات و دارای استقامت را از دلایل اصلی مشکلات فعلی نظام آموزش عالی دانست و گفت: تا زمانی که یک نهاد با ثبات فکری و سازمانی بر کارها نظارت نداشته باشد و بر اجرای سیاستهای مصوب پافشاری نکند، نمیتوان به بهبود وضعیت امیدوار بود. پورعباس در پایان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه با استفاده از تجربیات دانشگاه آزاد اسلامی بتوان در مسیر حکمرانی یکپارچه گامهای مؤثری برداشت، هشدار داد که در صورت ادامه وضعیت فعلی، شرایط از این که هست بدتر خواهد شد.
نادی: الگوی تربیت معلم در دانشگاه آزاد اسلامی؛ تجربه آموزی و حضور در عرصه، کلید موفقیت
دکتر علیرضا نادی، سرپرست معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، در نشست تخصصی ابعاد و مولفههای مدل حکمرانی یکپارچه و تحولی نظام آموزشی کشور در مکتب شهید رئیسی، با ارائه گزارشی از الگوی تربیت معلم در دانشگاه آزاد اسلامی، بر نقش محوری تجربه آموزی و حضور در عرصه در موفقیت این الگو تأکید کرد. وی با اشاره به اینکه این الگو با الهام از مدل آموزش پزشکی و با تأکید بر کارورزی و حضور دانشجویان در فضاهای آموزشی واقعی طراحی شده است، افزود: در این مدل، دانشجویان از ابتدای دوره تحصیل با محیط کار آشنا میشوند و مهارتهای لازم برای تدریس را به صورت عملی فرا میگیرند.
نادی با بیان اینکه در گذشته به دلیل فقدان یک مدل کارآمد برای تربیت معلم، فارغالتحصیلان علوم تربیتی برای ورود به حرفه معلمی با چالشهای زیادی مواجه بودند، گفت: در مدل جدید تربیت معلم در دانشگاه آزاد اسلامی، با تأکید بر حضور دانشجویان در مدارس و مشارکت آنها در فرآیند آموزش، سعی شده است تا این نقص برطرف شود. وی افزود: در این راستا، با ایجاد زیرساختهای لازم در مدارس سما و سایر مراکز آموزشی وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی، فضای مناسبی برای کارورزی و تجربه آموزی دانشجویان علوم تربیتی فراهم شده است.
سرپرست معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به جزئیات این الگو گفت: در این مدل، دانشجویان در طول دوره تحصیل خود، ۴۰۰ ساعت کارورزی را در مدارس و مراکز آموزشی تجربه میکنند. همچنین با استفاده از فناوریهای نوین آموزشی مانند اتاقهای کنفرانس مجهز به سیستمهای ویدئو کنفرانس و مشاهده آنلاین کلاسهای درس، امکان نظارت مستمر اساتید و ارائه بازخورد به دانشجویان فراهم شده است.
نادی با تأکید بر اینکه این الگو منجر به افزایش مهارتها و توانمندیهای دانشجویان علوم تربیتی و آمادگی بیشتر آنها برای ورود به حرفه معلمی شده است، گفت: بازخوردهای دریافتی از مدارس و دانشجویان نشان میدهد که این الگو با استقبال خوبی مواجه شده و توانسته است نقش مؤثری در بهبود کیفیت آموزش در مدارس داشته باشد.
وی در پایان با بیان اینکه الگوی تربیت معلم در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مستمر در حال بهبود و تکامل است، ابراز امیدواری کرد که با گسترش و اجرای این الگو در سایر دانشگاههای کشور، گامی مؤثر در جهت ارتقای کیفیت نظام آموزشی برداشته شود. نادی همچنین به اهمیت شناسایی استعدادها و هدایت تحصیلی دانشآموزان برای ورود به حرفه معلمی اشاره کرد و گفت: باید با استفاده از روشهای علمی و مدرن، دانشآموزان مستعد و علاقهمند به حرفه معلمی را شناسایی و آنها را برای ورود به این حرفه ترغیب کنیم.
نادی: الگوی تربیت معلم در دانشگاه آزاد اسلامی؛ تجربه آموزی و حضور در عرصه، کلید موفقیت
دکتر علیرضا نادی، سرپرست معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، در نشست تخصصی ابعاد و مولفههای مدل حکمرانی یکپارچه و تحولی نظام آموزشی کشور در مکتب شهید رئیسی، با ارائه گزارشی از الگوی تربیت معلم در دانشگاه آزاد اسلامی، بر نقش محوری تجربه آموزی و حضور در عرصه در موفقیت این الگو تأکید کرد. وی با اشاره به اینکه این الگو با الهام از مدل آموزش پزشکی و با تأکید بر کارورزی و حضور دانشجویان در فضاهای آموزشی واقعی طراحی شده است، افزود: در این مدل، دانشجویان از ابتدای دوره تحصیل با محیط کار آشنا میشوند و مهارتهای لازم برای تدریس را به صورت عملی فرا میگیرند.
نادی با بیان اینکه در گذشته به دلیل فقدان یک مدل کارآمد برای تربیت معلم، فارغالتحصیلان علوم تربیتی برای ورود به حرفه معلمی با چالشهای زیادی مواجه بودند، گفت: در مدل جدید تربیت معلم در دانشگاه آزاد اسلامی، با تأکید بر حضور دانشجویان در مدارس و مشارکت آنها در فرآیند آموزش، سعی شده است تا این نقص برطرف شود. وی افزود: در این راستا، با ایجاد زیرساختهای لازم در مدارس سما و سایر مراکز آموزشی وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی، فضای مناسبی برای کارورزی و تجربه آموزی دانشجویان علوم تربیتی فراهم شده است.
سرپرست معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به جزئیات این الگو گفت: در این مدل، دانشجویان در طول دوره تحصیل خود، ۴۰۰ ساعت کارورزی را در مدارس و مراکز آموزشی تجربه میکنند. همچنین با استفاده از فناوریهای نوین آموزشی مانند اتاقهای کنفرانس مجهز به سیستمهای ویدئو کنفرانس و مشاهده آنلاین کلاسهای درس، امکان نظارت مستمر اساتید و ارائه بازخورد به دانشجویان فراهم شده است.
نادی با تأکید بر اینکه این الگو منجر به افزایش مهارتها و توانمندیهای دانشجویان علوم تربیتی و آمادگی بیشتر آنها برای ورود به حرفه معلمی شده است، گفت: بازخوردهای دریافتی از مدارس و دانشجویان نشان میدهد که این الگو با استقبال خوبی مواجه شده و توانسته است نقش مؤثری در بهبود کیفیت آموزش در مدارس داشته باشد.
وی در پایان با بیان اینکه الگوی تربیت معلم در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مستمر در حال بهبود و تکامل است، ابراز امیدواری کرد که با گسترش و اجرای این الگو در سایر دانشگاههای کشور، گامی مؤثر در جهت ارتقای کیفیت نظام آموزشی برداشته شود. نادی همچنین به اهمیت شناسایی استعدادها و هدایت تحصیلی دانشآموزان برای ورود به حرفه معلمی اشاره کرد و گفت: باید با استفاده از روشهای علمی و مدرن، دانشآموزان مستعد و علاقهمند به حرفه معلمی را شناسایی و آنها را برای ورود به این حرفه ترغیب کنیم.