کد خبر: 27137| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۳۱ فروردین سال ۱۴۰۴ | ساعت ۱۱:۴۹:۰ | تعداد بازدید: ۱۲۳

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه نباید سندروم پایان‌نامه‌ها و مقالات باشد بلکه محل حل مساله و باز کردن گرهی از گره‌های کشور مردم و جامعه باشد.
حسین سیمایی روز یکشنبه در کارگاه یک روزه هم‌اندیشی و تبادل‌نظر درباره مدیریت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در وزارت علوم اظهار داشت: دانشگاه، منبع تولید علم است و علم، مولد قدرت، ثروت و منزلت است ولی سیاست‌گذاری ما باعث تغییراتی در مناسبات این سه مولفه می‌شود بنابراین نحوه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری، امری بسیار حساس است.
وی افزود: وزارت علوم در این دوره تغییراتی در نحوه گفتمان آموزش عالی با مخاطبان آموزش عالی ایجاد کرده است که این تغییر گفتمان، ناشی از تغییرات نسلی است، نسلی که امروز ما به عنوان دانشجو سروکار داریم کاملا با دوران ما متفاوت است معروف به نسل زِد، نسل هوش مصنوعی و اینها اقتضائات و انتظاراتی کاملا متفاوت است و شخصا در گفتمان جدید از همان روزهای اول (تصدی وزارت علوم) چهار موضوع را به عنوان مؤلفه‌های این گفتمان در صحبت‌ها و مصاحبه‌ها تاکید کردم.
وزیر علوم گفت: یکی از اصول از این گفتمان، اصل کرامت دانشگاهیان است، از ابتدا تاکید کردیم ما به کرامت ذاتی انسان اعتقاد داریم و در محیط دانشگاه واقعا معتقدیم به اینکه حرمت و کرامت استاد دانشگاه باید حفظ شود، زیرا اگر عزت و شخصیت استاد و دانشجو را مخدوش کردیم، دیگر نمی‌توانیم از او به عنوان یک عنصر مفید، مولد و معتقد انتظار داشته باشیم.
سیمایی ادامه داد: مولفه بعدی، مسئولیت اجتماعی دانشگاه و از عناصر یک دانشگاه نسل چهارم است، دانشگاه بایستی نسبت به ذینفعان خود اعم از دانشجو، کارمند و همیار علمی، جامعه، نظام و حتی بشریت، بی‌تفاوت و بی‌تعهد نباشد، دانشگاه نباید با جامعه گسست داشته باشد و نسبت به صنعت، اخلاق و ارزش‌ها بی‌تفاوت نباشد.
تلاش وزارت علوم برای بازگشت نشاط به دانشگاه‌ها
وی با تاکید بر ضرورت بازگرداندن نشاط و امید به محیط دانشگاه، تصریح کرد: یک انسان نا امید نمی‌تواند خلاق باشد و رویکرد ما این است که نشاط به دانشگاه برگردد.
سیمایی اظهار داشت: به عنوان مثال، یکی از راه‌های بازگرداندن نشاط به محیط دانشگاه، شریک کردن استادان در اداره دانشگاه و انتخاب روسای دانشکده‌ها با مشارکت اعضای هیات علمی است و علاوه بر این باید یک محیط مفرح و شاد برای دانشجویان فراهم کنیم.
وی گفت: تاکید گفتمان جدید وزارت علوم بر پیشبرد توامان علم ایمان و عمل است، غایت اسلامی شدن این است که سه مولفه علم، ایمان و عمل در جان فارغ‌التحصیلان ما رسوخ کند و معتقدیم علم بی ایمان فایده ندارد.
وزیر علوم تاکید کرد: بنا بر قضاوت و ارزیابی بسیاری از ناظران بیرونی، تا حدودی و تا اندازه‌ای موفق بوده‌ایم، شاید کار مهمی در جهت بهبود وضع دانشگاه‌ها هنوز رخ نداده اما همین که دانشگاه و دانشگاهیان دیدند رویکردها تغییر کرده است مهم است.
بدون داشتن برنامه، چانه‌زنی جای ضابطه را خواهد گرفت
وی گفت: یکی دیگر از اولویت‌های مهم ما این است که دانشگاه، برنامه‌محور باشد؛ ایرانیان در چند دهه گذشته متاسفانه نشان دادند که تن به برنامه نمی‌دهند ما هنوز چندان مبتنی بر برنامه حرکت نمی‌کنیم در حالی‌که اگر برنامه نباشد به جای قاعده، سلیقه و به جای ضابطه، چانه‌زنی نفوذ پیدا می‌کند و هر چه بیشتر چانه بزنیم گویا دستاورد بیشتری خواهیم داشت و این برای توسعه و پیشرفت کشور و برای پیشرفت دانشگاه، یک آفت است.
سیمایی به مدیران آموزش عالی و دانشگاه‌ها توصیه کرد که بخش آموزش عالی برنامه هفتم توسعه را به دقت مطالعه کرده و مورد توجه قرار دهند و گفت: این موارد، برنامه‌های وزارت علوم و بخش‌های ستادی نیست، در واقع دانشگاه است که رتبه علمی را ارتقا می‌دهد نه وزارتخانه.
وی ماموریت‌گرایی را از دیگر رویکردهای جدی وزارت علوم برشمرد و گفت: مساله مهمی که شخص رئیس‌جمهور به شدت دنبال می‌کند، این است که هر دانشگاه، یک ماموریت مشخص داشته باشد، دانشگاه‌های سطح یک یا دانشگاه‌های مراکز استان‌ها باید ماموریت‌های ملی را دنبال کنند که در همین راستا، ما این ماموریت‌ها را با سازمان برنامه و بودجه، تفاهم می‌کنیم و بین ۱۰ تا ۱۵ چالش یا ابر چالش بزرگ وجود دارد که سازمان برنامه، آنها را اولویت‌بندی می‌کند.
وزیر علوم گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما توقف کمیت و توسعه کیفیت آموزش است و از دانشگاه‌ها می‌خواهم که نسبت به توسعه کیفی توجه کنند.

منبع:ایرنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7