به مناسبت فرا رسیدن چهلمین سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیش نشست کارگروه تخصصی علوم اقتصادی با موضوع «نقش اقتصاد در الگوی حکمرانی کارآمد» با حضور مدیر محترم این کارگروه دکتر غلامرضا مصباحی مقدم و اعضای کارگروه برگزار شد.
"باسمه تعالی"
کارگروه تخصصی علوم اقتصادی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی پیش نشستی با موضوع «نقش اقتصاد در الگوی حکمرانی کارآمد» را با حضور مدیر محترم کارگروه دکتر غلامرضا مصباحی مقدم و اعضای کارگروه دکترسیدعقیل حسینی، دکتر محمود عیسوی، دکتر محمدعلی متفکرآزاد، دکتر محمود متوسلی، دکتر سعید فراهانی فرد، دکتر محمد واعظ، دکتر زراء نژاد و دبیر کارگروه دکترسعیدسید حسین زاده بهصورت مجازی برگزار کرد.
در این نشست ابتدا دکتر زراء نژاد بر نقش فعالیتهای کارگروههای شورای تحول در روزآمدسازی، بومیسازی، کارآمد سازی و اسلامی سازی علوم انسانی، لزوم پرورش متخصصان حوزه اقتصاد با دو ویژگی مسئله محوری و عدالت مداری، لزوم ایجاد شبکه همکاریهای دانشگاهی و بینرشتهای؛ حل چالشهای دسترسی به داده، مسائل اقتصاد سیاسی و مقاومت در برابر تصمیمات کارگروه اقتصاد برای حرکت به سمت حکمرانی کارآمد اشاره کردند.
دکتر سیدعقیل حسینی با نگاهی انتقادی چرخش از مسئله توسعه به مسئله حکمرانی را در بستر اقتصادی کشور بررسی کرده و بر لزوم توجه به بسترهای بینشی و اندیشهای مسئله حکمرانی و تهدیدها و فرصتهای حکمرانی بازاری تأکید کردند.
دکتر فراهانی فرد نیز ضمن آسیبشناسی فعالیتهای مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، چالش پیادهسازی تئوریهای جدید، تبدیلشدن این نهاد به یک نهاد اجرایی و چالشهای برنامه آموزشی درسی در حوزه الگوی پیشرفت در دانشگاهها را از اهم چالشهای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در حوزه نظری و عملی مطرح کردند.
از منظر دکتر عیسوی درگیری و چالشهای جمهوری اسلامی در فضای مقابله با لیبرال دموکراسی و مظاهر تمدن غربی در ایران است و راهحل آن در تعادل بین نهاد تولید علم و حکمرانی و ایجاد قطبهای علمی در مباحث اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی و ساختارهای متناسب با آن است.
دکتر محمد واعظ معتقدند وقتی محتوای رشته اقتصاد معطوف به محتوای مناسب است که آن محتوا اولاً با توجه به محیط نهادی بتواند آثار واقعی ایجاد کند و ثانیاً بتواند یک سیر تکاملی در حیات اجتماعی و فردی ایجاد کند. از نظر ایشان تجربیات مثبت انقلاب اسلامی در حل مسائل تبدیل به نظریه و اندیشه نشده است. ایشان ضمن تعریف الگوی پیشرفت به الگوی تحول معتقدند معطوف به تحول در نظام حکمرانی ما بایستی ابتدا الگوی پیشرفت را برای چند حوزه مشخص پیاده نماییم (حوزه خانواده و جمعیت، حوزه محیطزیست، حوزه فرهنگ و حوزه فناوری) و اندیشه سازی برای چگونگی حرکت از وضع موجود به سمت وضع مطلوب را در این حوزهها نشان دهیم.
از منظر دکتر متفکرآزاد دانشگاههای ما بر اساس مبانی علوم انسانی غربی بنا شده است و با مبانی علوم انسانی اسلامی متعارض است. جمع زیادی از اقتصاددانان معتقدند اقتصاد دانشی تجویزی است و دانش اثباتی (توصیفی) نداریم. از منظر ایشان، ارزشهای محققین در تحقیقات اقتصادی وارد میشود؛ ازجمله از طریق پیشفرضها. از منظر ایشان جدی گرفتن اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی در راستای الگوی حکمرانی بسیار مؤثر است. از منظر دکتر محمود متوسلی در هیچکدام از مکاتب اقتصادی مباحث فنومن و عالم غیب مطرح نیست. ایشان ضمن انتقاد از روششناسی تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: نمیتوان با روش از بالا به پائین الگوی حکمرانی را پیاده کرد. نمیتوان تدبیر امور را در قالب دستورالعمل جلو برد.
از منظر دکتر مصباحی مقدم حکمرانی اسلامی برای پیادهسازی ارزشهای اسلامی است. نقش اقتصاد تأمین نیازهای زندگی انسان در عرصه زندگی فردی و خانوادگی و تهیه وسایل و انرژی و سوخت برای حرکت جامعه به سمت تعالی است. توسعه اقتصادی به شکل غربی آن به دلیل مبانی اندیشه انسانشناسی غربی که انسان را موجودی این دنیایی تلقی کرده است در معنایی معیوب شکلگرفته است.
منبع:شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی