جلسه 172 شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه گزارش فعالیتهای انجام شده و برنامههای پیش روی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، توسط حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حکیمیان رئیس این پژوهشگاه ارائه شد.
در این گزارش با اشاره به تأسیس این پژوهشگاه در سال 1361 با فرمان حضرت امام خمینی (ره) این موضوع هم مورد اشاره قرار گرفت که هدف اصلی از تأسیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بازنگری در مبانی علوم انسانی است.
در بخش دیگری از این گزارش و پس از تشریح مأموریتهای این پژوهشگاه ساختار و تشکیلات این مرکز علمی تشریح شد.
در ادامه گزارش ارائه شده توسط رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، برگزاری کرسیهای نظریهپردازی، تألیف، ترجمه و انتشار کتب علوم انسانی، برگزاری همایشهای علمی و... از سایر فعالیتهای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان شده است.
پس از ارائه این گزارش دکتر حداد عادل طی سخنانی گفت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یک کارنامه موفق و درخشان در زمینه تحول علوم انسانی دارد.
وی افزود: خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی، چند صد مرکز علمی و پژوهشی با رویکرد تولید علم دینی در شهر مقدس قم ایجاد شده است.
رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با اشاره به لزوم همکاریهای بینالمللی در زمینه علوم انسانی اسلامی ادامه داد: کشور عراق با توجه به سابقه قوی علمی حوزه علمیه نجف اشرف و... زمینه مناسبی برای این همکاریها را دارد.
دکتر حداد عادل با اشاره به لزوم تعمیق ارتباط حوزه و دانشگاه گفت: بر اساس آمار، تنها حدود 30 درصد از کتب چاپ شده در حوزه علمیه قم در دانشگاههای تهران وجود دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به همکاری شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها سمت گفت: حدود 400 عنوان تألیفی در فرآیند چاپ و انتشار است که بر اساس سرفصلهای تدوین شده توسط کارگروههای تخصصی علوم انسانی تألیف شده است.
در این گزارش با اشاره به اعمال اصلاحات ارائه شده در جلسه گذشته این نکته نیز مورد اشاره قرار گرفت که برخی از این عناوین سرفصلها با توجه به نظرات ارائه شده از جانب مراکز حوزوی اصلاح شده است.
در ادامه گزارش ارائه شده با تأکید بر توجه به اسلامی بودن منابع و سرفصلهای رشته مربیگری کسبوکار، روزآمدی و کارآمدی هم به عنوان یکی دیگر از خصوصیات این سرفصلها و برنامهها مورد تأکید قرار گرفت.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: توجه به تفکیک اخلاق و آداب کسبوکار، اهمیت آداب کسبوکار در تاریخچه تمدن اسلامی ایرانی، استفاده بیشتر از منابع نگاشته شده به زبان فارسی، استفاده از میراث عرفان اسلامی و شیعی در زمینه تعامل میان افراد و ادغام سرفصل حقوق کسبوکار با سرفصل فقه کسبوکار.
برخی دیگر از نظرات و پیشنهادهای اعضا به شرح ذیل است: توجه به مبانی اخلاقی موضوع کسبوکار از منظر معارف اسلامی و تشریح تفاوت این مبانی با مبانی رایج در نظام سرمایهداری، خودداری از افراط در اسلامی سازی سرفصلها، توجه به مفاد اصل 44 قانون اساسی به ویژه بخش تعاونی، جامع بودن مفهوم کسبوکار و خودداری از نگاه تجارت محور به این مفهوم و نهادینهسازی کیفیت کار به جای کمیت محوری.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضا جزئیات این برنامه درسی به تصویب رسید.