دومین نشست از سلسله نشستهای هوش مصنوعی و حقوق اساسی با موضوع «هوش مصنوعی و نظارت اساسی» در پژوهشکده شورای نگهبان برگزار شد و در این نشست به فرصتها و تهدیدهای ظهور و کاربست هوش مصنوعی در امر نظارت اساسی پرداخته شد.
دومین نشست از سلسله نشستهای هوش مصنوعی و حقوق اساسی با موضوع «هوش مصنوعی و نظارت اساسی» با حضور دکتر صادق واعظ زاده عضو هیئت علمی دانشکده برق دانشگاه تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر باقر انصاری عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و آقای روح الله شمسی کوشکی، پژوهشگر فقه و هوش مصنوعی در پژوهشکده شورای نگهبان برگزار و فرصتها و تهدیدهای ظهور و کاربست هوش مصنوعی در امر نظارت اساسی در این نشست بررسی شد.
در این نشست دکتر صادق واعظزاده، عضو هیئت علمی دانشکده برق دانشگاه تهران که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هست به کارکردهایی اشاره کرد که میتوان راجع به سپردن آنها به هوش مصنوعی تامل کرد.
وی بیان کرد: در حال حاضر هوش مصنوعی میتواند امور سادهتری همچون دستهبندی، تصمیمگیریهای عینی، درک مطالب نسبتا عمیق و حتی تولید آنها را عهدهدار شود؛ اما موضوعی همچون قضاوت از جمله موضوعاتی است که کاربست هوش منصوعی در آن نیازمند تعمق بیشتر است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این نکته تاکید کرد که کنشهای انسانی شامل مولفههایی همچون عاطفه، باورمندی و سایر مولفههای معنوی میشود و ماشین از انجام این کنشها ناتوان است و از همین رو نمیتوان آنها را به هوش مصنوعی سپرد، اما استدلالها و شناخت عقلی و منطقی میتوانند توسط ماشین و هوش مصنوعی انجام شوند. باید دید استدلالهای حقوقی، خصوصا در حوزه قضایی، از کدام سنخ هستند و به تبع آن میتوان آنها را به هوش مصنوعی سپرد یا خیر.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین ناظر به مساله شورای نگهبان راجع به امکان استفاده از هوش مصنوعی اظهار داشت: عقبماندگی در هوش مصنوعی موضوعی نیست که بتوان با انتقال تکنولوژی آن را رفع کرد، برای مثال یکی از مسائلی که پیش از استفاده از هوش مصنوعی باید مورد نظر قرار گیرد، مقوله داده و تولید آن است. هوش مصنوعی خود مبتنی بر داده است و باید عنایت ویژهای نسبت به دادههایی داشت که خوراک هوش مصنوعی هستند.
وی در باب استفاده مستقل از هوش مصنوعی در شورای نگهبان، علیرغم امتیازاتی که میتواند در زمینه سرعت داشته باشد این موضوع را مغایر مصالح قلمداد کرد.