کد خبر: 25668| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۱۷ شهریور سال ۱۴۰۳ | ساعت ۱۱:۳۷:۰ | تعداد بازدید: ۱۵۶

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه امروز امواج حوزه و معارف الهی در جهان گسترش یافته است، هویت بخشی به طلاب را از اهم وظایف اساتید حوزه برشمرد.
آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی 1403 - 1404 حوزه های علمیه که با حضور حضرت آیت الله سبحانی، اعضای شورای عالی حوزه، مدیر و معاونان حوزه های علمیه، اساتید، طلاب و فضلا صبح امروز در سالن اجتماعات دارالشفاء برگزار شد، با اشاره به خطبه 93 امیرالمومنین علیه السلام در نهج‌البلاغه و کلام امام علی علیه السلام در وصف رسول اسلام(ص) اظهار داشت: جهان با نور پیامبر گرامی اسلام روشن شد و هجرت پیامبر اسلام، برای زدودن جهل و پایه ریزی نخستین حکومت اسلامی و آغاز تمدن اسلامی شکل گرفت.
وی در ادامه با قرائت بیاناتی از امام راحل در منشور روحانیت افزود: همیشه مستضعفان از وجود فقهای بزرگوار سیراب شده اند و فقها در هر عصری از اعصار برای دفاع از میهن خود، ملامت ها را متحمل شده و اذیت و آزارهای مختلف، شهدای بسیاری را در این راه تقدیم کرده اند. 
مدیر حوزه های علمیه خطاب به طلاب و فضلای حوزه های علمیه بیان داشت: باید در حوزه هویت عمیق تاریخی صیانت از آن مورد اهتمام حوزه های علمیه و طلاب و فضلا باشد؛ چراکه حوزه های ما جلوه‌گاه علم و حکمت بوده است و ما باید آن را پاس بداریم.
وی افزود: تاریخ حوزه های علمیه لبریز از خورشید های حکمت و معرفت و علوم الهی بوده است و علمای بسیار بزرگ و متعددی در گذشته، ارکان علم و از پایه ریزان و گسترش دهندگان علوم الهی بوده اند.
آیت الله اعرافی ابراز کرد: علوم حوزه، علومی جامع و بنیان علوم دیگر است و فقه امروز ما حاوی مهمترین مکاتب حقوقی است که حاضر است با همه مکاتب حقوقی رقابت کند و تمام نظریه پردازی هایی که در فلسفه الهی جلوه گر شده، علم است.
وی افزود: آمدن طلاب به حوزه های علمیه یعنی استقبال از علم و معرفت و نباید علم حوزه های علمیه را با تبلیغات دیگر ادیان مقایسه کرد؛ چراکه هویت حوزه های علمیه، هویت علمی است و هیچ بهانه ای نباید طلاب را در حفظ از این هویت، باز دارد.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که اهمیت معنویت و عبادت در حوزه های علمیه عنوان داشت: در حوزه های علمیه، علم همراه با عبودیت و معنویت گره خورده است که امتیازی مهم برای حوزه های علمیه است که باید این مسئله مورد توجه مسئولان حوزه های علمیه و طلاب و فضلای حوزه باشد.
وی افزود: اخلاق اجتماعی را یکی دیگر از ارکان مهم حوزه های علمیه عنوان و اظهار داشت: روحانیت و طلاب حوزه های علمیه، جلوه ای از روح اجتماعی حوزه های علمیه را به نمایش می گذارد و ذات و هویت طلاب و فضلای حوزه، تواضع و خدمت به مردم است.
آیت الله اعرافی با اشاره به نقش سیاسی روحانیت و سیاست ورزی حوزه های علمیه را یکی از ارکان مهم حوزه های علمیه عنوان و بیان داشت: سیاست ورزی الهی در ذات حوزه های علمیه است و علمای دین و مراجع عالیقدر ما، راهبران سیاسی بودند و هستند و این سیاست ورزی در راستای خدمت به امت اسلامی و راه و رسم الهی است.
وی با اشاره به ابعاد بین المللی حوزه های علمیه ابراز داشت: حوزه‌های علمیه از گذشته تا کنون در دامنه محدودی نبوده است و دایره حوزه های علمیه امروز، بیش از پیش در جهان گسترش و امتداد یافته است و امروز امواج حوزه و معارف الهی در جهان، ترویج و امتداد پیدا کرده است.
کار استاد هویت بخشی به طلاب و فضلای حوزه های علمیه است
مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: منزلت حوزه های علمیه ریشه الهی و مردمی دارد و امروز برخی غرض ورزان حوزه های علمیه را مورد هجمه قرار می دهند که راه خنثی سازی آن توجه به هویت حوزه های علمیه و ارکان هویتی است.
وی افزود: کار استاد هویت بخشی به طلاب و فضلای حوزه های علمیه است و مهم ترین وظیفه اساتید، ساخت روح و روان دانش پژوهان حوزه های علمیه است و این همان عمل به رسالت حوزه های علمیه و تقویت منزلت و جایگاه آن است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به لزوم حرکت حوزه های علمیه منطبق با زمان و شناخت دنیای خود تاکید کرد: در مأموریت حوزه های علمیه علاوه بر توجه به سنت های اصیل حوزه، باید به تحولات جدید توجه ویژه ای داشته باشیم؛ چراکه اگر کسانی در لاک گذشته باقی مانده و به تحولات جدید بی توجه باشند، این امر پسندیده نیست و باید حوزه های علمیه باید از این نوع افراط و تفریط دوری کند.
وی افزود: باید مناهج جدید حوزه های علمیه مورد توجه قرار گیرد و به نظریات فلسفی جدید، علوم انسانی و اسلامی جدید و همه نیازهایی که در تحولات علمی جدید که رخ داده است، توجه شود.
آیت الله اعرافی در پایان تاکید کرد: طلاب و فضلای حوزه های علمیه باید به هویت تاریخی و ذخایر و تراث عظیم خود توجه داشته باشند؛ چراکه گفتمان انقلاب اسلامی و همچنین علوم حوزوی در جهان طالب داشته و جواب گوی نیازهای بشری است.

منبع:خبرگزاری رسا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7