کد خبر: 25660| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۱۲ شهریور سال ۱۴۰۳ | ساعت ۱۶:۵۶:۰ | تعداد بازدید: ۱۲۰۵

مراسم عزاداری پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) و امام رضا(علیه‌السلام) با حضور حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسجد ساعت شهر اراک برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در این مراسم با مرور تاریخی امامت و خلافت امام حسن(ع) اظهار کرد: امام حسن(ع) تنها 7 ماه خلیفه بود و امام مظلوم را به عنوان آخرین خلفای راشدی کنار زدند. با اینکه امام حسن(ع) جایگاه مهم و ارزشمندی داشت و پیامبر درباره جایگاه ایشان سخن گفته بودند اما عده زیادی خلف وعده کردند.

وی با بیان اینکه انسان‌های خالص اطراف امام حسن(ع) انگشت شمار بودند، گفت: در بین شیعیانی که نسبت فامیلی با امام حسن(ع) داشتند، مشاهده می‎شود که افرادی باوفا کم بودند. سوال مهم این است که مردم کوفه با وجود اینکه امیرالمومنین(ع) آنجا را پایتخت جهان اسلام کرده بود، چرا چنین با امام حسن(ع) رفتار کردند؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به توصیفاتی که اهل بیت (ع) از مردم کوفه داشتند، ادامه داد: امام سجاد(ع)، حضرت زینب(س) و فاطمه بنت حسین توصیفاتی را درباره مردم کوفه بیان کرده‌اند که مرور آنها باعث می‌شود شناخت بهتری از مردم کوفه به دست آوریم. امام سجاد وقتی می‎دید مردم برای اهل بیت گریه می‌کنند، می‌گفت کسانی ما را کشته‌اند برای ما عزاداری هم می‌کنند، ایشان خطاب به کوفیان می‌گفت به اهل بیت(ع) هتک حرمت و مالشان را سلب و غارت کردید.

استاد خسروپناه ادامه داد: حضرت زینب(س) نیز آنها را دغل‌کار و بی‌وفا معرفی می‌کردند، کسانی که قسم دروغ می‌خورند، لاف‌زن، گزافه‌گو، کینه‌جو، پیمان‌شکن هستند. حضرت زینب(س) خطاب به مردم کوفه می‌گفتند که وقتی با دشمن مواجه می‌شوید عاجز می‌شوید. فاطمه بنت حسین هم سخنانی درباره مردم کوفه دارد و آنها را اهل مکر، خیانتکار و متکبر می‌نامد، کسانی که اموال اهل بیت(ع) را به تاراج بردند.

وی اضافه کرد: صرف نظر از مومنان خالص علوی که در کوفه بودند و منافقان دنیا پرست اموی در کوفه، مردم کوفه 7 ویژگی داشتند که نیاز به بررسی دارد. مردم کوفه عصبیت قبیله‌ای داشتند. مشایخ آنها قدرت‌طلب بودند. زمانی که دور امام حسین(ع) را نیز گرفتند دنبال قدرت بودند، دنیاگرایی در میان مردم کوفه بود. حساب کتاب مادی داشتند. مردم کوفه به شدت احساساتی بودند و عقلانیتشان ضعیف بود. جرئت حرف زدن در مقابل حاکم عادل را داشتند اما جرئت حرف زدن درباره حاکم ظالم نداشتند. نمی‌توانستند اصلی و فرعی را از هم تمیز بدهند، به فرع می‌چسبیدند. ابن الوقت بودند.

وی تاکید کرد: مردم شناسی و جامعه شناسی مردم کوفه، برای امروز نیز کاربرد دارد، عصبیت قبیله ای مردم کوفه مانند دعواهایی حزبی است گاهی نمی‌توانیم حق از باطل تشخیص دهیم. برخی اکنون هم دنبال دنیاطلبی هستند، عده‌ای هم و غم رسیدن به قدرت را دارند. اگر مراقبت نکنیم ممکن است که ما هم مبتلا به اوصاف جامعه کوفی شویم.
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7