حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا رییس شورای تخصصی حوزوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تأکید بر اهمیت توجه به پیامدهای فرهنگی هوش مصنوعی در حوزههای اجتماعی و فلسفی و لزوم بهرهگیری از تجربیات کشورهای متعدد، گفت: عقبه ادبیات فلسفی هوش مصنوعی را حوزههای علمیه میتواند ترسیم و تامین کند.
به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجتالاسلام و المسلمین پارسانیا، در یکصد و پنجاه و چهارمین مجمع شورای تخصصی حوزوی که با موضوع «بررسی پیش نویس سند راهبردی ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد، ضمن اشاره به تدوین سند هوش مصنوعی، دانش هوش مصنوعی را حوزه بینا رشتهای توصیف کرد و اظهار داشت: هوش مصنوعی در بسیاری از کشورهای به عنوان علم راهبردی مورد توجه قرار گرفته، سندهایی ناظر بدان نگاشته شده است.
وی بر اهمیت بازشناسی درست همه جوانب بهرهگیری از هوش مصنوعی و ایجاد تعامل فعال با ظرفیتهای هوش مصنوعی تأکید کرد و ابراز داشت: باید در مواجهه با هوش مصنوعی، مسیر پیشرفت در مرزهای دانشی این رشته را در پیش گیریم؛ حرکت در مرزهای دانش غیر از افقگشایی است، باید درون این عرصه را مبتنی بر توجه به مؤلفههای پیرامونی تسخیر و برای استفاده درست از آن برنامههای دقیقی را طراحی کنیم.
رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به قرابت نزدیک علوم شناختی با هوش مصنوعی اشاره کرد و اذعان داشت: همانطور که ادبیات فلسفه تحلیلی بحث علوم شناختی و عقربههای تئوریک و نظری آن را باید خودمان پایهریزی و ترسیم کنیم؛ در حوزه هوش مصنوعی نیز باید به تمام ابعاد مهندسی، علوم کاربردپردازی و حتی پیامدهای فرهنگی و حوزههای فلسفی آن توجه داشته باشیم.
وی در ادامه به پیشگامی حوزههای علمیه در عرصه هوش مصنوعی اشاره و تجربیات مرکز کامپیوتری نور در توجه به کاربردیسازی فرایندهای هوش مصنوعی را مورد توجه قرار داد و گفت: عقبه ادبیات فلسفی هوش مصنوعی را تنها حوزههای علمیه میتوانند ترسیم و تأمین و به سوالاتی چون، حقیقت معرفت و تعریف دقیق هوش که مبتنی بر قوه ادراکی است پاسخ دهد؛ در این حوزه حرفهای بیشماری برای گفتن وجود دارد؛ چرا که با دین و ایمان مردم ارتباط مستقیمی دارد.
رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که در پیشگامی حوزههای علمیه باید در بهرهوری از این مسئله به چارچوبهای نظری تحلیلها به مباحث اخلاقی، حقوقی، فقهی، تربیتی و فرهنگی و اجتماعی ادبیات هوش مصنوعی، از جمله مباحث فلسفی آن توجه داشته باشیم.
وی ورود طلاب فاضل سطوح سه و چهار حوزوی به میدان تولید ادبیات فلسفی هوش مصنوعی را بسیار مهم ارزیابی کرد و با تأکید بر این که این ادبیات دینی و فرهنگی هوش مصنوعی را باید مبتنی بر ادبیات جهانی تبیین کنیم؛ خاطرنشان کرد: متناسب با سند ملی هوش مصنوعی، فرایندهای بودجه، مدیریت و برنامهریزیها پیگیری خواهد شد؛ مهمتر از همکاری مجموعههای حاکمیتی در تدوین این سند، پیگیری در اجرای سند است که باید بدان مورد توجه قرار گیرد.
حجتالاسلام و المسلمین پارسانیا با تأکید بر این که کار در حوزه هوش مصنوعی نیازمند رصد تحولات و بازتولید ادبیات علمی و گفتمانی است، خاطرنشان کرد: در پژوهشکده هوش مصنوعی که با پیشگامی مجموعههایی چون مرکز کامپیوتری نور در حوزههای علمیه راهاندازی شده، باید به مباحث فقهی و فلسفی هوش مصنوعی توجه کرد.