تعاونی های فرهنگبنیان باید تحت حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور شکل بگیرد و زیرساختهای لازم در این زمینه فراهم شود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در همایش فرهنگ عمومی، زیارت، سوغات و صنایع خلاق که به مناسبت هفته فرهنگ عمومی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: حوزه سوغات زیارت و صنایع فرهنگی یکی از اولویتهای دستگاههای فرهنگی است.
مجید امامی گفت: در حوزه ثبت حقوقی فعالان سوغات زیارت، تأمین مالی، توزیع و سکوی فروش و حتی در حوزه تبلیغات و برندینگ اشکالات بزرگی وجود دارد.
وی بیان کرد: نظام صنایع فرهنگی در کشور باید در خدمت گردشگری زیارت قرار بگیرد، اگر گردشگری زیارت را فقط به این 35 میلیون سفری که در سال به مشهد انجام می شود خلاصه بکنیم، مانند این است که گنج عظیمی را در گوشهای از خانه پنهان کرده ایم.
امامی یادآورشد : اما اگر این گردشگری زیارت را با اقتصاد و تنوع فرهنگی بزرگی که در خراسان وجود دارد پیوند دهیم، می توان از ثروت زیارت برای تقویت سبک زندگی اسلامی بهره برد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد: اتفاقات خوبی در حوزه زیرساختهای صنایع فرهنگی در کشور در حال وقوع است، مانند تأسیس تعاونیهای فرهنگ بنیان و هنری، تأسیس مؤسسات چند منظوره فرهنگی مبتنی بر کار فرهنگ بنیان و صنایع فرهنگی و همچنین حمایتهای دولت از مشاغل خانگی که باید حمایت بیشتری در حوزه گردشگری زیارت شود.
وی افزود: متاسفانه صنایع فرهنگی نمیتوانند از تسهیلات بانکی بهرهمند شوند که همکاران ما در ادارات کل ارشاد و میراث فرهنگی در حال تلاش هستند تا این مشکل را رفع کنند.
امامی با اشاره به امضای تفاهم نامه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص حمایت از فعالان مشاغل خانگی در قالب شکل گیری تعاونی اظهار کرد: در صورتی که تاییدیه این بخش توسط وزارت تعاون داده شود، می توان شبکه ای از مشاغل خانگی در حوزه فرهنگی و هنری را شکل داد تا بتوان نیازهای آنها را در خصوص منابع مالی و تسهیلات بهتر تأمین کرد.
وی به بهره گیری از نشانه های فرهنگی تاریخی کشور برای حل مشکلات امروز اشاره کرد و گفت: برخی از فعالان صنایع فرهنگی در حوزه شناسایی و تجاری سازی عروسکهای خراسان بزرگ فعالیت دارند، در سنتهای قدیم این منطقه عروسکهای باران خواهی وجود داشته است، در صورتی که سنتهای باران خواهی توسط این مروجین فرهنگی احیا شود و شهر به شهر برود، می توان از این ظرفیت فرهنگی برای ارتقاء فرهنگ مصرف آب و حل بحران در این زمینه بهره گرفت.
امامی با تاکید بر اصلاح زنجیره های اقتصاد فرهنگ بیان داشت: اگر بخواهیم زندگی رضوی و تأثیرات زیارت برای زائران حضرت رضا (ع) در طول عمرشان تداعی شود، لازم است نشانی از سرزمین خراسان یا مهر رضوی با خود از این منطقه به سوغات ببرند که این مهم نیازمند اصلاح زنجیره های اقتصاد فرهنگ است.
معاون فرهنگی ،اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: زیارت از اصلی ترین مزیتهای اجتماعی و فرهنگی این استان است که همچون گنجی ناشناخته مانده است، در حالیکه تأثیرات مختلفی در عرصه اشتغال، خدمات و اقتصاد دارد.
حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد با بیان اینکه سال گذشته مشهدالرضا میزبان 35 میلیون نفر زائر بود، افزود: 10 درصد از سفرهای ریلی کشور مربوط به خراسان رضوی است، فرودگاه مشهد با سالانه 10 میلیون مسافر پرترددترین فرودگاه کشور است، 52 درصد از ظرفیت اقامتی کشور متعلق به این استان است، 280 هزار واحد صنفی در این استان وجود دارد که عمده آنها خدماتی است.
وی با بیان اینکه سوغات مشهد نسبتی با زیارت ندارد، بیان کرد: 70 درصد زائران امام رضا(ع) خانواده محور هستند، در این راستا به طور عمدی یا سهوی غفلتی در حوزه سوغات زائر شکل گرفته است که مشکل مربوط به عرضه و مصرف آن است.
معاون استاندار خراسان رضوی حلقه مفقوده در عرصه سوغات زائر را برندسازی و بازاریابی دانست و گفت: پیشنهاد می شود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از ظرفیت اطلاع رسانی خود را به معرفی محصولات فعالان صنایع فرهنگی بویژه سوغات زائر اختصاص دهد و وزارت میراث فرهنگی نیز نسبت به تبلیغات برای این محصولات در موزه ها و اماکن اقامتی با اختصاص غرفه هایی در این اماکن به فعالان فرهنگی اقدام کند.