کد خبر: 7290| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۵ آذر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۹:۱۰:۰ | تعداد بازدید: ۲۶۰۴

هفتصد و سی و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور صبح امروز (سه شنبه) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر و اعضای این شورا با دو دستور کار گزارش اقدامات فرهنگی در اربعین سال جاری و بررسی برنامه ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست برگزار شد.
در ابتدای این جلسه سید محمدرضا موالی زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تبریک سالروز تاسیس بسیج مستضعفین گفت: ۴۰ سال پیش در پنجم آذر سال ۱۳۵۸ فرمان تشکیل بسیج مستضعفین توسط حضرت امام خمینی (ره) صادر شد و در این ۴ دهه همه بسیجیان در عرصه های مختلف از جمله سازندگی، علم و فناوری، دفاع مقدس، پایبندی به سبک زندگی اسلامی ایرانی و ... خوش درخشیدند.
وی با اشاره به راهپیمایی روزهای گذشته مردم در سراسر کشور در اعتراض به توطئه های معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران، افزود: مردم انقلابی و ولایت مدار بار دیگر نقشه توطئه های دشمنان کشور را نقش بر آب کردند و با راهپیمایی دیروز در تهران صف معترضان به گرانی بنزین  از صف اغتشاشگران جدا شد.
موالی زاده ادامه داد: در این جلسه شورای فرهنگ عمومی دو دستور کار ارائه گزارش اقدامات فرهنگی در اربعین سال جاری و بررسی برنامه ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
اقدامات فرهنگی در اربعین سال جاری
در ادامه حجت الاسلام حمید احمدی مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین و نماینده بعثه مقام معظم رهبری گزارشی از مجموعه اقدامات فرهنگی این ستاد در اربعین سال جاری ارائه کرد.
وی گفت: کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین از ۲۲ نهاد مردمی، دولتی و عمومی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سپاه پاسداران، حوزه های علمیه، شهرداری، آستان قدس رضوی و ... تشکیل شده و تولیت آن با بعثه مقام معظم رهبری است.
راه اندازی ۲۰۰ موکب مشترک و تحکیم پیوندهای مردم ایران و عراق
احمدی تصریح کرد: بر اساس راهبردهای ستاد مرکزی اربعین تحکیم پیوندهای مردم ایران و عراق مورد توجه است و نگاه تمدنی به فعالیت ها و استفاده از ظرفیت های نخبگانی و ایجاد نشاط معنوی از دیگر راهبردهای این ستاد در برگزاری مراسم اربعین است.
وی افزود: بر اساس ماموریت های این ستاد امسال مبلغانی به کربلا اعزام شدند و موکب های مسیر پیاده روی اربعین علاوه بر پذیرایی به پایگاه فرهنگی تبدیل شده بودند و بیش از ۲۰۰ موکب مشترک با همکاری مردم ایران و عراق و با هدف تحکیم پیوندهای فرهنگی فعالیت داشتند.
احمدی استفاده از ظرفیت های فرهنگی و هنری از جمله شعر و ادب و اعزام ۸۶ نفر در قالب دو کاروان، اعزام ۱۹۶ نفر از هنرمندان در قالب گروه های تئاتر خیابانی و نمایش های آیینی و ... را از دیگر اقدامات فرهنگی ستاد مرکزی اربعین در سال جاری برشمرد.
به گفته وی، برگزاری ۱۴ نشست مشترک در بخش نخبگان در نجف و کربلا و حضور اساتید و دانشمندان جهان اسلام با موضوعات وحدت، همگرایی و مقاومت، نشست بانوان در مشهد، نجف و کربلا، تکریم موکب داران، بزرگداشت شهدای مدافع حرم، تعامل و ارتباط بین دانشگاه های دو کشور و ... از دیگر اقدامات این ستاد در اربعین سال جاری است.
احمدی در بخش دیگری بر ضرورت آموزش زائران، موکب داران با همکاری سازمان صداو سیما و دیگر نهادهای مرتبط در اعزام کاروان های مختلف به نجف و کربلا تاکید کرد.
در ادامه عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به گزارش ستاد مرکزی اربعین، گفت: ساماندهی حمل و نقل زائران و تبیین تدابیر لازم در این زمینه ضروری است.
وی افزود: اصلاح مسیر پیاده روی و رفع موانع در این راه یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به آن توجه داشت. ایجاد ساز و کارهای لازم در حوزه جمع آوری زباله در مسیر پیاده روی نیز از دیگر موضوعاتی است که باید به آن توجه ویژه داشت.
برنامه های اربعین با نگاه ویژه باشد
حجت الاسلام میرمحمدیان نماینده سازمان تبلیغات اسلامی هم گفت: در شورای فرهنگ عمومی باید درباره چگونگی روایت اربعین بحث شود. برنامه ریزی کارهای فرهنگی نباید مانند برنامه ریزی ها در تهران باشد.
وی در عین حال تصریح کرد: نگاه به اربعین با دیگر موضوعات و مقوله ها باید متفاوت باشد و نباید مانند دیگر برنامه های معمولی برگزار شود، بنابراین باید به صورت ویژه به آن توجه داشت.
در ادامه این بخش طالبیان عضو دیگر این جلسه و نماینده وزارت میراث، گردشگری و جهانگردی با اشاره به تفاهم نامه همکاری این وزارتخانه با کشور عراق گفت: اطلاعات مختلف تاریخی، توصیفی و تصویری درباره اربعین می تواند به این همکاری کمک کند.
ضرورت آموزش مردم برای زیست جمعی
در بخش دیگری حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: باید مساله اربعین را به عنوان یک ظرفیت ممتاز و بی نظیر و یک اقدام مستمر در طول سال به رسمیت بشناسیم.
وی افزود: آموزش مردم در این زمینه ضروری است و در موضوع اربعین خلاء برخی آموزش ها از سوی وزارت آموزش و پرورش، سازمان صداو سیما،  دانشگاه ها، نماز جمعه و ... باید از میان برود.
حاج علی اکبری در ادامه بر ضرورت آموزش مردم برای زیست جمعی و تمرکز ستاد مرکزی اربعین بر این موضوع تاکید کرد.
در ادامه نوریان نماینده نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی با نگاه نذر خدمت و به صورت داوطلبانه به برنامه های اربعین ورود پیدا می کند.
وی در عین حال تصریح کرد: کار فرهنگی باید تقویت شود و برگزاری برنامه های اربعین یکی از این برنامه ها است.
توجه به آسیب ها و افزایش فرصت ها در برگزاری راهپیمایی اربعین
در ادامه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی ستاد مرکزی اربعین، گفت: هر چه از موضوع اربعین می گذرد بر وسعت، عمق و اهمیت آن از جهات مختلف از جمله تعداد زائران، امتداد زمانی، ایجاد فرصت های ارتباطی بین ایرانیان و عراقی و ... افزوده می شود.
وی در عین حال تصریح کرد: اربعین فرصت های ارتباطی بسیاری بین ایرانی ها و عراقی ها ایجاد کرده و باید توجه و نوع راهبردها و اقدامات در این زمینه را روشن تر کنیم.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به برنامه ارتقای فرهنگی مراسم و راهپیمایی اربعین که سال ۹۶ در این شورا به تصویب رسید، گفت: باید نسبت به اجرای این سند اهتمام داشت و اگر نیاز به اصلاح دارد انجام شود.
وی افزود: دستگاه های مرتبط هم باید اقدامات و فعالیت های خود برای اربعین سال آینده را از هم اکنون آغاز کنند و ستاد مرکزی اربعین هم انتظارات و دغدغه های خود از شوراهای فرهنگ عمومی استان ها به ویژه استان های مرزی را مشخص کند تا آن ها فعال تر در این زمینه عمل کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه اربعین یک فرصت ارتباطی بین دو ملت ایران و عراق است، گفت: باید به  آسیب های این حوزه توجه کرد و فرصت های موجود را افزایش دهیم.
در ادامه این جلسه دستور دوم جلسه با عنوان بررسی برنامه ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
اتکا به سرمایه اجتماعی در تحقق اهداف محیط زیست
در این بخش از جلسه محمد مجابی رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سیاست های ابلاغی در حوزه محیط زیست، گفت: محیط زیست با توسعه پایدار ملازمه دارد و تحقق توسعه بر محیط زیست تاثیر می گذارد.
وی افزود: توسعه پایدار که حفظ محیط زیست از ارکان سیاستگذاری آن است باید به صورت درونی باشد و برای آن باید به سرمایه اجتماعی اتکا کنیم و سرمایه اجتماعی بدون مشارکت آحاد جامعه شکل نمی گیرد.
مجابی با تاکید بر اینکه پیش زمینه این توسعه آموزش است ادامه داد: باید مردم نسبت به مباحث محیط زیست آگاهی های لازم را پیدا کنند تا از این طریق هم حق فردی و جمعی و هم حق آیندگان در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد.
وی در عین حال تاکید کرد: اگر توانستیم بحث محیط زیست در فرهنگ را به عنوان یکی از مباحث مهم قرار بدهیم در واقع توانسته ایم آن را حفظ کنیم. اگر حفظ محیط زیست به عنوان یک مطالبه برای مردم تبدیل شود موفق شده ایم. بنابراین توجه به مشارکت مردمی در این زمینه ضروری است.
رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در بندهای متعددی از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به موضوع آموزش و مشارکت و فرهنگ در حوزه محیط زیست تاکید شده است. بنابراین یک نظام درست محیط زیست بدون مشارکت مردمی تحقق نمی یابد و روابط نهادهای مرتبط نیز باید با همین نگاه باشد.
وی در پایان بر امر به معروف و نهی از منکر در جهت ترویج متناسب محیط زیست تاکید کرد.
فرهنگ سازی حفظ محیط زیست برای کودکان از طریق برنامه های جذاب
در بخش دیگری محمدرضا جعفری جلوه رئیس شبکه دو سیما و مسئول کمیته حفاظت محیط زیست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: تغییر در همه حوزه ها تاثیرگذار است و هر کار سلبی و ایجابی بخواهیم انجام دهیم باید در ابتدا به سراغ فرهنگ برویم و فعالیت صدا و سیما نیز در این زمینه روشن است.
وی در عین حال تصریح کرد: این سازمان در حیطه های مختلف خبری، سریال، استانی، بخش های رسانه ای و ... به صورت کامل و دربرگیرنده به موضوع حفظ محیط زیست می پردازد.
جعفری جلوه ادامه داد: یکی از رویکردهای سازمان صدا و سیما اهتمام برای هماهنگی بین دستگاهی است تا از این طریق بتواند با هم افزایی و افزایش دانش در زمینه محیط زیست در درون سازمان هماهنگی های لازم را داشته باشد و کمیته محیط زیست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز با همین نگاه شکل گرفته است تا بتوانیم با هماهنگی های بهتر میان دستگاهی از جمله سازمان محیط زیست، وزارت صمت، وزارت نفت، مجمع تشخیص مصلحت نظام، کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، دانشگاه ها و ... اقدامات موثری تری در زمینه حفظ محیط زیست داشته باشیم.
وی همچنین در بخش دیگری بر تلاش این سازمان در آموزش و فرهنگ سازی حفظ محیط زیست برای کودکان و نوجوان در برنامه های خود تاکید کرد.
حفظ محیط زیست یک فضیلت اجتماعی است
در ادامه این جلسه اسکندر امیدی نیا معاون آموزش سازمان محیط زیست گفت: فرهنگ سازی و آموزش در زمینه حفظ محیط زیست از اهمیت زیادی برخوردار است و نگاه محیط زیست را باید به منش و کنش اجتماعی تبدیل کنیم.
وی با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست یک فضیلت اجتماعی به شمار می آید گفت: جریان محیط زیست در دنیا به قدری با اهمیت است که اگر در کشوری مدیریت نشود آن را دچار چالش می کند.
وی با اشاره به سیاست های کلی محیط زیست، افزود: استقرار نظام حسابرس زیست محیطی در کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است و منشور اخلاق اجتماعی در این زمینه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
امیدی نیا تاکید کرد: آگاهی رسانی و بینش اجتماعی در زمینه محیط زیست ضروری است و به عنوان یک رفتار اجتماعی جدی و مورد توجه باید باشد.
وی در عین حال تصریح کرد: باید به توسعه در چارچوب مفهوم پایدار بپردازیم و به سایر حوزه ها آسیب وارد نکنیم و رد پای زیستی با الگوی بهینه سازی مصرف و تولید در فرهنگ سازی، آگاهی رسانی و سواد محیط زیستی از خود به جای بگذاریم.
تصمیم گیران حوزه محیط زیست از آگاهی لازم برخوردار باشند
در ادامه این جلسه احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی گفت: بیشترین صدمه به محیط زیست به دلیل برخی تصمیمات است که بدون پشتوانه و آگاهی لازم در این زمینه اخذ می شود.
وی در عین حال گفت: آموزش برای اعضا و مسئولان مختلف استان ها و ابلاغ ضرورت توجه به محیط زیست از سوی آن ها لازم و ضروری است.
توجه به قدرت اجتماعی و عوامل بازدارنده در حفظ محیط زیست
در ادامه عماد افروغ عضو دیگر این شورا گفت: در حوزه محیط زیست دو نوع انسان داریم. انسان فرورونده که هر بلایی بر سر محیط زیست می آورد و انسان فرارونده که خود را در مقابل محیط زیست مسئول می داند.
وی در عین حال تاکید کرد: در حوزه حفظ محیط زیست تصمیم ساختاری گرفت و فقط با قدرت اجتماعی می توان این اتفاق را رقم زد.
افروغ ادامه داد: برای حفظ محیط زیست به عامل بازدارنده و مشارکت نیاز است.
وی افزود: بخش اعظمی از زباله ها از جنس نایلون است و برای کاهش آن باید تولید آن قطع شود.
در بخش دیگر این جلسه حجت الاسلام محمدمهدی صالحی معاون فرهنگی نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها بر قدرت بازدارندگی در حفظ محیط زیست تاکید کرد.
وی افزود: در زمینه محیط زیست کسانی که در ساختارهای اجرایی کشور تصمیم گیر و مستقل هستند باید به آموزش و فهم لازم در این حوزه برسند تا اثر جدی در بخش داشته باشیم.
در پایان این جلسه غلامرضا غفاری معاون فرهنگی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری گفت: اصل توسعه پایدار بنا را بر تعادل و توازن می داند و بنابراین نباید در انجام امور افراط و تفریط داشته باشیم.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7