کد خبر: 23389| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۱ آبان سال ۱۴۰۲ | ساعت ۱۸:۲۷:۰ | تعداد بازدید: ۴۱۲

جلسه شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز دوشنبه اول آبان ماه به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمدمهدی اسماعیلی در این جلسه گفت: ۶۰ هنرستان وجود دارد که تحت نظر وزارت فرهنگ فعالیت می‌کنند وظیفه ما اصلاح مشکلات آن‌هاست. 

وی افزود: بررسی و رفع مشکلات هنرستان‌های فعلی بسیار مهم است. اینکه رتبه‌های برتر کنکور هنر، سال‌ها در هنرستان‌ها حضور دارند و این ظرفیت‌های بسیار خوبی را برای ما ایجاد می‌کند تا از آن استفاده کنیم. 

وزیر فرهنگ در ادامه گفت: اصلاح آموزش در بخش هنر وظیفه ماست و آن را پیگیری می‌کنیم و در این زمینه آمادگی تعامل و همفکری برای انجام برنامه مطالعاتی در زمینه آسیب شناسی مشکلات هنرستان ها را داریم، این موضوع جز مصوبات این جلسه قرار بگیرد و نتایج آن به زودی در همین جلسه مطرح شود.

تبیین تعبیر فلسفه هنر در مدرسه هنرهای اسلامی
در ادامه حجت‌الاسلام سیدمحمد حسین نواب مدیر مدرسه اسلامی هنر به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های مدرسه اسلامی هنر پرداخت و گفت: مجموعه مدرسه اسلامی هنر سال ۱۳۸۳ آغاز به کار کرد،  رهبر انقلاب درباره این مدرسه فرمودند «در این مدرسه نسبت هنر و حکومت باید صورت بگیرد» و از تعبیر فلسفه هنر در آن جلسه استفاده کردند و این تعبیر، تعیین کننده خط‌ مشی این مدرسه و فعالیت‌های پیرامونی آن شد. 

نواب در ادامه با اشاره به کتاب فقه و هنر که تحت اشراف آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست منتشر شده و در پایان جلسه آیین رونمایی از آن برگزار خواهد شد گفت: حضرت آیت‌الله مروی، تولیت آستان قدس به دیدار آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست رفتند و ایشان را برای تدوین این کتاب راضی کردند، پیرامون این کتاب آیت الله علیدوست بیش از ده الی پانزده جلسه در کنار دوستان تنها به ترجمه مسائل هنری پرداختند. ایشان که اکنون در آستانه مرجعیت هم هستند به سفارش مقام معظم رهبری پای مسئله فقه و هنر ایستاده‌اند.

مدیر مدرسه اسلامی هنر ضمن ارائه گزارشی جامع درباره فعالیت ‌های موسسات و مجموعه‌های تحت نظر مدرسه اسلامی هنر در ادامه تصریح کرد:  امروز بعد از بیست سال مدرسه اسلامی هنر به مثابه یک چتر مجموعه‌هایی تحت نظر خود دارد از جمله موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی ‌ست که از مقطع کارشناسی تا دکترا جذب دانشجو دارد و حدود هزار نفر دانشجو در بیست رشته مشغول به تحصیل هستند، همچنین در زمینه فعالیت های مدرسه کتابت قرآن کریم وظیفه اش احیای خط نسخ ایرانی است و در این زمینه فعالیت می‌کند. راه‌اندازی کتابخانه‌ای با ۵۰ هزار جلد کتاب تخصصی ادبیات، از دیگر اقدامات مدرسه اسلامی هنر است.

عضو هیئت علمی و رئیس مؤسسه آموزش عالی هنر در ادامه با بیان اینکه ۴ برنده دوره گذشته جایزه ادبی جلال آل احمد، از اعضای مدرسه اسلامی هنر بوده‌اند،گفت: همواره پذیرای دوستان برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های مدرسه هنر هستیم.

وزیر فرهنگ در ادامه ضمن تشکر از ارائه گزارش گفت: فعالیت‌های انجام شده در مدرسه هنرهای اسلامی یک فرصت است که باید بخش های فرهنگی و هنری از این ظرفیت بالا استفاده کنند.

در پایان جلسه با حضور آیت الله ابوالقاسم علیدوست، نویسنده اثر «فقه هنر» و اعضای آماده مراسم رونمایی از این کتاب و پوستر فراخوان چهارمین دوره این همایش‌ شدند.

در آیین رونمایی کتاب «مجموعه مقالات سومین همایش فقه و هنر»  مطرح شد نیاز اهالی فرهنگ و هنر و نسبت آنها با مسائل فقهی
وزیر فرهنگ درباره کتاب «مجموعه مقالات سومین همایش فقه و هنر» گفت: نیاز اهالی فرهنگ و هنر و نسبت آنها با مسائل فقهی در این کتاب دیده شده است. از آیت الله ابوالقاسم علی‌دوست نویسنده این کتاب جهت ورود به این بحث تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: در باب نیاز امر هنر به این کتاب لازم است بگویم در جلسات گذشته این شورا به سند موسیقی پرداختیم که البته به علت ابهامات به جزئیات ورود نکردیم.

دکتر اسماعیلی در ادامه گفت: آمادگی تعامل هرچه بیشتر در این زمینه را داریم.

همچنین آیت‌الله ابوالقاسم علی دوست، نویسنده کتاب «فقه هنر» در جمع اعضای شورای هنر و پیش از آغاز آیین رونمایی از این کتاب گفت: وظیفه خود می‌دانم که بگویم اگر اتفاقی افتاده در تهران و قم اتفاق بوده و نتیجه کار جمعی افراد است که کار نهایتا به نام بنده ثبت شده است.

وی ادامه داد: بحث هنر مسئله ظریفی است، چرا که اسلام با هنر آغاز می‌شود و قرآن یک هنر است.

آیت‌الله علیدوست ضمن اشاره به فعالیت مدرسه اسلامی هنر گفت: از جمله کتاب ویژگی‌های این اثر پیروی از نظم فقهی و پویایی‌ست و خروجی در این امر یک خروجی انتزاعی نیست بلکه کاملا میدانی است.
در پایان جلسه آیین رونمایی از کتاب مجموعه مقالات سومین همایش فقه و هنر و پوستر فراخوان چهارمین دوره این همایش با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، سید محمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، محمدمهدی سموعی رییس اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و اعضای شورای هنر برگزار شد.

منبع:مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7