کد خبر: 23151| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۹ شهریور سال ۱۴۰۲ | ساعت ۱۴:۱۷:۰ | تعداد بازدید: ۱۰۱۲

بیانیه مشترک دبیرخانه‌های راهبری کشوری دروس و سرگروه‌های درسی دوره دوم متوسطه نظری در حمایت از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضوابط سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی منتشر شد.
بیانیه مشترک دبیرخانه‌های راهبری کشوری دروس و سرگروه‌های درسی دوره دوم متوسطه نظری به شرح زیر است؛
«رشد و تعالی سازمان‌ها منوط به ایجاد تغییرات موثر، به‌هنگام و به‌روز‌رسانی روند انجام فعالیت در آن‌هاست و بایدها و نبایدهای اساسی نظام تعلیم ‌و تربیت که لازم است تمام سیاست‌گذاران و کارگزاران نظام آموزشی به آن پایبند باشند.
بیانیه ارزش‌های سند تحول بنیادین، معلم را مؤثرترین عنصر در تحقق مأموریت‌های نظام تعلیم‌ و تربیت رسمی عمومی و مدرسه را کانون تعلیم ‌و تربیت معرفی می‌کند. اکنون پس از گذشت بیش از یک دهه از ابلاغ سند تحول بنیادین، مسائل و مشکلات پیچیده و ذی‌نفعان و بازیگران متعددی، اجرای این سند را به چالش می‌کشند. یکی از عمده‌ترین این مسائل، نظام سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی است که با انحصار آزمون سراسری و سنجش و پذیرش کاملاً متمرکز، نقش آموزشی و تربیت معلم را تحت‌الشعاع قرار داده و کانون مدرسه را مختل کرده است. این آزمون که مبتنی بر سؤالات چهارگزینه‌ای است، روش‌های تدریس معلمان و راهبردهای مطالعه و یادگیری دانش‌آموزان را از شیوه‌ها و راهبردهای یاددهی - یادگیری عمیق، پرورش قدرت تفکر، تجزیه‌ و تحلیل پدیده‌ها، توانایی حل مسئله، خلاقیت و نوآوری و تأکید بر اهداف کتب درسی و ارتباط بین مباحث و درک روابط بین مطالب، به سمت محفوظات، سرعت عمل در یادآوری مطالب، پرداختن به نکات جزئی و پراکنده کتب کنکوری و استفاده از مهارت‌های تست‌زنی سوق داده است.
در این شرایط، مصوبه اخیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با موضوع "سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی" همراه با مصوبه تکمیلی آن در کنار قانون سنجش و پذیرش دانشجو، مصوب مجلس شورای اسلامی عمده عیوب این چرخه را برطرف و امکان اعمال قطعی سوابق تحصیلی دوره دوم متوسطه را که متکی بر آزمون‌های استاندارد و سراسری و باتکیه‌بر سؤالات تشریحی و ارزیابی عمیق سطوح مختلف یادگیری دانش‌آموزان تولید می‌شود، در فرایند ورود به آموزش عالی فراهم می‌آورد.
بر این‌ اساس، دبیرخانه‌های راهبری کشوری دروس و سر گروه‌های درسی دوره دوم متوسطه نظری، ضمن تأیید مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، اعلام می‌دارند:

1- پس از گذشت زمان کوتاهی از اعلام تصمیمات جدید، شواهد حاکی از اثرات مثبت این تغییرات و بازگشت تمرکز معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها به برنامه درسی است؛ بنابراین با عنایت به ادله مذکور و شواهد مشهود، لازم است ضمن ادامه مسیر آغاز شده، تأثیرات مثبت آن تبیین شود.

2- انتشار برخی از اخبار در خصوص اختلاف میان سیاست‌گذاران در مجموعه‌های تقنینی و برنامه‌ریزان در مجموعه‌های وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بعضی از دانش‌آموزان و خانواده‌ها را دچار سردرگمی کرده و زمینه فعالیت سودجویان را فراهم نموده است؛ لذا، ضروری است به‌منظور حفظ شأنیت نظام آموزشی، وحدتی در قول و عمل سطوح مختلف سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرایی به وجود آید.

3- برخی افراد و جریانات درصدد القای عدم توانایی وزارت آموزش‌وپرورش در برگزاری امتحانات نهایی و تولید سوابق تحصیلی و سلب اعتماد عمومی از جامعه فرهنگیان هستند. بی‌شک این فعالیت‌ها که مشابه آن در مواجهه با آزمون سراسری نیز وجود دارد و باهدف تضعیف مجموعه نظام آموزشی، شامل آموزش‌وپرورش و آموزش عالی اجرا می‌شوند؛ محکوم به شکست است.

4- ساماندهی نظام سنجش و پذیرش، زمینه تحقق اهداف تعلیم‌ و تربیت رسمی و عمومی از طریق گسترش عدالت آموزشی، افزایش نقش تربیتی معلم و کلاس درس، کاهش نفوذ مؤسسات و افراد غیرمتخصص، تمرکز بر یادگیری عمیق و پیوسته و کاهش اضطراب دانش‌آموزان و خانواده‌ها را بیش‌ازپیش فراهم می‌آورد. و همچنین با فرصت‌سازی حاصل از اجرای مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، مدیریت توانمند آموزشی و تربیتی به مدارس بازگردانده می‌شود و شاهد شکوفائی، رشد و ترقی مدارس آموزش‌وپرورش خواهیم بود و آرمان ترسیم شده مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، مبنی بر ارتقاء کیفی مدارس آموزش‌وپرورش و ترجیح خانواده‌ها برای حضور فرزندانشان در مدارس محقق خواهد شد.»

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7