کد خبر: 22726| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۶ تیر سال ۱۴۰۲ | ساعت ۱۰:۵۷:۰ | تعداد بازدید: ۴۳۳

رئیس دانشگاه تهران از ایجاد «گرنت بین‌الملل» برای اعضای هیات علمی دانشگاه خبر داد و گفت: هر یک از اعضای هیات علمی که در زمینه جذب دانشجوی غیرایرانی و راهنمایی آنها در زمینه‌های فرهنگی و علمی موفق و موثر باشد، از مزایای مالی نیز بهره‌مند خواهند شد.
سید محمد مقیمی در جمع اعضای هیات علمی دانشکده مطالعات جهان، مهمترین ویژگی دانشکده مطالعات جهان را وجود حس همدلی در این دانشکده دانست و گفت: اکنون که دانشکده مطالعات جهان وارد دهه سوم حیات خود می‌شود، شایسته است از همه فرهیختگانی که در شکل‌گیری این دانشکده سهیم بودند، قدردانی کنیم.
رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر ضرورت پیگیری سه رویکرد اصلی شامل «رویکرد میان رشته‌ای و چند رشته‌ای»، «رویکرد تطبیقی» و «رویکرد کاربردی» در دانشکده مطالعات جهان، اظهار داشت: از آغاز تاسیس دانشکده مطالعات جهان، رویکرد بین رشته‌ای در این دانشکده مورد توجه بوده، اما این رویکرد به طور کامل و کافی محقق نشده است.
وی گفت: اساتید دانشکده‌های مختلف از جمله علوم اجتماعی و زبان ها و ادبیات خارجی در شکل‌گیری دانشکده مطالعات جهان نقش داشته‌اند، ولی به نظر می‌رسد برای رسیدن به رویکرد جامع چندرشته‌ای در این دانشکده همچنان جای کار وجود دارد و دانشکده‌های متعدد دیگری در دانشگاه هستند که قرابت زیادی با رشته‌های موجود و چشم‌انداز دانشکده مطالعات جهان دارند که باید به مشارکت دعوت شوند.

برای موفقیت بیشتر در برنامه‌ریزی، اقدام و عمل محلی و ملی، حتما باید نگاه جهانی داشته باشیم
مقیمی افزود: در دنیایی که کمترین تغییر و تحول در دورترین نقطه جهان می‌تواند زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد و هر روز هم که می‌گذرد سرعت این تاثیرگذاری بیشتر می‌شود، لازم است برای موفقیت بیشتر در برنامه‌ها، اقدام و عمل محلی و ملی، حتما نگاه جهانی داشته باشیم.
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: برای پیش‌بینی تغییر و تحولات و بهره‌گیری از دستاوردهای جهانی به منظور توسعه رفاه و آسایش مردم نیازمند بهره‌گیری از دستاوردهای جهانی هستیم. موضوعات و چالش‌های پیش رو نیز مسائلی تک‌بعدی نیستند، بلکه دارای ماهیتی پیچیده و چندبعدی هستند که برای مدیریت این مسائل چندوجهی و غلبه بر چالش‌ها و اثربخشی علمی لازم است دایره میان‌رشته‌ای‌ها را توسعه دهیم و دانشکده‌های مختلف را در توسعه رشته‌ای دانشکده مطالعات جهان سهیم کنیم.
وی تصریح کرد: آنچه که از رویکرد فعلی در دانشکده مطالعات جهان برمی‌آید، این است که رویکرد بیشتر به موضوعات علم سیاست معطوف است و توجهات به این سمت است که در بستر این دانشکده بتوانیم ابعاد تعاملات سیاسی را در دنیا بشناسیم و از نتایج این مطالعات علمی، برای سیاست‌ورزی در کشور خودمان بهره گیریم.
مقیمی گفت: برای توسعه همه‌جانبه نیاز است جنبه‌های مختلف مدیریتی، اجتماعی، روانشناختی و غیره را در عرصه جهانی بشناسیم و متناسب با آن از روندهای سازنده و رویکردهای حاکم بر جوامع موفق بهره‌برداری کنیم.
استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران در تبیین آنچه که تحت عنوان توجه به رویکرد کاربردی در دانشکده مطالعات جهان مورد تاکید قرار داد، گفت: معمولا نهاد علم متهم می‌شود که آنچه در حوزه آموزش و پژوهش بویژه در علوم انسانی و اجتماعی مورد پیگیری قرار می‌گیرد، صرفا دانش نظری است و کاربرد آنها در محیط اجتماعی و سازمان‌ها خیلی روشن نیست. البته اساتید و دانش‌پژوهان هر یک از رشته‌های دانشگاهی، پاسخ‌های منطقی و قانع‌کننده در مواجهه با بحث چالشی نظری یا کاربردی بودن فعالیت‌های علمی خود دارند.
وی افزود: به عنوان نمونه، برای تحقق رویکرد کاربردی در گروه مطالعات اروپا، لازم است پس از حاصل شدن یک شناخت اولیه درباره کشورهای مورد مطالعه، گام بعدی را در این راستا برداریم که ببینیم این شناخت حاصل‌شده، چه کمکی به رفع مسائل و مشکلات کشورمان در ارتباط با آن کشورها می‌کند و کدام تجربیات موفق با چه سازوکاری قابلیت الگوگیری در بخش‌های مختلف جامعه ایرانی است.
مقیمی ادامه داد: هر چند دانشکده مطالعات جهان یکی از کاربردی‌ترین دانشکده‌ها در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است، اما در فرآیندی که در گروه‌ها و رشته‌های این دانشکده در شرایط موجود اتفاق می‌افتد، باید گفت شناخت کشورها امری ضروری است ولی به تنهایی کافی نیست بلکه لازم است به این سوال پاسخ دهیم که آیا در مطالعات کشورها، در مرحله بعد از شناخت، توانسته‌ایم در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سیاسی و مدیریتی دارای دستاورد باشیم و با الگوگیری از تجربیات موفق کشورها، به بهبود و پیشرفت جامعه کمک کنیم؟
رییس دانشگاه تهران درباره رویکرد تطبیقی در دانشکده مطالعات جهان نیز گفت: هدف از رویکرد تطبیقی و مقایسه‌ای این است که شناختی که از کشورها در دانشکده مطالعات جهان حاصل می‌شود، یک شناخت عمیق و کامل باشد. نیاز داریم با رویکرد تطبیقی که دارای متدولوژی علمی است، وضعیت جامعه خود در حوزه‌های مختلف حقوقی، سیاسی، مدیریتی، اجتماعی را با دیگر کشورهایی که در این حوزه‌ها صاحب نام و دارای موفقیت‌های چشمگیر هستند، مقایسه کنیم تا بتوانیم از این مقایسه، بهره‌ای برای پیشرفت کشورمان بگیریم.
وی یادآور شد: البته منظور این نیست که بخواهیم کشور را در شاخصه‌های مختلف به حالتی عین کشورهای صاحب نام در آن شاخصه‌ها تبدیل کنیم؛ بلکه لازم است الگوهای خودمان را با توجه به چارچوب‌ها و هنجارهای فرهنگی و دینی‌مان، با الگوهای موجود در دنیا مقایسه کنیم و از نقاط مثبت آنها استفاده کنیم و در صورت لزوم اگر دریافتیم در الگوهای بومی خودمان دست برتر داریم، این برتری را بر اساس پژوهش و یک کار مقایسه‌ای مستند بتوانیم عرضه کنیم و مورد تاکید قرار دهیم.
مقیمی با اشاره به اثرگذاری حوزه بین‌الملل بر محیط‌های ملی و محلی، خاطرنشان کرد: لازمه گسترش اثرگذاری دانشکده مطالعات جهان، تحقق رویکردهای میان رشته‌ای، تطبیقی و کاربردی در این دانشکده است. در این راستا لازم است سازوکارهایی در این دانشکده برقرار شود که خدمات‌دهی علمی و پژوهشی به ذی‌نفعان مختلف را دسته‌بندی، گروه‌بندی و جهت‌دهی کند.
وی گفت: دانشکده مطالعات جهان ظرفیت بی‌نظیری برای کشور است که می‌تواند مطالعات محققان خود را برای ذی‌نفعان ارائه و دسته‌بندی کند تا ذی‌نفعان بتوانند از خروجی آنها بهره‌برداری کنند.
سه معیار انتخاب روسای دانشکده‌ها در دانشگاه تهران
مقیمی در ادامه احترام به مخاطبان و ذی‌نفعان را اولین اصل اساسی مورد توجه در دوره جاری مدیریت دانشگاه دانست و تاکید کرد: باید حس احترام و عزت را در همکاران اعم از اعضای هیات علمی و کارکنان ایجاد کرد تا آنها هم در تعامل با دانشجو و همچنین در محیط اجتماعی، این حس احترام را منتقل کنند. یک راه برای ایجاد حس احترام این است که در زمینه تصمیم‌گیری‌های مهم، از خرد جمعی ارکان مختلف دانشگاه استفاده شود. به همین منظور، برای تصمیم‌گیری در زمینه انتصاب یا ابقای روسای دانشکده‌ها، طی جلسات جداگانه با اعضای هیات علمی و کارکنان دانشکده، از آنها نظرخواهی می‌شود.
وی با اشاره به اتمام زمان حکم رئیس فعلی دانشکده مطالعات جهان، از «مرجعیت علمی»، «برخورداری از ویژگی‌های اخلاقی حسنه» و «دارا بودن سابقه اجرایی» به عنوان معیارهایی نام برد که در انتصاب روسای جدید دانشکده‌ها مدنظر قرار می‌گیرد.

واگذاری اختیار تصمیم‌گیری فرآیندهای آموزشی، پژوهشی و اداری از ستاد به دانشکده‌ها
رئیس دانشگاه تهران با نقد روحیه تمرکزگرایی رایج در سازمان‌ها و دستگاه‌ها، اظهار داشت: از آغاز دوره جاری مدیریتی دانشگاه تهران تاکنون، اختیار تصمیم‌گیری درباره بسیاری از فرآیندهای آموزشی و پژوهشی و اداری از ستاد دانشگاه به صف (واحدهای دانشگاهی) واگذار شده است.

ایجاد «گرنت بین‌الملل» برای اعضای هیات علمی
وی با اشاره به موفقیت دانشکده مطالعات جهان در زمینه برگزاری همایش‌های بین‌المللی، تعاملات بین‌الملل و جذب دانشجویان بین‌الملل، از ایجاد «گرنت بین‌الملل» برای اعضای هیات علمی خبر داد و گفت: هر یک از اعضای هیات علمی که در زمینه جذب دانشجوی غیرایرانی و راهنمایی آنها در زمینه‌های فرهنگی و علمی موفق و موثر باشد، از مزایای مالی نیز بهره‌مند خواهد شد.

در نشست رئیس دانشگاه تهران با اعضای هیات علمی دانشکده مطالعات جهان، علاوه دکتر سمیعی رئیس دانشکده مطالعات جهان به ترتیب دکتر سید سعیدرضا عاملی، دکتر محمدجواد ظریف، دکتر مهدی سنایی، دکتر سید محمدعلی موسوی، دکتر ناهید پوررستمی، دکتر احسان رسولی‌نژاد، دکتر محمدرضا سعیدآبادی، دکتر جواد شعرباف و دکتر روح‌الله حسینی به بیان دیدگاه‌های خود درباره سیر توسعه دانشکده مطالعات جهان پرداختند.

مقیمی، همچنین در دیدار جداگانه با جمعی از کارکنان دانشکده مطالعات جهان، با بیان اینکه رویکرد مدیریت ارشد دانشگاه تهران نسبت به ارتقای جایگاه و ادامه تحصیل کارکنان و قدرشناسی از زحمات آنها، رویکردی مثبت است؛ خاطرنشان کرد: باید توازنی بین دیده شدن ذی‌نفعان دانشگاه اعم از کارکنان، اعضای هیات علمی و دانشجویان برقرار شود.. در ادامه این دیدار، سه نفر از کارکنان دانشکده مطالعات جهان، مطالبات و پیشنهادات خود را با سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه و مهدی شهبازی مشاور رئیس دانشگاه و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی درمیان گذاشتند.

منبع:دانشگاه تهران

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7