کد خبر: 22264| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۲۸ فروردین سال ۱۴۰۲ | ساعت ۱۰:۵۷:۰ | تعداد بازدید: ۳۱۰

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مباحث فرهنگی نهاد‌ها و دستگاه‌ها نگویند آن دستگاه مسئول است یا آن نهاد متولی است، واقعاً نباید چیزی را به دوش دیگری بگذاریم همه ما مسئولیم.
آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور امروز یکشنبه ۲۷ فروردین در دیدار جمعی از رؤسا و مسئولان مراکز آموزش عالی و دانشگاهی استان قم به نکاتی اشاره کرد که در ادامه می‌خوانید؛

بنیان‌های فکری جوانان و هجمه‌ها
امروز وظیفه همه ما در دانشگاه‌ها این است که آن زیرساخت معرفتی و هویتی جوان امروز، دانشجوی امروز را مستحکم کنیم، آنچه که در مسائل روبنایی دیده می‌شود به بحث‌های سبک‌های زندگی اجتماعی در واقع برمی‌گردد به یک زیرساخت بنیادی فکری و معرفتی و همه هم این را مطلع هستیم که این زیرساخت‌های فکری، معرفتی، تاریخی و هویتی جوان امروز ما در معرض هجمه شدید است که بخشی از آن طبیعی و در راستای تحولاتی است که در عالم رخ می‌دهد و بخشی هم به دلیل سرمایه‌گذاری دشمن است که روی ایران و انقلاب اسلامی انجام شده و مستحکم‌سازی آن بنیان معرفتی کاری است که برعهده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه، بخش فرهنگی و خود ریاست دانشگاه است.

همه ما مسئولیم
من در سخنرانی‌های متعدد گفته‌ام، در خطبه این هفته نماز جمعه هم تأکید داشتم که توجه به مسائل فرهنگی مهم و همه نسبت به مسائل فرهنگی مسئول هستیم، در مباحث فرهنگی نهاد‌ها و دستگاه‌ها نگویند آن دستگاه مسئول است یا آن نهاد متولی است، واقعاً نباید چیزی را به دوش دیگری بگذاریم همه ما مسئولیم، دانشگاه اولین جایی است که افکار نو و جدید از بیرون وارد می‌شود، باید مورد بحث و نقد قرار بگیرد، این مسائل طبیعی است و دانشگاه و دانشجو باید در معرض همه چیز قرار بگیرد و بهترین افکار را در جامعه ترویج کند. امروز دانشگاه محل تولید علم، دانش و معرفت باشد، پاسخ به شب‌هات روز علمی می‌تواند به بهترین نحو در دانشگاه رقم بخورد.
امروز ما در بحث «اسلام و ایران» و «حجاب» هنوز هم آن کتاب پنجاه سال قبل شهید مطهری برایمان حرف اول را می‌زند، امروز باید در خصوص مسائل خداشناسی، امام‌شناسی، معرفت‌شناسی به صورت دائم افکار نو را بگیریم و پرسش‌های دانشجو و استاد را پاسخ بدهیم، بنابراین در کنار همه کار‌ها باید یک نگاه عمیق و بنیادی به زیرساخت‌ها داشته باشیم و آن هم کار سنگین و دشواری است و نیاز است بخش‌های فرهنگی، نهاد و سایر بخش‌های دانشگاه‌ها نسبت به مباحث معرفتی و هویتی یک تحکیم و استحکامی داشته باشند.
رشته‌های علوم پایه و نگاه اسلامی به آن
مسئله دیگری که وجود دارد این است که ما همه رشته‌هایمان حتی رشته‌های پایه و فنی و بررسی و امثال آن، باید از چهار زاویه دید «فلسفی اخلاق»، «فقهی حقوقی»، «اخلاقی ارزشی» و «تاریخی تمدنی» مورد توجه قرار بگیرد. یک دانشجو می‌آید فیزیک، شیمی، فنی، مهندسی، پزشکی هرچه می‌خواند این چهار زاویه دید اسلامی را نسبت به رشته‌اش باید داشته باشد که متأسفانه امروز در نظام آموزشی ما این فرضیه دیده نشده، ولی از دانشگاه‌های قم انتظار می‌رود در حد یک کارگاه برای هر دانشجویی در هر یک از این ۴-۳ زمینه اقدام و طرحی انجام بدهند.
نکته آخر اینکه، دانشگاه اصولا باید در ابعاد مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی سلامت باشد. سلامت مراکز علمی واقعا وظیفه همه ما است لذا باید تلاش کنیم دانشگاه‌های استان قم مرجع علمی، فرهنگی و سرآمد سایر دانشگاه‌ها در کشور باشند و یک نکته دیگر توجه به رویکرد بین‌المللی است که در بعضی دانشگاه‌ها وجود دارد. من هم ۴۰- ۳۰ سال است تجربه بین‌المللی دارم ۲۰ سال مدیریت بین‌الملل داشته‌ام، یقین دارم در مراکز آموزش عالی قم خیلی می‌توان کار انجام داد و منشأ تحول شد. دانشگاه‌های استان می‌توانند با ظرفیتی که قم دارد نسبت به توسعه، عمق بخشی و سبک درست در کار‌های بین‌المللی ورود کنند.

منبع:ایکنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7