کد خبر: 21579| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۸ آذر سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۰:۲:۰ | تعداد بازدید: ۳۸۴

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: حل مسائل نخبگان در حوزه‌های مختلف از جمله مسکن و اشتغال تخصصی اولویت مهم بنیاد است.
نشست هم‌اندیشی جمعی از نخبگان و مستعدان‌ برتر یزدی مقیم تهران با مهران فاطمی؛ استاندار یزد، معاونین و مدیران ارشد استان و ناصر باقری‌مقدم؛ قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.
ناصر باقری‌مقدم در این دیدار اظهار داشت: این بنیاد در دور جدید، اثرگذاری و تأثیرگذاری نخبگان در مسیر توسعه کشور و حل مسائل موجود را به عنوان محور فعالیت‌های خود قرار داده است؛ البته حل مسائل خود نخبگان در حوزه‌های مختلف از جمله مسکن و اشتغال تخصصی نیز اولویت مهم بنیاد ملی نخبگان است.
امکان حل مسائل و مشکلات موجود با استفاده از توان متخصصان
وی با مثبت ارزیابی کردن کمّیت و کیفیت جامعه نخبگانی کشور، افزود: خوشبختانه دایره نخبگانی کشور به حد مطلوبی گسترده شده که همین موضوع امکان حل مسائل و مشکلات موجود با استفاده از توان این افراد را فراهم کرده است.

اهمیت نقش‌آفرینی نخبگان غیرمقیم در چرخه خدمت‌رسانی به استان‌ها
باقری‌مقدم با بیان اینکه حل چالش‌های استان و منطقه باید در اولویت قرار گیرد، ادامه داد: گرچه به دلیل امکانات و کیفیت بالای دانشگاه‌های حاضر در تهران، عمده نخبگان و مستعدان استان‌های دیگر در تهران مشغول به تحصیل هستند، اما این افراد باید در چرخه خدمت‌رسانی به استان نیز نقش‌آفرینی مثبت داشته باشند تا از این راه دین خود را به زادگاهشان ادا کنند.

ایجاد ارتباط هدفمند میان جامعه نخبگانی و مسئولان استانی
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تأکید کرد: تلاش داریم در دوره جدید، ارتباط هدفمندی میان جامعه نخبگانی و مسئولان استانی ایجاد شود تا هم مسئولان با توان و قابلیت‌های متنوع و مختلف نخبگان آشنا شوند و هم جامعه نخبگانی دید و آگاهی کافی و کاملی نسبت به مشکلات و چالش‌ها کسب کند.

یزد در حکمرانی نخبگان از استان‌های موفق کشور است
قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: استان یزد در حکمرانی نخبگان یکی از استان‌های موفق کشور است و طرح های بسیار خوبی را در همین حوزه اجرا کرده که البته این مهم با همراهی استاندار و مجموعه بنیاد ملی نخبگان و نهادهای درون‌استانی انجام شده و در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه با حمایت دولت سیزدهم تلاش داریم، موضوع مسکن نخبگان را رفع کنیم، تأکید کرد: این مهم یکی از دغدغه‌های مجموعه دولت سیزدهم است.
باقری‌مقدم با اشاره به اینکه این جلسه باید آغاز گفت‌وگوی نخبگان یزد با مسئولان استان باشد، تصریح کرد: با توجه به نگاه استاندار، معاونان و همه مسئولان استانی، شرایط خوبی برای استفاده از ظرفیت نخبگان در استان فراهم شده و نیاز است خود نخبگان نیز در این حوزه بیش از گذشته فعال شوند.
وی با بیان اینکه کارگروه‌های تخصصی باید با حضور نخبگان یزدی و همچنین استاندار و دیگر مسئولان استان ایجاد شود، اظهار داشت: در این کارگروه‌ها افراد باید تمام چالش‌ها و مشکلات موجود در استان را شناسایی و برای رفع آنها تلاش کنند.
قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه افزود: این کارگروه‌ها می‌توانند با استفاده از امکانات موجود در فضای اینترنت، نخبگان یزدی را در اقصی نقاط جهان ذیل خود فعال کنند. بنیاد ملی نخبگان نیز همه ظرفیت‌های خود را برای تعامل با این مجموعه‌ها به کار خواهد گرفت.

بافت تاریخی و اصالت فرهنگی، از ویژگی‌های بارز استان یزد است
مهران فاطمی؛ استاندار یزد نیز در این نشست با بیان اینکه استان سه ظرفیت ویژه دارد، گفت: اول منابع طبیعی و مشخصاً معدن که استان یزد به لحاظ کمّیت استان دوم و به لحاظ تنوع، استان اول کشور است و تلاش دارد با راهبرد از سنگ تا قطعه از خام فروشی پرهیز و زنجیره ارزش را تکمیل کند. مزیت دوم استان در بخش معماری است.
وی گفت: بافت تاریخی و اصالت فرهنگی، یکی از ویژگی‌های بارز این استان است که می‌توان با استفاده از آن صنعت گردشگری استان را رونق داد. مزیت سوم که از مزیت‌‎های اول و دوم مهمتر است، منابع انسانی است. استان یزد در نسبت نخبگی به جمعیت یعنی ضریب نخبگی، در جایگاه اول کشور ایستاده و این یعنی تقویت زیست بوم علم و فناوری در استان یک ضرورت است.
فاطمی با اشاره به اینکه سند یزد نوین مبتنی بر این سه ثروت تدوین شده است تا با نگاه نوآورانه و آینده پژوهانه به تراز توسعه برسد، اظهار داشت: یزد توسعه سخت خود را پیدا کرده است و برای تغییر تراز و جهش، نیاز به دو بال توسعه علم و فناوری و توسعه صنعت گردشگری دارد. این دو مؤلفه، اسکلت‌بندی یزد نوین خواهند بود.
فرهنگ و محیط زیست در اولویت
استاندار یزد گفت: در فهرست بلند مسائل و اولویت‌های استان یزد، موضوعات متعددی دیده می‌شود، اما در بین همه این موضوعات، دو موضوع اصلی فرهنگ و محیط زیست هستند. فرهنگ و محیط زیست نه به عنوان پیوست فرهنگی یا پیوست محیط زیستی بلکه به عنوان دو موضوع کاملاً جدی باید روح حاکم بر تمام تصمیم‌گیری‌های استان باشد. در واقع توسعه صنعتی نباید به فرهنگ یا محیط زیست استان خدشه‌ای وارد کند. سند یزد نوین نیز بر این موضوع تأکید دارد.

مسکن نخبگان
فاطمی با اشاره به موضوع مسکن نخبگان نیز خاطرنشان کرد: برای حل مشکل مسکن نخبگان استان، استانداری برای اولین‌بار در کشور تمام زمین‌ها را به صورت ویلایی طراحی کرد؛ چرا که خانه آپارتمانی با فرهنگ عمومی یزد منافات دارد.
استاندار یزد با بیان اینکه ۲۵ هزار نفر از واجدین شرایط مسکن در شهر یزد قرار دارند، اظهار داشت: برای تأمین مسکن این افراد، منطقه شهری ویژه‌ای طراحی شده است.

ضرروت احیای بافت سنتی
وی افزود: در استان یزد هنوز آثار زندیه و صفوی وجود دارد؛ بنابراین احیای بافت سنتی یزد مهم است. به همین منظور یک شهر جدید بر اساس پیاده‌سازی معماری ایرانی اسلامی ایجاد کردیم که تمام المان‌های تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی در آن وجود دارد و دور تا دور این شهر برای جدا شدن از مناطق صنعتی، حصار سبز کشیده شده است. این در واقع مگاپروژه استان یزد است و در آن حتی نماهای ساختمان‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است.

فاطمی در ادامه با اعلام خبر ایجاد دهکده سلامت در یزد نیز گفت: صنعت گردشگری سلامت استان باید توسعه یابد که البته نیازمند حضور بخش خصوصی است و به همین دلیل تعامل خوبی با این بخش صورت گرفته است. از سوی دیگر، شورای توسعه گردشگری نیز ایجاد شده و علاوه بر آن، شورای علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان نیز تأسیس شد که این شوراها و شورای مسکن، تنها شوراهایی هستند که نشست و جلسه آنها هر هفته با حضور استاندار برگزار می‌شود.

حضور فعال نخبگان برای حل مسائل مهم و اساسی ضرورت دارد
استاندار یزد با اشاره به موضوع بحران آب نیز یادآور شد: آب آغاز فرهنگ و تمدن است. در موضوع آب دو مسئله مهم وجود دارد؛ یک، تولید آب و دو،م مدیریت مصرف آن؛ که هر دو از اهمیت بالایی برخوردارند و در هر دو نیز نیاز به حضور فعال نخبگان احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه امروزه هر فردی که برای ملت و جامعه تولید ارزش و ثروت می‌‎کند، بسیجی و انقلابی است، خاطرنشان کرد: در واقع ملاک و معیار انقلابی بودن، تولید ارزش و ثروت و خدمت به جامعه است.


طراحی و اجرای نشست‌هایی با هدف تزریق تفکر نخبگانی به بخش‌‎های مورد نیاز
در ادامه، حیدر مفتاحی‌زاده؛ رییس بنیاد نخبگان استان یزد نیز درباره سیاست‌ها و فعالیت‌های این بنیاد نکاتی را بیان و تصریح کرد: نشست جامعه نخبگانی با مسئولان استانی نباید به صورت نمادین برگزار شود، بلکه این قبیل برنامه‌ها باید ذیل سلسله‌ جلسات تخصصی و با هدف تزریق تفکر نخبگانی به بخش‌‎های مورد نیاز طراحی و اجرا شود. از سوی دیگر، موضوعات مطرح‌شده در این نشست‌ها باید قابلیت پیگیری داشته باشد.

اهمیت فعالیت نخبگانی در چرخه خدمت‌رسانی به بوم‌اقلیم
وی با تاکید بر لزوم حضور نخبگان در چرخه خدمت‌رسانی به بوم‌اقلیم، اظهار داشت: روند باید به شکلی باشد که تمام نخبگان استان در هر جای کشور و حتی جهان، توان و تمرکز خود را برای توسعه و تعالی استان بکار گیرند که البته این مهم علاوه بر شناسایی نخبگان و مستعدان دانشگاهی، به شناسایی نخبگان و مستعدان دیگر ساحت‌های نخبگانی مانند نخبگان صنعتی، حوزوی و حتی حکمرانی و در گام بعد حمایت همه‌جانبه از آنان نیاز دارد.

سند یزد نوین؛ میثاق‌نامه استانی
مفتاحی‌زاده سند یزد نوین را یک میثاق‌نامه استانی دانست و تصریح کرد: طبق این سند، همه استان تلاش دارند با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود خاصه نخبگان و سرآمدان علمی، حوزوی و صنعتی، به دور از شعار و شعارزدگی، ذیل یک تعامل گسترده و هم‌افزا، مسیر را برای فعالیت نخبگانی در بخش‌های مختلف مهیا کنند.

وی گفت: در این سند، بنیاد نخبگان استان به واسطه نخبگان و سرآمدان و همچنین اعتماد کامل استانداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی استان، به عنوان مغز متفکر استان در عرصه تصمیم‌سازی و مشورتی، حضور و نقش‌آفرینی ویژه دارد.

طرح‌های نخبگانی بسترساز رفع چالش‌ها
رییس بنیاد نخبگان استان یزد یادآور شد: تمام برنامه‌ها و طرح‌های نخبگانی از جمله طرح‌های شهید وزوایی، شهید بابایی، شهید احمدی روشن، شهید بهشتی و دیگر طرح‌ها و برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان همگی برای ایجاد ارتباط منطقی میان جامعه نخبگانی و نیازهای موجود در کشور طراحی و اجرا می‌شوند تا در نهایت جامعه نخبگانی بتواند در مسیر رفع مشکلات و مسائل استان و کشور قرار گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جامعه نخبگان در کنار مطالبه‌گری و انتقادات سازنده نسبت به مسائل مختلف، باید راه‌کار برون‌رفت نیز ارائه دهند که البته این مهم را می‌توان در قالب ایجاد کارگروه‌های تخصصی محقق کرد.
در این نشست که با حضور مسئولان بنیاد ملی نخبگان و مدیران ارشد استان یزد برگزار شد، نخبگان و مستعدان‌ برتر یزدی مقیم تهران نکاتی را پیرامون مسائل و مشکلات استان و کشور و لزوم برنامه‌ریزی برای استفاده بیش از پیش از ظرفیت‌های نخبگانی برای حل مسائل مطرح شده، بیان کردند و به بحث و تبادل نظر با مسئولان بنیاد ملی نخبگان و مدیران استان یزد پرداختند.

منبع:پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7