کد خبر: 21104| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۶ شهریور سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۷:۳۶:۰ | تعداد بازدید: ۸۰۵

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: فهرست دانشگاه‌های خارجی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای انتقال دانشجویان پزشکی به داخل کشور تهیه می‌شود.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر منصور کبگانیان در حاشیه جلسه یکصد و شصت و ششم از شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه دو محور مهم بررسی و تصمیمات خوبی گرفته شد.
وی محور اول را ساماندهی انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور دانست و اظهار کرد: بسیاری از این دانشجویان مشکلات مختلف اقتصادی و فرهنگی پیدا می‌کنند ضمن آنکه در دانشگاه‌هایی مشغول به تحصیل هستند که کیفیت لازم را ممکن است نداشته باشند.
کبگانیان بیان کرد: بر این اساس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی آیین نامه‌ای را با مشورت ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور تهیه کرده است. این آیین در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد بر اساس مفاد این آیین نامه وزارت بهداشت لیست دانشگاه‌های مورد تایید خود را هر ساله اعلام کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: اعلام لیست دانشگاه‌های مورد تایید از آن جهت است که افرادی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل می‌شوند، بدانند که کیفیت دانشگاه‌های خارج از کشور برای ما مهم است.
وی ادامه داد: بر این اساس قرار است یک آزمون ارزیابی صلاحیت علمی برای افرادی که درخواست بازگشت به کشور و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور را دارند، توسط مرکز سنجش آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت طراحی شود و برای این دسته از داوطلبان حد نصابی در نظر گرفته می‌شود.
کبگانیان با تاکید بر اینکه جزئیات پذیرش این دسته از داوطلبان متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور با مشورت و هماهنگی شورای سنجش و پذیرش آموزش کشور تعیین خواهد شد، خاطر نشان کرد: در این زمینه در صورتی که نیاز به آیین نامه ها و دستور العمل‌های دیگر باشد، تدوین خواهد شد.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: بخش عمده ای از جلسه امروز بحث درباره موضع مهم سند ملی و دانش بنیان امنیت غذایی بود. این موضوع هم در اسناد و هم در درخواست وزارت جهاد کشاورزی بوده است. این موضوع در سخنرانی و مطالبه اخیر مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید ویژه بوده است. ما واژه امنیت غذایی را در 10 سال آینده و اقتدار و اقتصاد غذایی را در دهه بعد پیش‌بینی می‌کنیم.
کبگانیان با بیان اینکه ایران در گذشته خود اقتدار غذایی داشته است گفت: کشور نه تنها غذای خود را تامین می‌کرده و بلکه غذای خاورمیانه معمولا وابسته به کشور ایران بوده ولی متاسفانه با طراحی‌هایی که در رژیم گذشته شد و برخی از برنامه‌هایی که ابرقدرت ها داشتند، این برنامه تضعیف شد.
وی خاطر نشان کرد: در سند ملی و دانش بنیان امنیت غذایی محورهای مختلفی مطرح شده است و قرار بر این است که در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور نهایی شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در بررسی کلیت این سند، وزیر جهاد کشاورزی و معاون پژوهشی این وزارتخانه و معاون پژوهشی وزارت نیرو در حوزه آب حضور داشتند و اعضای حقیقی و حقوقی در این زمینه اظهار نظر کردند.
کبگانیان اظهار کرد: مقدمه و ماده یک این سند شامل تعاریف اختصاصی به طور کلی و کامل تصویب شد و ماده 2 این سند که شامل اصول و مبانی بود که چند محور به آن اضافه شد.
وی غذای حلال و جلوگیری از مصرف بی‌رویه و صرفه جویی در مصرف غذا را از جمله بندهایی دانست که در این سند اضافه شد و افزود: ماده سوم این سند در خصوص چشم انداز امنیت غذایی بحث و به تصویب رسید و در ماده 4 که شامل فهرست جامعی از عناوین شاخص‌ها و مقدار موجود و مطلوب آنها در سال 1410 است، به اصلاحاتی تصویب رسید. در این قسمت سعی کردیم این شاخص‌ها خیلی جزیی نشود و به شاخص‌های کلان و مهم این حوزه پرداخته شد.
کبگانیان با تاکید بر اینکه در این جلسه تا ماده 4 این سند بررسی شده است، افزود: افزایش اقتدار کشور در حوزه امنیت غذایی، تامین انرژی و پروتئین کشور، رعایت کرامت انسانی، توجه به رویکردهای تحولی از جمله اهداف این سند در نظر گرفته شده است.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه در حوزه کشاورزی برخی از تفکرها با هرگونه تحول مخالف است، اظهار کرد: برخی اعتقادی به امنیت غذایی ندارند و تاکید دارند که این رویکرد به کمبود آب در کشور دامن خواهد زد در صورتی که با مطالبی که در این جلسه عنوان شد می توانیم مصرف آب را مدیریت کنیم و امنیت غذایی را به دست بیاوریم.
وی افزود: در صورتی که فناوری و مدیریت به خوبی بکار گرفته شوند می‌توانیم به سمت امنیت غذایی حرکت کنیم.
کبگانیان یادآوری کرد: در این زمینه باید به گونه‌ای حرکت کنیم که سیاست‌ها و برنامه‌ریزی در این حوزه با تغییر دولت‌ها تغییر نکند از این رو این سند در ستاد نقشه جامع علمی کشور نهایی سازی می شود و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی خواهد.
کبگانیان توجه به شأن کشاورزان را از دیگر رویکردها این سند نام برد و گفت: ارتقای سواد و مهارت در میان کشاورزان و سوق یافتن جوانان به کشاورزی موضوعی است که در ماده 4 این سند ذکر شده است. همچنین سلامت غذا و حاکمیت فرهنگ مطلوب در این سند رعایت شده است.
وی کاهش خام فروشی در حوزه کشاورزی را از دیگر رویکردهای این سند ذکر کرد و افزود: در صورتی که محصولات کشاورزی فراوری شود، ارزش افزوده بالاتری خواهد داشت و از این رو باید از خام فروشی در این حوزه جلوگیری شود.
به گفته این مقام مسوول این سند تا ماده 4 مورد بررسی قرار گرفت و در صورت نهایی شدن به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال خواهد شد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7