کد خبر: 20974| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۹ مرداد سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۱:۵۸:۰ | تعداد بازدید: ۵۸۹

رئیس دانشگاه تهران گفت: دو هزار واحد فناور در پارک علم و فناوری این دانشگاه باید ایجاد شود تا شاهد توسعه فعالیت‌های فناورانه در مجموعه باشیم.
سید محمد مقیمی در نشست خبری، افزود: وقتی از جهاد علمی صحبت می‌کنیم باید متناسب با شرایط کشور باشد و با توجه به تجربیات در سه محور جهاد علمی، عقلانیت و عملگرایی شکل بگیرد.
وی ادامه داد: برای تغییرات در حوزه فعالیت‌های دانشگاه کارآفرین نیازمند تغییرات دولت، مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و دانشگاه تهران هستیم، زیرا اگر میخواهیم دانشگاه را به سمت دانشگاه کارآفرین سوق دهیم باید قواعد نهادی را تغییر دهیم.
رئیس دانشگاه تهران در ادامه تأکید کرد: از مهر ۱۴۰۱ بسته تحولی آموزشی به اجرا در می‌آید تا دانشگاه به سمت حل مسائل جامعه و دولت قدم بردارد. همچنین در یک سال گذشته به دنبال شرکای استراتژیک بودیم که تفاهم نامه‌های خوبی هم در همین راستا منعقد شده است.
وی بیان کرد: دانشجویان باید در اردو‌های جهادی و در کمپین‌های مهارتی فعالیت علمی داشته باشند.
مقیمی در ادامه درباره نگهداشت نخبگان در کشور، گفت: در حال حاضر هدفمان این است که نخبگان حفظ شوند و حتی مهاجرت معکوس داشته باشیم.
رئیس دانشگاه تهران اظهار کرد: قرار است دو هزار واحد فناور در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ایجاد کنیم. هم اکنون نزدیک به ۱۹۰ شرکت خلاق و فناور در این پارک مستقر هستند و حتی مقرر شده مجموعه‌ای در جنوب شهر تهران که قابلیت استقرار ۶۰۰ شرکت و واحد‌های فناور را دارد شکل بگیرد تا مکانیزم مهمی در جهت کسب و کار ایجاد شود.
تشکیل ستاد ارتقای جایگاه بین‌المللی دانشگاه تهران
مقیمی در ادامه تاکید کرد: امروزه یکی از معیار‌های اصلی اعتبار سنجی دانشگاه‌ها تعیین و بررسی جایگاه علمی دانشگاهی در سطح بین‌الملل است. به طوری که در برخی از رتبه‌بندی‌ها جایگاه دانشگاه تهران از ۳۹۶ به ۲۹۵ ارتقا یافته است و این یک اتفاق خوبی است که در دانشگاه تهران شکل گرفته و عامل اصلی آن دسترسی آزاد به اطلاعات، میزان مراجعه به سایت دانشگاه تهران، تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران و شفافیت اطلاعات این دانشگاه است.
وی افزود: در نظام رتبه بندی شانگ‌های رشته‌ها و گروه‌های علمی مشخص می‌شود و در برخی از رشته‌ها مانند رشته‌های اقتصاد و مدیریت ارتقای خوبی از سوی پژوهشگران دانشگاه تهران شکل گرفته است.
مقیمی تاکید کرد: هدف گذاری ما در رتبه بندی بین المللی کسب رتبه زیر ۲۰۰ است. درصد بسیار زیادی از پایان‌نامه‌های دانشجویان دانشگاه تهران در قفسه‌های کتابخانه‌ها قرار دارد و درصد کمی از آن‌ها کاربرد داشته و به حل مسائل جامعه می‌پردازد.
رئیس دانشگاه تهران گفت: باید رابطه ساختاری بین پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و معاونت پژوهشی این دانشگاه شکل بگیرد تا پایان نامه‌ها کاربردی شود و خروجی آن در قالب کسب و کار باید شکل بگیرد. در همین راستا مقرر شده تا بررسی‌ها در خصوص شیوه پایان نامه نویسی متداول شکل می‌گیرد که شاهد توسعه فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه مطابق نیاز جامعه باشیم.
مقیمی در ادامه افزود: تعاملات مادر محیط بین الملل از جنس تفاهم‌نامه است. تا کنون ۷۰۰ تفاهم‌نامه را با دانشگاه‌های مختلف دنیا داشتیم و هدف ما این نیست که صرفاً یک تفاهم نامه امضا شود، این تفاهم‌نامه باید منجر به همکاری واقعی شود. به صورت عملیاتی تفاهم نامه‌هایی با کشورهای عراق و ارمنستان امضا کرده ایم و تفاهم نامه‌های داخلی هم با شهرداری تهران، مجموعه شرکت‌هایی مانند گلرنگ و تفاهم نامه‌ای با خیرین داشتیم تا در حوزه‌های مختلف علمی فعالیت گسترده تری شکل بگیرد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7