کد خبر: 20638| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲۹ خرداد سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۳:۵۳:۰ | تعداد بازدید: ۱۶۷۰

دکتر عادل پیغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، به سودجویان کنکور توصیه کرد: به جای استفاده از پول مردم برای تست زنی، به ارتقای مهارت‌های شغلی و زندگی جوانان بپردازید.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی  انقلاب فرهنگی، دکتر عادل پیغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مصوبه سنجش و پذیرش دانشجویان گفت: مسئله کنکور در کنار کارکردهای متعارف آموزشی با مسایل اقتصادی همراه است، بخشی از اقتصاد آن در سبد معیشتی خانواده‌ها خودش را نشان می‌دهد. برخی خانواده‌ها برای موفقیت فرزندانشان بودجه تخصیص می‌دهند که نتیجه آن باید در کسب فرصت‌ها نمایان شود.
وی افزود: اگر این هزینه‌کرد درست باشد اهداف کلان و ملی محقق می شود اما اگر هزینه‌ها درست نباشد فقط هدررفت منابع خانوارها و بودجه‌های کشور خواهد بود چرا که به اهداف نرسیدیم.
دکتر پیغامی اضافه کرد: دو، سه دهه با گردش مالی عظیمی در کنکور مواجه هستیم که خودش را بر بودجه کشور و آموزش و پرورش و کارآمدی خانواده‌ها بار کرده است و به عنوان صنعت کنکور شناخته می‌شود. حال سوال مهم این است که آیا این هزینه‌ها منجر به بهبود آموزشی شده است و اهداف آموزشی را محقق کرده است، آیا باعث بهبود استاندارهای سنجش و پذیرش خوب در دانشگاه‌ها می‌شود؟
وی ادامه داد: مسئله مهم این است که اقتصاد غلط کنکور عرصه را برای اقتصاد درست آموزش تنگ می‌کند و در عمل بر هرگونه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در سنجش و پذیرش اثر می‌گذارد. در ادوار مختلف هر زمان در اندیشکده‌ها و دولت و شورا و دیگر نهادهای تصمیم‌گیر درباره کنکور بحث شده، کسانی که از اقتصاد کنکور منفعت می‌برند، اعتراض می‌کنند چراکه اقتصادشان به خطر می‌افتد. اینها بدون توجه به اینکه کنکور چه مضراتی برای داوطلبان، خانوارها و اقتصاد خانوارها و اقتصاد کشور دارد صرفا به منافع خودشان می‌اندیشند. در رسانه‌ها و شبکه‌ها مجازی هزینه می‌کنند تا تصمیماتی که به نفع کشور گرفته می‌شود مخدوش کنند چون منافع خودشان را در خطر می‌بینند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما نمی‌خواهیم کسانی که به انگیزه مالی و سودآوری به عرصه تعلیم و تربیت و کنکور ورود کردند، از بین بروند. این افراد در تعلیم و تربیت حاضر باشد ولی به آموزش‌هایی بپردازند که به نفع مردم باشد.
دکتر پیغامی اضافه کرد: کسانی که با هدف سودجویی در این بازار هستند به جای استفاده از پول مردم برای تست زنی، به ارتقای مهارت‌های شغلی و زندگی که مورد نیاز جوانان است بپردازند.
وی با تاکید بر مصوبه سنجش و پذیرش دانشجویان بیان کرد: این مصوبه بر نقش آموزش و پرورش و اعتباربخشی کارکرد معلمان تاکید دارد از طرفی سنجش فقط در یک بازه چهار ساعته صورت نگیرد بلکه داوطلبان به اندازه کافی برای به دست آوردن اهدافشان فرصت داشته باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش مشکلی با اجرای مصوبه ندارد چراکه هم‌اکنون نیز امتحانات به صورت نهایی برگزار می‌شود، بنابراین آمادگی برای تغییر برخی از زیرساخت‌های مورد نیاز وجود دارد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7