نشست تبیین سیاستگذاریهای علمی کرسیهای نظریهپردازی، نوآوری، نقد و مناظره با حضور دکتر علیاکبر مسگر، معاون گفتمانسازی هیئت حمایت از کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره، دوم خرداد ماه ۱۴۰۱ در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.
در این نشست،
دکتر روحالله بهرامی مسئول دبیرخانه کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره در دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به مدعوین در سخنانی اظهار داشت: با وجود فعالیت 17 ساله کرسیهای نظریهپردازی در کشور، اخذ مجوز و آغاز فعالیت دبیرخانه کرسیها در دانشگاه رازی از اواخر سال 1399 صورت گرفت و در همین مدت کوتاه فعالیتهای خوبی را شروع کردهایم.
وی ضرورت شفافسازی و شتاب فعالیتهای کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره را مورد تأکید قرار داد و افزود: این فضا بستر مناسبی برای ترویج گفتوگو در عرصههای علوم انسانی و اجتماعی در دانشگاه است.
دکتر بهرامی از سرپرست دانشگاه به پاس حمایتها و پشتیبانی از ساماندهی کرسیهای نظریهپردازی و مناظره در دانشگاه و توسعه این فعالیتها قدردانی کرد و گفت: یکی از دغدغههای ما ضرورت پرداختن به حوزه هنر و مطالعات میانرشتهای در کرسیهای نظریهپردازی است و امیدواریم در این زمینهها نیز شاهد فعالیتهای مؤثر باشیم.
در ادامه
دکتر علیرضا زبرجدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی با گرامیداشت فرارسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر در سخنانی اظهار داشت: قرارگرفتن دبیرخانه کرسیهای نظریهپردازی نقد و مناظره در معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، بیانگر اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوعات تخصصی و علمی و تبیین آن برای اعضا محترم هیئت علمی است.
وی یادآور شد: کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره با کرسیهای آزاد اندیشی که در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی است، مقولهای مجزا است و یکی از اهدافی که دنبال میکنیم تبیین این مسئله برای اعضای محترم هیئت علمی و جلب مشارکت این عزیزان در کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره است و امیدواریم فعالیتهای مطالعاتی و پژوهشی اساتید به این سمت هدایت یابد.
دکتر زبرجدی با اشاره به اینکه تاکنون پنج کرسی نظریهپردازی، نقد و مناظره در موضوعات مختلف در دانشگاه رازی برگزار شده است، افزود: این فعالیتها با قوت ادامه دارد. بسیار خرسندیم که هیئت حمایت از کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره تاکنون حمایتهای بسیار ارزندهای از دانشگاه رازی داشتهاند.
وی با بیان اینکه آسیبشناسی کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره طی مدت فعالیت در سطح دانشگاههای کشور به دانشگاه رازی محوّل گردیده است؛ ابراز امیدواری کرد: انجام این مهم منجر به نتایج ارزشمندی برای انتفاع همه دانشگاهها شود. همچنین موافقت هیئت حمایت از کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره با راهاندازی نشریه علمی-پژوهشی در دانشگاه رازی در خصوص کرسیهای نظریهپردازی را شایسته قدردانی دانست.
در ادامه
دکتر محمدنبی احمدی سرپرست دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به میهمانان به ویژه دکتر مسگر و هیئت همراه ایشان در سخنانی اظهار داشت: در آستانه سالگرد حماسه آزادسازی خرمشهر قرار داریم؛ واقعیت این است که اگر اکنون فرصتی فراهم شده تا به مبحث نقد و مناظره و کرسیهای نظریهپردازی بپردازیم به برکت سوم خردادها است، لذا رشادتها، ایثارگریها و فداکاریهای رزمندگان و جان برکفان دفاع مقدس را گرامی میداریم.
وی بیان کرد: اواخر اسفند سال گذشته در جلسهای وبیناری دو پیشنهاد مطرح نموودم، یک مورد ضرورت آسیبشناسی و رفع موانع برگزاری کرسیها در سطح دانشگاهها است، در حقیقت برای توسعه و پیشبرد فعالیتها در این حوزه نیاز به تسهیلگری با تأکید بر رفع موانع برگزاری کرسیها را داریم تا از سرمایههای کلان علمی به نحو احسن استفاده شود. پیشنهاد دوم؛ راهاندازی نشریه علمی-پژوهشی در ارتباط با نظریات سرآمد بود که خوشبختانه مورد موافقت قرار گرفت و فرآیند اخذ مجوز آن در حال انجام است و امیدواریم که منتج به نتایج خوبی شود.
دکتر احمدی دانشکدههای "ادبیات و علوم انسانی"، "دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی" و علوم ورزشی را دانشکدههای دارای زمینههای مرتبط با ماهیت فعالیتهای کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره دانست و خواستار برگزاری نشست دبیرخانه کرسیهای دانشگاه با گروههای علمی با هدف شتاب بیشتر فعالیتها در این زمینه شد.
وی خواستار ضرورت بازتاب شایسته فعالیتهای کرسیهای نظریهپردازی دانشگاه در نشریات استانی، ایجاد بستر مناسب برای انتفاع جامعه از موضوعات مطرح شده در کرسیها در قالب یک طرح جامع، ارتباط مستمر با اعضای هیئت علمی به منظور ترویج و مشارکت بیشتر در برگزاری کرسیها، توجه جدّی به توسعه فعالیتهای کرسیها در فضای مجازی و استفاده حداکثری از این فضا، فعالیت بیش از پیش کمیسیونهای تخصصی در دانشکدهها، پرداختن به حوزه ادبیات تطبیقی، توجّه به موضوعات بینارشتهای و برگزاری برنامههای مشترک با سایر دستگاهها در سطوح استانی، منطقهای و ملی شد.
دکتر احمدی ضمن قدردانی از تلاشهای دکتر بهرامی برای ایجاد تحوّل در دبیرخانه کرسیها تأکید کرد: تمام ظرفیتهای دانشگاه در خدمت دبیرخانه کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره است و امیدواریم شاهد بازخورد و بازتاب شایسته این فعالیتها در جامعه و رونق مباحث علمی در عرصههای علوم انسانی و اجتماعی باشیم.
در ادامه
دکتر علیاکبر مسگر، معاون مرکز حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن قدردانی از تدارک این نشست توسط دانشگاه رازی در سخنانی اظهار داشت: در مدت مدیریت دکتر احمدی سرپرست دانشگاه حمایتهای خوبی از کرسیهای نظریهپردازی در دانشگاه صورت گرفته و شاهد یک جهش جدّی در این حوزه هستیم و امیدواریم که در بحث کرسیهای تخصصی نیز این جهش ادامه یابد.
دکتر مسگر در ادامه به تبیین سیاستهای کلّی کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره پرداخت و افزود: کرسیهای ترویجی در دو بخش "علمی" و "مسألهمحور" نمود دارد؛ کرسیهای ترویجی مسألهمحور مشخصاً مسائلی مانند آسیبهای اجتماعی، مهاجرت، خانواده، تورم و هرآنچه که مبتلابه کشور را دنبال میکند و باید منجر به ارائه راهکار برای حل این مسائل شود.
معاون مرکز حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره گفت: کرسیهای ترویجی و تخصصی زیرمجموعه پایگاه ISC است و گرید دانشگاه با افزایش و تعداد کرسیهای علمی ترویجی ارتقا پیدا میکند.
وی گفت: اساتید غیر علوم انسانی نیز میتوانند کرسی نظریهپردازی، نقد و مناظره با موضوع علوم انسانی برگزار کنند؛ مثلاً در موضوعاتی مانند روابط بینالملل، برجام، موضوعات تاریخی و... این بستر فراهم است، ضمن اینکه در مأموریت جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی این احتمال وجود دارد که هیئت حمایت از کرسیهای نظریه پردازی در حوزههای علوم طبیعی، علوم پایه، فنی و پزشکی نیز وجود داشته باشد که خود یک ساختار جداگانه دارد.
وی هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره را دربردارنده حوزه "علوم انسانی"، "معارف دینی" و "هنر" دانست و گفت: حوزه هنر به طور زیر مجموعه هیئت قرار دارد و یک شورای تخصصی ذیل عنوان "هنر، معماری و شهرسازی" نیز فعال است.
دکتر مسگر از انعقاد تفاهمنامههای مشترک با نهادهای مختلف خبر داد و گفت: این تفاهمنامهها به عنوان نظام پشتیبان و حمایتگر در حوزه کرسیها باید یک خروجی مثبت داشته باشد.
وی افزود: بر اساس تفاهمنامه مشترک با مرکز بررسیهای استراتژیک، میز دولت و دانشگاه تأسیس شده و قرار است که صدای دانشگاهیان از درون همین کرسیها به گوش دولت برسد. دانشگاه محل تولید علم است و یک رویکرد انتقادی و تحلیلی میتواند به ساحتهای حاکمیتی و دولتی کمک کند، باید از این فرصت استفاده کنیم که محتوای تولیدی در دانشگاه، دولت را یاری دهد و نسبتی بین منافع ملی و این تولیدات اتفاق بیفتد و فضای گفتوگو، تضارب آرا، تعاطی افکار و تولید محتوا با دستاوردهای معقول و منطقی ما را به پیشبرد جنبههایی از رونق، آبادانی و عمران نزدیک کند.
دکتر مسگر با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق حامی کرسیهای ترویجی و تأسیس شرکتهای دانشبنیان از مجرای هیئت حمایت از کرسیها خواهد بود. همچنین تفاهم نامه دیگری با صندوق حمایت از پژوهشگران و بنیاد ملی نخبگان داریم.
وی مرکزیتزدایی را رمز پیشرفت هیئت حمایت از کرسیها در مقابل دبیرخانههای دیگر دانست و گفت: ما از محور سیاستگذاری خارج شده و وارد تعامل با دانشگاهها شدهایم و بستری به لحاظ آییننامهای فراهم شده تا کرسیها مشمول امتیاز در آییننامه ارتقا شود.
دکتر مسگر از تصویب طرح پژوهشی پیرامون آسیبشناسی کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره و واگذاری انجام این مأموریت به دانشگاه رازی خبر داد و گفت: دو مجله علمی-پژوهشی؛ در حوزه "علوم ترویجی" و در حوزه "نظریه پردازی" به خصوص در حوزه علوم انسانی نیز داریم.
در ادامه کارگاه آموزشی با هدف تبیین و شفافسازی سیاستگذاریهای علمی کرسیهای نظریهپردازی، نوآوری، نقد و مناظره و پرسش و پاسخ برگزار شد. همچنین لوح سپاس از سوی معاون مرکز حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره به دکتر احمدی سرپرست دانشگاه اهدا شد.