کد خبر: 20343| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۴:۱۰:۰ | تعداد بازدید: ۵۹۵

محصولات ایران‌ساخت منتخب شرکت‌های دانش بنیان حوزه‌های آب و انرژی، هم‌زمان با بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ارائه شد.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با حضور در نمایشگاه نوآوری صادراتی ایران‌ساخت در سالن 37A محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران از محصولات محصولات ایران‌ساخت منتخب حوزه‌های آب و انرژی بازدید کرد.
 
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در حاشیه بازدید از محصولات دانش‌بنیان و ابران‌ساخت منتخب در حوزه‌های آب و انرژی، با بیان این‌که مردمی‌سازی و عادلانه‌سازی یارانه‌ها ضمن آن‌که باعث می‌شود نوآوری توسعه پیدا کند، به تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق منجر می‌شود، ادامه داد: کشاورزی، جزو حوزه‌های دارای چالش‌های عمده کشورمان است و یکی از دلایلی که شرکت‌های دانش‌بنیان،برای ورود به این عرصه با مشکلات جدی مواجه هستند، نوآوری را در این حوزه توسعه دهند و فناوری را به این عرصه وارد کنند، پرداخت یارانه‌هایی به صورت غیر صحیح و ناعادلانه در این حوزه است. روند تخصیص یارانه‌ به شکلی که تا کنون مرسوم بوده، باعث شده تا فناوری و نوآوری به ویژه در حوزه کشاورزی کم‌تر وارد شده و در تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه، با نقطه مطلوب فاصله زیادی داشته باشیم.
ستاری، با تأکید بر این که ارائه یارانه‌ها بدون برنامه‌ریزی جدی و عادلانه‌سازی، در تمامی حوزه‌ها، مغایر با نوآوری و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است، افزود: در حوزه انرژی نیز همین گونه است و در صورتی که یارانه به درستی پرداخت نشود، بهینه‌سازی، اصلاح الگوی مصرف و توسعه فناوری‌ها در حوزه انرژی محقق نخواهد شد. مردمی سازی یارانه‌ها اقدامی است که می‌تواند به اصلاح این رویه کمک کند.
وی با بیان این‌که عادلانه‌سازی و مردمی سازی یارانه‌ها را گامی در راستای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: به طور یک‌جا و کوتاه‌زمان امکان تغییر رویه موجود نیست، اما با بهره‌گیری از راه حل‌های میانی و هوشمندانه می‌توان ضمن ایجاد زمینه برای رسوخ فناوری و نوآوری به بخش‌های مختلف، زمینه را برای رونق هرچه بیش‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کرد. بنابراین توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان با این اتفاقی که در مردمی سازی یارانه ها رخ داده، سرعت بیش‌تری خواهد داشت.
 
طرح جهش تولید دانش‌بنیان و رونق محصولات ایران‌ساخت
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری قانون جهش تولید دانش‌بنیان را گامی اثربخش و ماندگار در رونق زیست‌بوم فناوری و نوآوری دانست و گفت: این قانون، حاصل 3 سال کار جدی، مطالعه و بهره‌مندی از تجربیات گذشته است که در قالب همکاری و همراهی دستگاه‌های مختلف به ویژه مجلس شورای اسلامی با معاونت علمی و فناوری به ثمر نشست. مفادی که در این قانون تصویب شده، به توسعه  بخش‌های مختلف زیست‌بوم فناوری و نوآوری از بخش‌های سرمایه‌گذاری و زیرساختی تا تولید محصول دانش‌بنیان و خلاق با استفاده از اختیارات معاونت علمی و فناوری کمک می‌کند.
ستاری، اجرائی سازی مفاد این قانون متناسب با ماهیت و وظایف دستگاه‌های مختلف کشور را یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست و گفت: به محض ابلاغ این قانون توسط ریاست محترم جمهوری، بیش از 12 پیش نویس آیین‌نامه و چندین دستورالعمل که آماده است، با تصویب نهایی در برنامه اجرائی بخش‌های دولت قرار می‌گیرد و جهت گیری در تمامی بخش‌های کشور معطوف به تولید دانش‌بنیان را رقم خواهد زد.
 
ارائه دستاوردهای ایران‌ساخت حوزه آب و انرژی
ه‌م‌راستا با بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز پتروشیمی، معاونت علمی و فناوری در نمایشگاه دائمی فناوری‌های ایران‌ساخت، طیف متنوعی از دستاوردهای برگزیده شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه آب و انرژی را فعال انرژی را به نمایش درآورده است.
بیش از ۵۰ شرکت دانش بنیان فعال در حوزه‌های، نفت، گاز، پتروشیمی، آب و انرژی از جمعه 23 اردیبهشت ماه دستاوردهایشان را در این نمایشگاه ارائه کرده‌اند.
قرائت کننده های هوشمند کنتورهای خانگی و تجاری و صنعتی، توربین کمپرسور توربو اکسپندر، آزمون‌های محصولات و تجهیزات حوزه انرژی، تصفیه کننده‌های آب و آلاینده‌های محیطی، پایش‌کننده‌های محیط زیست، آب و خاک تنها بخشی از تجهیزات سخت افزاری و نرم‌افزاری ارائه شده در این نمایشگاه به شمار می‌رود.
رویداد هم‌رسانی شرکت‌های دانش بنیان حوزه‌های آب و انرژی همزمان با بزرگ‌ترین رویداد انرژی کشور، از جمعه 23 اردیبهشت‌ماه سال جاری در سالن 37 محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به نمایش درآمده است و تا 26 اردیبهشت ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

منبع:مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7