کد خبر: 20229| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۱:۲۲:۰ | تعداد بازدید: ۴۶۶

در جلسه دیدار فعالان صنعت نوشت‌افزار ایرانی با یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، ظرفیت‌های این وزارتخانه برای توسعه صنعت نوشت‌افزار بومی بررسی شد.
نوشت‌افزار ایرانی که یک دهه است کار خود را آغاز کرده، توانسته است در این مدت با افزایش کیفیت محصولات، تنوع‌بخشی در سبد عرضه، ایجاد سیستم توزیع و بهره‌گیری از نمادهای ایرانی اسلامی، جای خود را در سبد خانواده‌ها باز کند. با این حال، در ابتدای شکل‌گیری این جریان، کمتر کسی باور داشت که نوشت‌افزار ایرانی بتواند با محصولات خارجی رقابت کند که بیش از 90 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده است. طبق آمار، گردش مالی بازار نوشت‌افزار در کشور در آن ایام، چهار هزار میلیارد تومان برآورد شده بود که از این میزان بیشترین سهم، به محصولات چینی و هندی اختصاص داشت و کمترین آن نیز در جیب تولیدکننده ایرانی می‌رفت. 
با این حال، صنعت نوشت‌افزار ایرانی در یک دهه گذشته مسیر پر افت و خیزی را طی کرده است؛ از عدم تخصیص کاغذ با ارز 4200 گرفته تا ممنوعیت ورود این محصولات در برخی از مدارس و ... . با وجود این، به نظر می‌رسد تجربه یک دهه گذشته و اقبال مردمی به این محصولات، دو امتیاز ویژه برای تولیدکنندگان این حوزه است که سبب شده تا مسئولان نیز به اهمیت آن پی ببرند. از جمله دستگاه‌هایی که نقش پررنگی در توسعه صنعت نوشت‌افزار ایرانی و فرهنگ‌سازی در حوزه استفاده از محصولات بومی و ایرانی دارد، وزارت آموزش و پرورش است. اما این وزارتخانه چطور می‌تواند به این مهم برسد و چه ظرفیت‌هایی برای رسیدن به این امر دارد؟
دیدار اخیر وزیر آموزش و پرورش با فعالان صنف نوشت‌افزار ایرانی با همین نگاه برگزار شد. حضور بیش از 15 میلیون دانش‌آموز در کشور که بیش از هشت میلیون نفر از این جمعیت در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند، نشان از اهمیت نقش این وزارتخانه در توسعه صنعت نوشت‌افزار دارد. 
محمد یقینی، مدیرعامل ایران‌نوشت، در گفت‌وگو با تسنیم، ضمن اشاره به این دیدار گفت: این دیدار با هدف همکاری و تعامل در جهت استفاده از ظرفیت‌های آموزش و پرورش برای توسعه نوشت‌افزاری و استفاده از ظرفیت‌های بی‌شماری که در این وزارتخانه برای تقویت جریان نوشت‌افزار ایرانی برگزار شد.
وی با اشاره به سخنان وزیر آموزش و پرورش در این رابطه ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش در این دیدار بر ایجاد سامانه‌ای برای توسعه عدالت آموزشی تأکید کرد که در آن، بر عرضه و اهدای نوشت‌افزار ایرانی به دانش‌آموزان کم‌برخوردار تأکید شود. مسئله دیگری که در این جلسه مطرح شد، تأکید بر استفاده از کاغذ ایرانی توسط این وزارتخانه و استفاده از این محصولات در صنعت نوشت‌افزار ایرانی بود. محتوای ایرانی، دیگر موضوعی بود که در سخنان وزیر آموزش و پرورش پررنگ بود. 
حوزه نوشت‌افزار ایرانی تاکنون برای 10 هزار نفر به صورت مستقیم در این زمینه اشتغال‌زایی کرده است. با وجود ظرفیت بالای این صنعت برای اشتغال‌زایی و ایجاد کارگاه‌های تولیدی در کشور،  به دلیل عدم شناخت، معمولاً سرمایه‌گذارها به این سمت هدایت نمی‌شوند. این مهم دغدغه‌ای بود که در جلسه دیدار وزیر آموزش و پرورش با فعالان صنعت نوشت‌افزار ایرانی نیز مد نظر قرار گرفت. طبق گفته مدیرعامل ایران‌نوشت، در جلسه دیدار یوسف نوری با فعالان صنف نوشت‌افزار این موضوع نیز عنوان شد که از ظرفیت‌های کارآموزی و مهارت‌افزایی صنعت نوشت‌افزار در هنرستان‌ها به ویژه هنرستان‌های مناطق محروم، استفاده شود و به نوعی این مسائل و مباحث به دانش‌آموزان این مناطق آموزش داده شود.  
ایجاد پویشی با کمک همه ظرفیت‌های نهادها، خیریه‌ها و تشکل‌های مردمی برای حمایت از این صنعت در سال تحصیلی آتی از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود. 
همچنین در بخش دیگری از این جلسه نیز فعالان صنعت نوشت‌افزار ایرانی نیز به بیان دغدغه‌های خود پرداختند. شاید بتوان گفت که «توزیع» یکی از مهمترین دغدغه‌های این فعالان در جلسه اخیر بود. آنها بر مدیریت و کمک به عرضه و توزیع نوشت‌افزار اقتصادی و ایجاد یک نظام توزیع با هدف تنظیم بازار با همکاری آموزش و پرورش تأکید کردند. استفاده از ظرفیت شاد برای تبلیغ نوشت‌افزار ایرانی و لزوم طراحی یک نشان اعتماد ساز به منظور اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها از جهت کیفیت محصولات و تأکید بر اینکه این محصولات دارای پیوست فرهنگی هستند، از دیگر موضوعاتی بود که توسط فعالان صنعت نوشت‌افزار ایرانی مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.  
صنعت نوشت‌افزار از جمله صنایع آسیب‌دیده پس از شیوع ویروس کرونا است؛ به طوری که پس از شیوع این بیماری، میزان تولید در این حوزه به یک‌سوم کاهش یافت و حتی برخی از آمارها حکایت از صفر شدن تولید در برخی از محصولات مانند کیف و جامدادی دارد. روشن نبودن سیاست دولت گذشته در قبال بازگشایی مدارس نیز کار را بر تولیدکننده این حوزه سخت‌تر کرد و سبب شد تا بازار کششی برای خرید نداشته باشد. پس از بازگشایی مدارس در سال جدید، به نظر می‌رسد که سیاست دولت فعلی در قبال بازگشایی مدارس روشن باشد. همین موضوع سبب شده تا تولیدکنندگان با امیدواری بیشتری چشم به شهریور ماه داشته باشند؛ ماهی که می‌توان از آن با عنوان شب عید تولیدکنندگان نوشت‌افزار یاد کرد. 

منبع:تسنیم

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7