کد خبر: 20066| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۳ فروردین سال ۱۴۰۱ | ساعت ۸:۲۶:۰ | تعداد بازدید: ۵۴۴

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: پارک‌های علم و فناوری برای خود مسئولیت استانی قائل باشند و تحول در وضعیت فناوری استان محل فعالیت خود و حل مشکلات استان را بر عهده بگیرند، چرا‌ که با رشد اکوسیستم نوآوری در استان، پارک‌های علم و فناوری نیز رشد خواهند کرد.
دکتر سورنا ستاری در نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری کشور که با حضور وزیر علوم در محل وزارت علوم برگزار شد؛ گفت: پارک‌ها افق اقدامات خود را منحصر به زیر مجموعه خود نبینند و برای توسعه نظام علم و فناوری استان محل استقرار و فعالیت خود و حل مشکلات آن تلاش کنند و با استانداری‌ها همکاری نزدیک داشته باشد.
وی افزود: پارک‌های علم و فناوری باید زمینه فعالیت بخش خصوصی در فعالیت‌های دانش‌بنیان را فراهم کنند و بهترین مسیری که در این موضوع وجود دارد افزایش شتاب‌دهنده‌های بخش خصوصی است که می‌توانند افراد و شرکت‌های کارآفرین نوپا و محققان توانمند در کسب و کار را شناسایی و با حمایت از آنها به تولید محصولات دانش‌بنیان کمک کنند و در این زمینه دولت باید نقش حمایتی از شتاب‌دهنده‌ها را برعهده داشته باشد و مسقیما وارد عمل نشود.
دکتر ستاری تأکید کرد: مجموعه دولت از جمله پارک‌های علم و فناوری باید زمینه فعالیت بخش خصوصی را فراهم کنند و اقدام مهمی که در این راستا انجام می‌دهند این است که ریسک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را کاهش دهند. این اقدام با پذیرفتن بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌های مالی محقق می‌شود.
وی افزود: تجربه نشان داده است که پرداخت تسهیلات و وام به مخترعان و یا شرکت‌های دانش‌بنیان نتایج خوبی به دنبال ندارد و بهترین راه این است که از شتاب‌دهنده‌ها حمایت کنیم و آنها خود می‌دانند که چه افراد و مخترعانی پتانسیل رشد در کسب و کار دانش‌بنیان را دارند.
معاون علمی فناوری ریاست جمهوری تأکید کرد: برای موفقیت نظام علم و فناوری باید اکوسیستم علم و فناوری در کشور راه‌اندازی شود که چنین اقدامی زمان‌بر است ولی قطعاً نتیجه خواهد داد و در این اکوسیستم باید نقش هر کدام از بازیگران و ذینفعان مانند دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی دیده شود.
وی با تأکید مجدد بر فراهم کردن زمینه فعالیت بخش خصوصی در مجموعه‌های دانش‌بنیان گفت: فقط بخش خصوصی می‌تواند محصول تجاری تولید و به بازار فراهم کند و پارک‌های علم و فناوری باید زمینه سرمایه‌گذاری این بخش را فراهم کنند چرا که با بودجه‌های دولتی امید چندانی به موفقیت پروژه‌های دانش‌بنیان نیست.
دکتر ستاری گفت: اخیراً برنامه توسعه بخش کشاورزی در دولت تصویب شده است و به زودی ابلاغ می‌شود که در آن به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی اشاره شده است. چنین برنامه‌هایی در سایر زمینه‌ها نیز تصویب خواهد شد.

منبع:اداره کل روابط عمومی وزارت علوم

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7