کد خبر: 19732| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۷ بهمن سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۰:۵۸:۰ | تعداد بازدید: ۸۱۰

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر لزوم پایه‌گذاری نظام تربیتی مبتنی بر قرآن کریم و نهج‌البلاغه تأکید کرد.
کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به صورت حضوری و مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) برگزار شد.
طهرانچی با بیان اینکه در شرایط پیچیده امروز با جنگ حق و باطل مواجهیم، گفت: این امر همواره وجود داشته و شاید امروز فقط بر پیچیدگی آن به علت ظهور فناوری‌های جدید اضافه شده باشد. جدای از این موضوعات، آنچه اهمیت دارد، این است که انسان سفری پیشِ رو دارد و هدفش توقف در این دنیا نیست و دنیا مزرعه آخرت است.
وی اظهار داشت: در مکتب اسلامی، تعلیم و تربیت یک اولویت است و تربیت نیز با انسان سر و کار دارد. اگر هدف،‌ تربیت انسان کامل باشد، دین خاتم ارائه دهنده تربیتی است که قادر به تربیت انسان کامل است.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اگر به صدر اسلام و وقایع پس از رحلت پیامبر(ص) بنگریم، می‌بینیم به اندازه‌ای که حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) مورد تهاجم و تکفیر قرار گرفته‌اند و به اندازه‌ای که مطالب مختلفی علیه ایشان بیان شده، بلاشک متوجه شخص دیگری نبوده است، اما پرسش اینجاست که چرا پس از رحلت پیامبر(ص) می‌خواستند بین حضرت علی(ع) و قرآن کریم و همچنین بین حضرت علی(ع) و پیامبر(ص) فاصله بیاندازند؟ چرا می‌خواستند محصول نهایی اسلام که تربیت انسان کامل است را حذف کنند؟ اگر می‌توانستند حضرت علی (ع) را از واقعیتِ جهان حذف کنند، آن وقت حذف قرآن کریم و اسلام نیز ممکن می‌شد.
طهرانچی با بیان اینکه اگر بخواهیم اسلام و قرآن را حفظ کنیم، بلاشک نیازمند دروازه شناسایی و شهر علم یعنی امیرالمؤمنین(ع) هستیم، گفت: بعضی وقت‌ها می‌گوییم باید حضرت علی(ع) را بشناسیم و نهج‌البلاغه را مانند متون و علوم دیگر مورد تحلیل و مطالعه قرار دهیم، در حالی که قرآن و نهج‌البلاغه را باید مبنای آموزش و الگوهای آموزشی قرار دهیم.
وی با تأکید بر اهمیت توجه به نهج‌البلاغه در همه سطوح تربیتی، اظهار داشت: هنر این نیست که درس نهج‌البلاغه داشته باشیم، بلکه کل نظام تعلیم و تربیت را باید بر نهج‌البلاغه استوار کنیم و دانشگاه به عنوان نهاد انسان‌ساز جامعه، وظیفه دارد روی این مباحث کار کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در تعلیم و تربیت، مورد تهاجم واقع شده‌ایم و می‌خواهند با ابزارهای مختلف و اینترنت و فضای مجازی، فرهنگی خودنوشته‌ را بر ما حاکم کنند؛ اما ما باید داشته‌های تربیتی خود را حفظ کنیم و این کنگره و رویدادهایی از این دست می‌توانند یاریگر ما بوده و در این راستا مؤثر باشند.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7