کد خبر: 19573| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱۰ بهمن سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۲:۲۵:۰ | تعداد بازدید: ۶۶۸

با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، مرکز نوآوری فناوری های داده محور مهام گشایش یافت و از مرکز داده قابل حمل توسعه پذیر ایران‌ساخت رونمایی شد.
یکی‌ از جدیدترین محصولات فناورانه شرکت‌ دانش‌بنیان مهیمن که با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری رونمایی شد، محصول جعبه آبی، مرکز داده قابل حمل توسعه پذیر به شکل کانتینر است. فناوری پیشرفته‌ای که تنها در اختیار معدودی از کشورهای دنیا قرار دارد.
این شرکت برای توسعه فعالیت‌های خود و رشد دوبرابری توانمندی‌ها، زمینه را برای افزایش دوبرابری ظرفیت نیروی انسانی ایجاد کرده است. در این توسعه، مرکز نوآوری فناوری‌های داده‌محور مهام برای استقرار هسته‌های خلاق و فناور در فضایی به مساحت ۲۲۰۰ متر مربع ایجاد شده که پذیرای ظرفیتی بالغ بر ۲۲۰ نفر است.
 
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در آئین افتتاح مرکز نوآوری فناوری های داده محور مهام و رونمایی از محصول ایران‌ساخت مرکز داده قابل حمل توسعه پذیر در شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات امن مهیمن، از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه فناوری‌های داده‌محور گفت و ادامه داد: با این زیرساخت جدید، شاهد نوآوری‌های جدیدی در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهیم بود، به طوری‌که زمینه برای کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق تازه‌نفس در این حوزه فناوری فراهم خواهد شد.
رفع نیاز کشور و ورود به بازارهای صادراتی
معاون‌ علمی و فناوری رییس‌جمهوری، از رشد قابل توجه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال در حوزه فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات گفت و افزود: شرکت‌های ما در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات اکنون به سطحی از رشد و بلوغ دست یافته‌اند که علاوه بر تامین نیاز کشور، ظرفیت‌های صادراتی پیدا کرده‌اند.
ستاری با تأکید بر نقش این شرکت‌ها در فروش شرکت‌های دانش‌بنیان و سهم آن‌ها از توسعه کشور گفت: این شرکت‌ها را نباید ساده گرفت چراکه نقش قابل توجهی در توسعه کشور، رونق سایر کسب و کارها و خلق ارزش افزوده و اشتغال ایفا می‌کنند. برای پیمودن مسیر موفقیت این کسب‌وکارها بستری فراهم شده است تا امروز شاهد چنین پیشرفت‌هایی باشیم، همچنان که زمینه و ظرفیت خوبی برای پیشرفت در آینده نیز وجود دارد.
 
ظرفیت درخور توجه نیروی انسانی
رئیس ستاد توسعه ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی با اشاره به اینکه نیروی انسانی فوق العاده و خروجی دانشگاه ها، پیمودن این مسیر را هموارتر می کند، افزود: این امکانات سبب می شود تا توسعه شرکت و  توسعه نوآوری و محصولات جدیدی که قابلیت ایجاد و سرمایه گذاری داشته باشد، در مسیر بهتری قرار بگیرد.
رییس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر این‌که تمرکز شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های سخت افزاری که کشور در آن عقب‌ماندگی‌هایی دارد،‌ از نیازهای مهم امروز است، گفت: یکی دیگر از حوزه هایی که نیاز به کار جدی داریم، حوزه میکروالکترونیک است که پیچیدگی‌های زیادی دارد. توسعه این حوزه به یک اراده جمعی از سوی مدیریت بالادست و شرکت‌های فعال این حوزه نیاز دارد.
ستاری با بیان این‌که از توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به ویژه سخت‌افزارهای داده‌محور حمایت می‌کنیم ابراز امیدواری کرد که در قالب اتفاقاتی که با راه‌اندازی این مرکز نوآوری صورت می‌گیرد از کسب وکارهای نوآورانه حمایت های جدی داشته باشند.

آغاز راه کشور در حوزه فناوری‌های داده‌محور
سیدابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران با اشاره به اهمیت ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه داده گفت: این حوزه فناورانه که امروز شرکتی دانش‌بنیان به توسعه آن ورود کرده است در زنجیره فناوری‌های فضای مجازی، در مرحله نهایی قرار دارد؛ هر آن‌چه فناوری است، مربوط به داده می شود. از فرآوری داده‌های متراکم و انباشت‌شده در پایان کار، برای بنگاه ها، کشور و ملت، تولید ثروت می کند.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران با اشاره به این‌که در آغاز راه قرار گرفته‌ایم و برای استمرار حرکت در این‌ مسیر، به لوازمی نیاز داریم، افزود: نیروی انسانی متخصص و کارآمد یکی از همین لازمه‌ها به شمار می‌رود؛ دومین‌ لازمه، داشتن شرکت‌ های دانش‌ بنیان است و در نهایت، شکل گرفتن‌ شرکت‌ های بسیار بزرگ که بتوانند بهره‌وری لازم را از این‌ فرآورده های داده ای برای کشور فراهم کنند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی ضمن قدردانی از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در شکل گیری شرکت هایی که مقدمه ورود به این حوزه فناورانه و مبتنی بر دانش روز هستند، گفت: باید همانطور که به استانداردهای سخت افزاری توجه می شود، در حوزه داده که با چشم دیده نمی شود نیز همین میزان دقت و حساسیت به خرج داده شود. در ابتدای راه هستیم و باید مراکز داده بزرگ در کشور شکل بگیرند.

یک دهه تلاش 500 نیروی انسانی متخصص
عباس عسگری مدیرعامل شرکت مهیمن با اعلام اینکه ایجاد زیرساخت‌های شفافیت آفرین‌ و مبارزه با فساد که با رهبران بازار بین المللی قابل رقابت باشند، در دستور کار فعالان این شرکت بوده است عنوان کرد: توسعه فعالیت ها را در حوزه تحلیل داده و کلان داده آغاز کرده‌ایم و با حضور در عرصه های مخابراتی، اقتصادی، بانک و بیمه، این مسیر را ادامه دادیم.
این فعال فناور  با اشاره به آغاز این حرکت در مسیر شفافیت نظام مالیاتی گفت: این حرکت مهم، گامی‌ بزرگ‌ برای مقابله با فرار مالیاتی خواهد بود‌ که اثرات آن در سالیان آینده مشخص خواهد شد. ایجاد زیرساخت جدید کشور و پروفایلینگ مودیان مالیاتی، دو کلان‌ پروژه این شرکت برای اصلاح نظام‌ مالیاتی کشور است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سازمان مالیاتی در حال انجام است.
این شرکت دانش‌بنیان که توسط جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حوزه داده راه‌اندازی شده است، در زمینه تحلیل کلان داده، سامان‌دهی فرآیندهای کسب‌وکار، فناوری ارتباطات اجتماعی، امنیت سایبری و فناوری ابری فعالیت می‌کند.

تولید فیلترهای هارمونی
شریعت‌زاده مدیر پروژه جعبه آبی با اعلام اینکه محدودیت در توسعه پذیری، زمان طولانی بازگشت به زمان عادی، هزینه نگهداری و انرژی و اجبار به پیش‌بینی چندبرابری مراکز داده، چالش‌های اساسی مراکز داده سنتی است، گفت: راهکار حل این چالش‌ها، مراکز داده قابل حمل یا دیتاسنتر کانتیری با ویژگی‌های امنیت بالا برای پدافند غیرعامل و امکان توسعه‌پذیری، بدون نیاز به زیرساخت ساختمانی، تراکم پذیری، کاهش هزینه عملیاتی است.
وی با بیان اینکه این مراکز ۳۰ درصد انرژی را کاهش می‌دهند، به ارزش 29 بیلیون دلاری این بازار در سال 2026 اشاره کرد و افزود: بحران‌های طبیعی، کاهش درآمدهای نفتی و مباحث زیست‌محیطی از چالش‌های اساسی در ایران است. این محصول با سازه مستحکم، سیستم برق اضطراری، سیستم دوربین مداربسته و اطفای حریق، در سه مدل ۱۰، ۲۰ و ۳۰ فوت با بدنه فولادی تولید شده است.
شریعت‌زاده به توانمندی‌های این محصول اشاره کرد و گفت: قابلیت ارتباطات رادیویی، یو پی اس ماژولار، سیستم هوای خنک، کنترل مرکزی به شکل هوشمند، کنترل تردد، کنترل سیستم سرمایش و به شکل یکپارچه مدیریت شده و امکان ارسال اطلاعات از طریق پیامک و ایمیل در این محصول وجود دارد. فیلترهای هارمونی نیز در حال ساخت است که برگی زرین در صنعت برق کشور خواهد بود. همچنین این محصول تاییدیه سازمان پدافند غیرعامل را در بالاترین سطح دریافت کرده است. 

منبع:مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7