کد خبر: 19471| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۸ دی سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۳:۲۷:۰ | تعداد بازدید: ۶۵۴

آیین رونمایی از کتاب «دانشگاه عمومی» صداوسیما از منظر رهبر انقلاب برگزار شد.
آیین رونمایی از کتاب «دانشگاه عمومی» صداوسیما از منظر رهبر انقلاب که توسط محمدحسین آزادی گردآوری و تنظیم شده، روز گذشته با حضور دکتر منصوری لاریجانی استاد دانشگاه، محقق، کارشناس و مجری، مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب، دکتر ادبی پژوهشگر و مجری برنامه(صوفیا)، دکتر حسین ساعی استاد دانشگاه و عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، دکتر حبیبی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و محمدحسین آزادی نویسنده کتاب در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.
ابتدا منصوری لاریجانی در جایگاه قرار گرفت و از این کتاب به عنوان یک کتاب ارزشمند نام برد و گفت: من هم کار تحقیق و نویسندگی انجام می‌دهم و می‌دانم کار سختی است. نویسنده برای این کتاب خیلی زحمت کشیده و کتاب با ارزشی است. رسانه فی نفسه نه خوب است و نه بد. مثل تیغ تیز شمشیر است. باید دید در دست چه کسی است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به فرمایشات رهبری عنوان کرد: حضرت آقا در اهمیت رسانه بسیار فرموده‌اند و این‌که از بمب اتم و سلاح هسته‌ای قوی‌تر است. منصوری افزود: امروز جوهر رسانه در دست کمپانی‌های ثروتمند جهانی است. من بحث‌های بسیاری در حوزه رسانه دارم اما مبحث این مراسم چیز دیگری است.
این استاد دانشگاه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب و اهمیت رسانه‌ملی بیان کرد: کار تبادل و تعامل و توازن به عهده صداوسیماست که به این معنی دانشگاه عمومی است. دانشگاه صداوسیما باید به مجموعه تولیدکننده فضائل تبدیل شود. اتفاقا رهبر معظم انقلاب به‌خوبی رسانه را می‌شناسند و مطالب را هم که این نویسنده جوان در این کتاب جمع‌آوری کرده بسیار کاربردی است. ما هر لحظه زیر بمباران جنگ نرم هستیم. بنابراین امیدوارم صداوسیما قدردان چنین اثر نفیسی باشد و در دانشگاه صداوسیما و سایر دانشگاه هم از این کتاب استفاده کنند.
رسانه‌ملی تاثیرگذارترین رسانه است
مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب نیز در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در چنین مسیرهایی معمولا ناهمواری‌هایی وجود دارد که به هر حال نویسنده این مسیر را هموار کرده که امیدواریم این تولیدات ادامه داشته باشد. رونمایی این کتاب با رونمایی کتابی که روز گذشته در حوزه هنری انجام شد، تقارن دارد. همچنین رهبر معظم انقلاب در دیدار با پرستاران در روز پرستار فرمایشات و درباره جهاد روایت بیاناتی داشتند. با توجه به این تقارن و شروع به کار دوستان جدید در سازمان صداوسیما و برنامه‌های تحولی که برای صداوسیما دارند، نکاتی را بیان می‌کنم. وی ادامه داد: امروز آحاد جامعه فشار اقتصادی را با همه وجود احساس می‌کنند. البته ما در حوزه‌های امنیتی شاهد تلاش‌های بی‌وقفه امنیتی هستیم. کسی که بیشترین اشراف را در کشور دارد، ارزیابی‌اش این است فشارهایی که در جنگ نرم و عملیات روانی داریم بیش از فشارهای حوزه اقتصادی است. تجربه بیش از ۲ سال من در حوزه رسانه باعث شده خیلی وقت‌ها که بحث رسانه پیش می‌آید همه درباره اهمیتش صحبت می‌کنند و سخن‌ها می‌گویند. اما جایی که پای عمل می‌رسد ما کمتر شاهد تصمیمات و حمایت‌های جدی هستیم.
فضائلی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب افزود: در بحث جهاد روایت، حضرت آقا درباره نقش حضرت زینب(س) بعد از واقعه عاشورا توضیحاتی دادند. ایشان فرمودند آنچه حضرت زینب(س) بعد از واقعه عاشورا انجام داد حجت را برای همه تمام می‌کند و هیچ بهانه‌ای به جا نمی‌ماند برای این‌که در عرصه تبیین حقایق نسام و ارائه روایت درست و صادقانه بخواهیم کوتاهی یا تعللی کنیم. اگر قرار بود بهانه‌ای و عذری کسی بیاورد، در صدرش حضرت زینب(س) بود. رسانه‌ملی به طریق اولی چنین وظایفی را به عهده دارد. به‌رغم گفته‌های رقبا و فضای مجازی معتقدم رسانه‌ملی همچنان تاثیرگذارترین و فراگیرترین رسانه کشور است. بنابراین وظیفه سنگینی به عهده دارد برای این‌که بستر را فراهم کند که این تاثیرگذاری اتفاق بیفتد. صداوسیما باید برای رشد فضائل اخلاقی این بستر را آماده کند. وی در ادامه عنوان کرد: امروز رسانه‌ملی فقط دانشگاه نیست. حضرت آقا در حکم دکتر جبلی هم به چهارگاه اشاره کردند: آوردگاه، دانشگاه، آسایشگاه و قرارگاه. رسانه‌ملی باید این چهارگاه را فراهم کند. اصولا یکی از کارهایی که رسانه‌ملی باید انجام بدهد این است که هم دانشگاه مطلوب باشد و هم آوردگاه، قرارگاه و آسایشگاه. همچنین ضرورت بهره‌مندی بیشتر از پشتوانه‌های فکری جزو وظایف رسانه‌ملی است.
ادبی، پژوهشگر و مجری برنامه صوفیا نیز با غزلی از سعدی سخنانش را آغاز و اشاره کرد: صداوسیما طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب که در این کتاب هم وجود دارد باید سازمانی کارساز، کارآمد و چالاک باشد. سپس دکتر ساعی استاد دانشگاه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من خیلی از بیانات رهبر معظم انقلاب را که در این کتاب هست شنیده‌ام. اما خواندن کتاب برایم جالب بود. چون این کتاب حاصل چند سال مباحثه است. من نیز به چهارگاه که رهبر معظم انقلاب در حکم آقای جبلی بیان کردند اشاره می‌کنم که در این کتاب هم هست و توصیه می‌کنم این کتاب را بخوانید.
حبیبی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در بخشی از این مراسم گفت: فکر نکنید هر کسی که سکاندار سازمان صداوسیما می‌شود کار راحتی را به عهده دارد. برعکس کار بسیار سختی است. وی ادامه داد: نویسنده، تهیه‌کننده، مجری و همه کسانی که در یک برنامه تلویزیونی فعالیت می‌کنند کار سختی به عهده دارند. چون آثاری که در این رسانه تولید می‌شود محصول انسانی است. ما امثال داوود میرباقری و مجید مجیدی در رسانه کم داریم. ما نیاز به تحول و انسان‌های رسانه‌ای داریم. البته کار ابتدا باید در وزارت آموزش و پرورش انجام شود. اگر توانستیم در آموزش و پرورش کاری انجام دهیم و بچه‌ها را به‌درستی تربیت کنیم، کار ارزشمندی انجام داده‌ایم. بنابراین فقط کار رسانه نیست و باید مورد حمایت جدی قرار بگیرد. وی با اشاره به خاص بودن این کتاب ادامه داد: این کتاب مخاطب خاص دارد. بنابراین مدیران رسانه باید آن را منتشر کنند و در بین عوامل برنامه‌ساز هم قرار بدهند. از ناشران این کتاب هم می‌خواهم با توجه به اقدام ارزشمندی که برای این کتاب انجام دادند، به یک کتاب و یک شماره اکتفا نکنند و فکر نسخه‌های بعدی هم باشند و نوآوری‌های دیگری هم در این زمینه داشته باشند.
انتهای مراسم محمدحسین آزادی، نویسنده کتاب روی سن آمد و تشکر کرد و از این کتاب با حضور استادان رونمایی شد. دانشگاه عمومی، عنوان کتابی به قلم محمدحسین آزادی از دانش‌آموختگان دانشگاه صداوسیماست که صداوسیما را از منظر رهبر معظم انقلاب بررسی کرده و در ۱۰فصل این کتاب را جمع‌آوری کرده است. با سرفصل‌هایی چون اهمیت و نقش رسانه‌ها در جهان، جایگاه رسانه‌ملی در معادلات جهانی، رسانه‌ملی؛ قرارگاه مقدم فعال جنگ نرم، رسانه‌ملی؛ از اهمیت تا اهداف، رسانه‌ملی و معارف اسلامی، رسانه‌ملی و مسائل اجتماعی، رسانه‌ملی و اقشار جامعه، رسانه‌ملی؛ خبررسانی و فیلمسازی، سیاست‌های کلی و راهبردهای اجرایی رسانه‌ملی و نبایدهای رسانه‌ملی.
 

منبع:جام جم

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7