عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان سالیانه چرخش مالی کلاسهای کنکور می باشد و این نشان دهنده تحمیل بسیار سنگین هزینههای کلاسهای کنکور بر خانوادهها است.
برنامه تلویزیونی غیرمحرمانه با موضوع «آزمون سراسری دانشگاهها» با حضور «دکتر محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی»، «دکتر کبگانیان استاد دانشگاه و عضو شورای انقلاب فرهنگی»، «مجید حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران» و «عباس نادری معلم و مشاور تحصیلی» از شبکه دو سیما پخش شد.
دکتر کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این برنامه خاطرنشان کرد: بُرد در کنکور الزاما به معنای ارجحیت کیفی نیست. به همین دلیل بر جدایی سنجش از پذیریش اصرار وجود دارد.
وی به آسیبهای کنکور اشاره کرد و گفت: نگرانی خانواده ها، تحمیل هزینه های بسیار برای قبولی در کنکور از آسیب های کنکور بود که با عدالت اجتماعی مغایرت داشت.
کبگانیان افزود: نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان سالیانه چرخش مالی کلاس های کنکور می باشد و این نشان دهنده تحمیل بسیار سنگین هزینه های کلاس های کنکور بر خانواده ها است.
وی همچنین گفت: نکته بسیار مهم دیگری که به دانشگاهیان وارد می شد، نادیده گرفتن عمق یادگیری بود. ارزیابی با تست یک ارزیابی سطحی است و عمق یادگیری ارزیابی صورت نمی گرفت و تنها با سوالات تشریحی می توان به ارزیابی آن پرداخت. به همین دلیل ۶۰ درصد به سمت آزمون تشریحی امتحان نهایی گرایش یافته است.
کبگانیان افزود: در آزمون استاندارد پارتی بازی وجود ندارد، به خصوص اگر محور اصلی کتب درسی باشد.
وی تصریح کرد: بحث هدایت تحصیلی یک از بندهای نقشه جامع علمی کشور است که اگر معلمان و مسئولین تربیتی آموزش و پرورش به آن مجهز شوند و استعداد یابی درستی از نوجوانان صورت بگیرد، بسیاری از آسیب های کنونی وجود نخواهند باشد.
زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در سخنانی اظهار داشت: در رابطه با کنکور و آثار مترتب با آن، تلاش های بسیاری صورت گرفت تا بتوانیم کنکور به روش کنونی حذف شود و مسائل دیگری از جمله آزمون استاندارد جایگزین آن شود. سال ۱۳۸۶ به کمک مجلس قانون حذف کنکور یا «سنجش و پذیریش دانشجو » به تصویب رسید. در ماده ۲ این قانون به صراحت اعلام شد که می بایست بعد از ۵سال کنکور حذف شود و به جای آن بحث آزمون های استاندارد مطرح شد.
وی افزود: در سال ۱۳۹۲ زمان حذف کنکور رسیده بود، لیکن وزارت آموزش و پرورش در این خصوص کاری نکرده بود و مشکلاتی در این راستا از سوی آموزش و پرورش مطرح گردید. لذا؛ به ناچار در سال ۹۲، قانون جدیدی پیرو قانون قبلی مصوب شد.
زاهدی عنوان کرد: قانون قبلی تاکید بر این داشت که برای سه سال آخر دبیرستان که شامل دوره پیش دانشگاهی و دو سال ماقبل آن می شد، آزمون استاندار برگزار شود و آزمون ها ملاک قرار بگیرند و بعد از ۵ سال کنکور حذف شود. در قانون جدید عنوان شد که طی ۵سال باید برنامه ریزی به گونه ای صورت بگیرد که حداقل ۸۵درصد ورودی های دانشگاه از طریق آزمون های استاندارد و براساس سابقه تحصیلی صورت بگیرد.
وی در ادامه گفت: در قانون سال ۱۳۸۶ تاکید شده بود که براساس مجموعه دروس سه سال آخر آزمون استاندارد برگزار شود لیکن در قانون جدید گفته شد که دروسی که آموزش و پرورش می تواند در این سه سال آزمون استاندارد را برگزار کند، انجام گیرد تا آموزش و پرورش بتواند بر اساس قانون خود را تطبیق دهد.
زاهدی افزود: خوشبختانه در حال حاضر ۸۹ درصد ظرفیت دانشگاه ها می تواند بدون کنکور و براساس سابقه تحصیلی باشد و به عبارتی قانون مصوب مجلس اجرا شده، لیکن هنوز کنکور وجود دارد.
وی اضافه کرد: بحث اصلی و کلان در سال ۸۶، در راستای حذف کنکور به طور کلی بود و هدف غایی بر حذف کنکور می باشد.
زاهدی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش هنوز نتوانسته است آزمون های استاندارد را در سه سال آخر به خوبی اجرا کند. بنابراین؛ باید مسئله آزمون های استاندارد جدی گرفته شود.
وی با بیان اینکه چگونگی حذف کنکور مهم است، افزود: انتخاب افراد در رشته های پرمتقاضی مانند پزشکی امری دشوار است و تنها براساس سابقه تحصیلی و آزمون استاندارد نمی توان صورت بگیرد و باید براساس آزمون دیگری نیز انجام گیرد که اخیرا شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص مصوبه ای صادر کرده است.
زاهدی اضافه کرد: اینکه نظام آموزش و پرورش کشور دارای مشکل است موافق هستم و حتما باید جراحی شود و باید از رتبه بندی فرهنگیان باید شروع شود و بدان اهمیت داده شود. در کنار آن باید نظامات دیگر در خارج از وزارت آموزش و پرورش مانند دولت و سازمان استخدامی و سازمان برنامه و بودجه و مجلس کمک کنند تا عدالت محوری در نظام آموزش و پرورش پیاده شود.
منبع:مهر