کد خبر: 17905| تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، ۱۴ مرداد سال ۱۴۰۰ | ساعت ۹:۳۷:۰ | تعداد بازدید: ۸۷۸

سیدعباس صالحی با بیان اینکه در عصر دیجیتال داده‌ها از طلا و‌ جواهرات و منابع طبیعی مهم‌تر و زمینه‌ساز قدرت‌ و ثروت‌ هستند، گفت: در ادغام سه موسسه معاونت فرهنگی قدم ‌اول جمع‌‌آوری داده‌های داخلی بود اما باید داده‌های بیرونی ‌را هم رصد کرد تا بتوانیم ذائقه‌های تولید و مصرف بیرونی را هم ببینیم، هراندازه قدرت ترکیب‌سازی بالا برود امکان‌ برنامه‌ریزی برای نظام‌ حکمرانی، ناشران و‌ تسهیل‌گران بیشتر فراهم می‌شود.
سیدعباس صالحی بعداظهر امروز در‌ مراسم رونمایی از «داشبورد کتاب، بخش داده‌کاوی کتاب و نشر و پورتال جامع خانه کتاب و ادبیات ایران» با بیان اینکه در بخش ساختاری سه موسسه ادغام شده یعنی خانه کتاب، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و بنیاد شعر و ادبیات داستانی معاونت فرهنگی مشکلات زیادی را به دوش‌ کشید و از این رو از این مجموعه تشکر و قدردانی دارم، اظهار داشت: سعی این مجموعه بر این بوده که تاریخ و تجارب گذشته مجموعه‌ها حفظ و در مسیر این یکپارچه‌سازی انضباط مالی و انسانی حفظ شود.
 
وی ادامه داد: این یکپارچه‌سازی که باید برای مجموعه این موسسات اتفاق می‌افتاد با وجود کرونا و محدودیت‌ها برکاتی را برای حوزه فرهنگ و هنر داشته و تاثیرات آن را دیده‌‌ایم که می‌توان به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب به عنوان یک نمونه اشاره کرد، منابع مالی، برندسازی و‌ نظام ارتباطی و تعاملی هر سه موسسه باوجود یکپارچه‌سازی به‌گونه‌ای عمل کردند که نسبت به گذشته موثرتر باشند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در بحث‌های قدرت و‌ ثرو‌ت ملی در نگاه کلاسیک یک‌ برداشت داشتیم به این معنا که ‌قدرت ملی موقعیت استراتژیک از نظر جغرافیایی و‌ منابع نظامی بود، در حوزه ثروت هم منابع طبیعی، منابع مالی چون طلا و ‌نقره، سهام بورس و‌ حو‌زه‌های صنعتی و همچنین مهارت‌های انسانی مدنظر بوده است، اما در نگاه جدید و عصر دیجیتال عنصر اصلی قدرت و ثروت ملی «داده‌ها» است.
 
صالحی یادآور شد: در عصر جدید ما وارد یک فضای جدید از قدرت و ثروت شده‌ایم، در واقع اینکه در داده‌ها چه اقداماتی می‌توان انجام داد منابع ثروت و قدرت‌ محسوب می‌شود و اگر نگاه به توسعه و ماندگاری ملی داریم باید بر روی داده‌ها کار کرد، این داده‌ها همانند منابع خام نفت و گاز سابق هستند.
 
وی افزود: در دوره پساسایبری و عصر دیجیتال داده‌ها از طلا و‌ جواهرات و منابع طبیعی خیلی مهم‌تر است و اینها قدرت‌ساز و ثروت‌ساز هستند و اگر چنین نگاهی به داده داشته باشیم آنگاه تک‌تک داده‌ها مهم خواهد بود.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ادغام سه موسسه فوق نیز به ما قدرت پردازش و ساخت آینده قوی‌تر را می‌دهد، اقدام ما در وزارت فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی با این نگاه بود که براساس آن داده‌های گذشته را با عنوان بازنگری در نظر بگیریم، این ادغام مجموعه‌ای از داده‌ها را در کنار هم قرار داد و امید است مسیر داده‌پردازی و داده‌کاوی در این ادغام هم به خوبی به پیش برود.
 
صالحی ابراز داشت: در این ادغام قدم ‌اول ما جمع‌‌آوری داده‌های داخلی بود اما این داشبوردی که امروز رونمایی می‌شود باید داده‌های بیرونی ‌را هم رصد کند تا بتوانیم ذائقه‌های تولید و مصرف بیرونی را هم ببینیم، هراندازه قدرت ترکیب‌سازی بالا برود امکان‌ برنامه‌ریزی برای نظام‌ حکمرانی، ناشران و‌ تسهیل‌گران را فراهم می‌کند. 
 
وی در پایان گفت: آینده توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ما در گرو این است که تا چه اندازه فرآوری داده‌ها را خواهیم داشت و امید است این گامی که برداشته شده استمرار پیدا کند و تکامل و ‌تعمیق داشته و براین‌اساس آینده وزارت فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی و قدر داده‌ها را بدانیم.

منبع:مرکز روابط عمومی‌ و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7