کد خبر: 17781| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲۷ تیر سال ۱۴۰۰ | ساعت ۹:۲۱:۰ | تعداد بازدید: ۱۰۲۸

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که فضاهای فرهنگی می تواند مکانی برای توسعه اقتصاد هنر باشد، گفت: مراکز فرهنگی می تواند مکانی برای نمایش هنر ایرانی شود.
سید عباس صالحی در آیین گشایش کوشک باغ هنر که در محوطه اراضی عباس آباد برگزارشد، با اشاره به دغدغه های اصحاب هنر و فرهنگ گفت: دغدغه این افراد همواره توسعه فضاهای فرهنگی و عمومی در شهرها و روستاها است.  
وی با بیان اینکه در برخی از قسمت ها همچون فضاهای سبز شهری به توسعه قابل قبولی دست پیدا کردیم، گفت: به عنوان مثال در ایجاد فضایی سبز شهری توسعه قابل‌قبولی پیدا کرده ایم ، ایجاد ۱۱ متر فضای سبز به ازای هر فرد که البته در کلان شهرها از جمله تهران بیشتر است ، یکی از نمونه‌های این موارد است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فضاهای فرهنگی و هنری در کشور را نمی توان در مقیاس متری محاسبه کرد گفت : با وجود توسعه شهرها و تاسیس شهرهای جدید مکان های فرهنگی رشد مناسبی نکرده است. 
وی با بیان اینکه شهرها تنها محلی برای خواب و کار نیست،گفت: شهرها زیست بوم جسم ، روان و جان است و اگر دریچه های وجود انسان به سوی فرهنگ هنر باز نشود، زیست بوم فرد و شهروندان گرفتار اختلال می شود.
 صالحی با اشاره به این که مصرف کالای فرهنگی در سبد خانواده ایرانی کم است، گفت: این کم در سال های گذشته تنزل پیدا کرده است، بر اساس آمار مرکز آمار،ذمیزان مصرف کالاهای فرهنگی که تفریح نیز شامل آن می شود ، در سال ۸۸ درصد ۲.۹ بود و در سال ۹۶ به ۲ درصد کاهش یافته است.
وی گفت: فضاهای فرهنگی فرصت اقتصاد خلاق تر حوزه فرهنگ و هنر را فراهم می کند. توسعه این گونه فضاها دستاوردهای خوبی محسوب می شود اما همچنان نیاز های زیادی در این حوزه داریم. در طول سال های گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد امکان اجرایی شدن ایده های بخش خصوصی را محقق کرد از آن جمله می توان به توسعه سینماها و گذرگاه های فرهنگی هنر اشاره کرد. 
وی ایده تأسیس کوشک هنر را یکی دیگر از این موارد دانست و گفت: در دیگر شهرها نیز همچون یزد، نیشابور، شیراز و سمنان چنین فضاهای فرهنگی ایجاد شد که البته شیوع کرونا در این روند تاثیر منفی داشته است.
صالحی گفت: این فضاهای فرهنگی تا به نحوی هویت شهری را معنا داده و تبدیل به زیست بوم فرهنگ و هنر آن شهر می شود و همچنین فرصتی برای گردش اقتصادی فرهنگ و هنر آن منطقه است.
صالحی گفت: شهرداری تهران نیز در این امر پیشگام بود با افتتاح این مجموعه که ادامه دیگر اتفاقاتی است که در تهران برای توسعه فرهنگی آغاز شده، است. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تبدیل شدن کوشک باغ هنر به مرکزی برای جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی فرصتی برای هنرمندان برای عرضه آثار هنری شان است و همچنین مکانی برای نمایش فرهنگ و هنر ایرانی برای علاقمندان است.
وزیر فرهنگ فرهنگ و هنر را مانند نخ تسبیحی برای انسجام اجتماعی کشور دانست و گفت: فرهنگ را باید پایه ای برای وحدت ، انسجام ملی قرار دهیم. 

منبع:ایرنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7