کد خبر: 17266| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۵ خرداد سال ۱۴۰۰ | ساعت ۸:۸:۰ | تعداد بازدید: ۱۴۲۹

صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف استفاده از ظرفیت اعضای هیات علمی توانمند و علاقمند دانشگاه‌های کشور به نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در حوزه نوآوری، تفاهمنامه همکاری مشترکی با دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره در زمینه برگزاری کرسی‌های نظریه‌‌پردازی و ترویجی مرتبط با زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور و همچنین کمک به تجاری‌سازی طرح‌های نوآورانه حوزه علوم انسانی و معارف دینی منعقد کرد.
در راستای بهره‌برداری حداکثری زیست‌بوم نوآوری کشور از ظرفیت کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و ارتباط اثربخش با اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در حوزه علوم انسانی و معارف دینی، بعدازظهر دوشنبه تفاهمنامه‌ای میان حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه از دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و دکتر علی وحدت از صندوق نوآوری و شکوفایی منعقد شد.
به موجب این تفاهمنامه به منظور سياست‌گذاري، تدوين برنامه اجرايی و نظارت بر حسن اجراي اين تفاهم‌نامه، کميته راهبري متشکل از پنج نفر از نمایندگان طرفین به ریاست معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی پس از معرفي رسمي، تشکيل مي‌شود.
محورهای اصلی تفاهمنامه صندوق نوآوری و دبیرخانه، شامل همکاری در برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی و ترویجی مرتبط با زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور،  کمک به تجاری‌سازی طرح‌های نوآورانه حوزه علوم انسانی و معارف دینی است. همچنین بر اساس این تفاهم‌نامه، اعلام موضوعات و محورها در حوزه نوآوری و مرتبط با ماموریت و رسالت صندوق و بخشی از هزینه آن توسط صندوق نوآوری تامین می‌شود.

ضرورت نقد و بررسی مفاهیم مرتبط با نوآوری در دانشگاه‌ها و کرسی‌های علمی
دکتر علی وحدت، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در آیین امضای این تفاهم‌نامه بر ایجاد مفاهیم نوآوری در دانشگاه تاکید کرد و گفت: ما نیاز داریم که مفاهیم مرتبط با نوآوری در دانشگاه‌ها و کرسی‌های علمی تبیین و نقد و بررسی شود. صندوق نوآوری و شکوفایی تلاش دارد علاوه بر موضوعات فنی و مهندسی، مفاهیم دینی و فرهنگی را با استفاده از ابزارهای نوین مانند هوش مصنوعی در اکوسیستم نوآوری کشور توسعه دهد. 
وحدت  به حضور صندوق نوآوری در رویداد نوآورانه کتاب و کودک اشاره کرد و گفت: ما در محل جوشش ایده و علم در دانشگاه مشکل نداریم اما معتقدیم استفاده از فناوری‌های نوین برای خلق مفاهیم نوآورانه مغفول مانده است. در این رویداد که ابتکار خوبی بود، اساتید علوم تربیتی، استارت‌آپ‌هایی که محصولاتی تربیتی برای حوزه کودک تولید کرده بودند را شناسایی و در نهایت 11 استارت‌آپ محصول نهایی خود را در مسابقه عرضه کردند. در این رویداد و رویدادهایی از این دست اعضای هیات علمی و دانشجویان یاد می‌گیرند که چگونه با مهندسان همکاری داشته باشند و از ابزارهایی مانند نمایش، هوش مصنوعی و هنر برای آموزش به کودکان استفاده کنند. به عبارت دیگر باید برای فراهم کردن مفاهیم نوآوری زمینه‌سازی کرده و شرایط استفاده از هوش مصنوعی و ارتباط با مهندسان را برای استفاده از نوآوری در علوم انسانی فراهم کنیم.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان خاطرنشان کرد: کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره می‌تواند برای ما فرصت ایجاد کند زیرا در مقوله نوآوری نیز ممکن است آسیب‌هایی وجود داشته باشد که با هدایت شما و برگزاری کرسی‌های نقد و بررسی تبیین شود.
 
تعامل با صندوق نوآوری و شکوفایی قابل توجه است
در ادامه نیز حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره پیشنهاد کرد که موضوعاتی برای تحقیق و بررسی تبیین شود و گفت: درخواست می‌کنیم که موضوعاتی که نیاز کشور است و به پشتوانه آن می‌توان حکمرانی کرد را مطرح کنید. نیازهای این حوزه با حضور اساتید احصا شود و تیم‌هایی برای تحقیق مشخص شوند و با حمایت صندوق نوآوری به نظریه‌های کاربردی دست یابیم.
وی ادامه داد: باید بر اساس مبانی حکمی، تجربه علمی بشری و وضعیت بومی کشور نظریه‌های کاربردی تولید کنیم. بر این اساس صندوق نوآوری در شناسایی موضوعات به ما کمک کند و ما نیز اساتید مرتبط را همراه خواهیم کرد.
وی در ادامه از نظم صندوق نوآوری و شکوفایی ابراز خوشحالی کرد و گفت : به دلیل موضوعات مختلفی که در هیات بررسی می شود با مجموعه های مختلفی در ارتباط هستیم اما تعامل با صندوق نوآوری قابل توجه بود زیرا با نظم خاصی امور را پیگیری و به نتیجه می رساند. این امرنقطه قوت صندوق در همکاری های آینده خواهد بود.
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7