کد خبر: 15259| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲۵ آبان سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۶:۳۶:۰ | تعداد بازدید: ۲۶۷۵

دانشگاه شهید بهشتی در راستای انجام ارزیابی و نظارت تخصصی نظریه‌پردازی در حوزه علوم رفتاری، با هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، تفاهم نامه همکاری امضاء کرد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، این تفاهم‌نامه به امضاء دکتر سعدالله نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه رئیس دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.
در ابتدای این نشست، دکتر نصیری قیداری ضمن خیر مقدم، از تجارب همکاری‌های پیشین با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه و ثمربخشی این فعالیت‌ها یاد نمود و اظهار امیدواری کرد، امضاء تفاهم‌نامه همکاری، گام موثری در راستای تعمیق همکاری‌های مشترک  بوده و در حل مسائل و مشکلات جامعه تاثیرگذار باشد.
در ادامه دکتر خسروپناه، ضمن ارائه گزارشی از کرسی‌های نظریه‌پردازی علمی در کشور، در خصوص نحوه شکل‌گیری کرسی آزاداندیشی و کرسی نقد و مناظره در شورای عالی انقلاب فرهنگی، نحوه مصوب شدن آیین نامه‌ها، نحوه برگزاری نشست‌ها و راه‌اندازی کمیته دستگاهی در دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه نمود.
وی با اشاره به تفاوت کرسی‌های آزاد اندیشی و کرسی‌های علمی گفت: کرسی‌های علمی به دو صورت کرسی‌های ترویجی و نظریه‌پردازی و نوآوری برگزار می‌شود که در کرسی‌های ترویجی تلاش شده به صورت نیمه متمرکز و با بررسی و اجرای کمیته‌های دستگاهی دانشگاه‌ها برگزار شود.
رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، از ثبت 45 نظریه پس از ارائه و نقد ناقدان توسط هیات داوران خبر داد و اظهار داشت: کرسی‌های نظریه‌پردازی پس از بررسی و مشخص شدن ناقدان و داوران کرسی، در شوراهای تخصصی دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی بررسی و تایید می‌شوند.
وی با تاکید بر اهمیت روحیه پژوهشی و لزوم انگیزه بخشی به استادان و ارتقاء روحیه پژوهشی برای توسعه کرسی‌های علمی در دانشگاه‌ها، خاطر نشان کرد، برای این کار امتیازات کرسی‌های نظریه‌پردازی و ترویجی در آیین نامه ارتقاء قرار گرفته است.
دکتر خسروپناه درخصوص واگذاری «شورای تخصصی علوم رفتاری» به دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، دارای 5 شورای تخصصی است که هر یک از این شوراها به یک دانشگاه یا پژوهشگاه بزرگ واگذار شده است و دبیرخانه هیات کار نظارت را بر عهده دارد که با توجه به بررسی‌های صورت پذیرفته، «شورای تخصصی علوم رفتاری» با انعقاد تفاهم نامه، به دانشگاه شهید بهشتی سپرده می شود که امیدواریم دانشگاه شهید بهشتی با توجه به توان و ظرفیت‌ها، بتواند تحولی در حوزه تخصصی علوم رفتاری ایجاد نماید.
دکتر جمیله علم الهدی دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور، نیز در سخنانی در خصوص صیانت از مقام معلم، دانشگاه و علم برای پیشرفت هرچه بیشتر کشور تاکید نمود و پیشنهاد تشکیل شورا یا کمیته‌ای با هدف تعیین حدود و قلمرو اینگونه مداخلات را مطرح کرد. 
دکتر محمدعلی مظاهری رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دیگر سخنران این نشست، با آسیب‌شناسی کرسی‌های نظریه‌پردازی، خواستار بازنگری در سیاست‌ها و اتخاذ سیاست‌های تشویقی و حمایتی از صاحب‌نظران شد.
دکتر حمید رضا پوراعتماد رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز، نیز بر لزوم تغییر و بازنگری در نوع رویکرد به دانشگاه‌ها و نحوه صحیح نگاه به مساله و شیوه کاربردی شدن آن تاکید کرد.
 پس از بحث و تبادل نظر، تفاهم نامه همکاری به امضاء دو طرف رسید.
در ادامه دکتر نصیری قیداری، با هدف تسهیل امور در اجرایی شدن تفاهم نامه و ارزیابی اقدامات انجام گرفته، درخواست ارائه گزارشی در خصوص اقداماتی انجام گرفته پس از 2 ماه از زمان انعقاد تفاهم نامه از معاونت پژوهشی دانشگاه نمود. 
در مراسم امضاء تفاهم نامه فوق، دکتر رسولی مشاور رئیس دانشگاه و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی، دکتر مسگر معاون هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره، دکتر شکری معاونت پژوهشی دانشگاه، دکتر علم الهدی رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دکتر پور اعتماد رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دکتر مظاهری رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دکتر خیاطیان رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه و دکتر فرتاش مشاور رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه حضور داشتند.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7