کد خبر: 17037| تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، ۹ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ | ساعت ۲۳:۲:۰ | تعداد بازدید: ۱۶۲۸

خیرین مدرسه‌ساز، ۱۳۵ هزار کلاس درس در اقصی نقاط کشور ساخته‌اند

پانزدهمین روز ماه مبارک رمضان، روز میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(ع) است که این روز، «تکریم خیرین» نامیده شده است؛ خیرینی که از مال خود می‌گذرند تا بتوانند گوشه‌ای از مشکلات را حل کنند؛ به اذعان مسؤولان آموزش و پرورش، خیرین همواره یکی از همراه‌ترین ارکان نظام تعلیم و تربیت در مشارکت و احداث فضاهای آموزشی هستند و به همین دلیل مسؤولان تلاش می‌کنند تا از این مردان و زنان نیکوکار تجلیل کنند. 
در حال حاضر 30 هزار خیّر مدرسه‌ساز حقیقی و حقوقی در کشور حضور دارند که بیش از 5 هزار نفر آنها بانوان خیّر هستند؛ خیرین نیک‌اندیش تعهدات خود را که در سال 1398 بالغ بر 1600 میلیارد تومان بود، در سال 1399 به بیش از 3 هزار میلیارد تومان رساندند و در برابر عملکرد خوب خیرین، دولت نیز میزان سهم مشارکت خود در پروژه‌های آموزشی خیرین را به میزان قابل توجهی افزایش داد، به طوری که در سال 1399 با تخصیص 100 درصدی 2350 میلیارد تومان، میزان مشارکت دولت در پروژه‌های خیرین به صورت کامل پرداخت شد.
طی پنج سال اخیر حدود 49 درصد کلاس‌های درس با مشارکت خیرین احداث شده است و از این 49 درصد، 17 درصد آن کاملا توسط خیرین و 32 درصد آن با مشارکت خیرین و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ساخته شده است.
یکی از فعالیت‌هایی که در سال گذشته کلید خورد، اجرای بسته تحولی «آجر به آجر» بوده که این طرح بر جمع‌آوری مشارکت خرد مردمی تأکید دارد و دو پویش به نام‌های «مهر را با محرم آغاز کنیم» و «من مادرم، بچه‌های ایران، فرزند من» شروع به فعالیت کرد که در این راستا بیش از یک میلیون نفر از مردم نوع‌دوست کشورمان با حداقل یک هزار تومان در مدرسه‌سازی مشارکت کردند و رقمی با بیش از 8 میلیارد تومان جمع‌آوری شد.
 خیرین مدرسه‌ساز و معلمان در کار انسان‌سازی مشارکت می‌کنند
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم گفت: به دنبال وجه مشترکی می‌گشتم که خیرین و معلمان را در یک منظومه مشترک ببینم و به این نتیجه رسیدم که هستی رمز و راز و گسترده است و فهم چگونه زیستن، رمز هستی است.
وی با بیان اینکه عشق، هنرمندی است، ادامه داد: هنر در جان بخشی و اعتلای روح است و این صحنه گسترده‌ای که در برابر ماست، جلوه‌هایی از ویژگی انسان را آشکار می‌کند؛ تمام افرادی که در کار اعتلای روح و روان انسان‌ها هستند، هنرمندان حقیقی هستند. بارزترین و درخشان‌ترین جلوه هنر جایی است که بر انسان‌ها می‌افزاید. خیرین مدرسه‌ساز در کار انسان‌سازی مشارکت می‌کنند، لذا هنرمند هستند. معلمان نیز به عنوان عناصری که پرورش انسان را هدف گرفته‌اند و هویت‌بخشی و شخصیت‌سازی می‌کنند، رفیع هستند.
حاجی‌میرزایی همچنین از مرحوم حافظی یاد کرد و افزود: یاد می‌کنم از مرحوم حافظی و همه کسانی که در این سال‌ها تلاش کردند. آنها همواره یاور، پشتیبان و حامی با انگیزه ما بودند.
افزایش اعتبار مشارکت دولت با خیرین مدرسه‌ساز به ۲۳۵۰ میلیارد تومان
محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این مراسم اظهار کرد: رقم مشارکت دولت با خیرین مدرسه‌ساز در ۸ سال گذشته، ۴۰ میلیارد تومان بود که امروز به ۲۳۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و این توفیق چیزی نیست جز آن انرژی مثبت و انگیزه‌ای که خیرین مدرسه‌ساز برای دولت ایجاد کردند.
وی افزود: در کنار تعهدی که امسال برای مشارکت دولت در مدرسه‌سازی با خیرین دارد، از امکانی که مجلس برای دولت فراهم کرد تا برخی بدهی‌ها و تعهداتش را بتواند خارج از سقف بودجه بپردازد، استفاده می‌کنیم و در این راستا نیز با سازمان نوسازی مدارس همراهی و همکاری خواهیم کرد.

منبع:خبرگزاری فارس

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7