کد خبر: 16839| تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، ۱۹ فروردین سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۶:۵۰:۰ | تعداد بازدید: ۱۲۶۳

5 طرح ملی و دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و معاون علمی و فناوری به بهره‌برداری رسید.
این برنامه همزمان با شصت و یکمین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید در استان های البرز، تهران و قزوین از طریق ویدئوکنفرانس انجام شد.
راه اندازی خط تولید موتور سه سیلندر کم مصرف یورو ۶، آزمایشگاه ملی قوای محرکه، افتتاح طرح تولید یک رام قطار هفت واگنه مترویی، رونمایی از ناحیه نوآوری دانشگاه شریف، افتتاح طرح تولید واکسن آنفلوآنزای فصلی (انسانی) و افتتاح خط تولید پنج  محصول زیست فناوری این طرح ها هستند.
سه هزار و ۴۶۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری  روی این طرح ها شده است که اشتغالزایی هفت هزار و ۵۹۵ نفر را به همراه دارد.
 
توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق بزرگترین دستاورد اقتصاد دانش‌بنیان است
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مرلسم گفت: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق بزرگترین دستاورد اقتصاد دانش‌بنیان است. در حال حاضر شرکت‌هایی فعال هستند که در حوزه فناوری سرمایه گذاری های سنگینی کرده اند. هیچ چیز در اقتصاد دانش بنیان خلق الساعه نیست. از نیروی انسانی در حال تحصیل در مراکز دانشگاهی تا زمانی که به راه اندازی شرکت اقدام می کند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: امروز نیز شرکت‌هایی در این مراسم حضور دارند که هزینه زیادی روی بخش تحقیق و توسعه خود داشته اند و کارآفرینی کردند و فناوری را توسعه دادند.
 ستاری با بیان اینکه فرق بسیاری میان سرمایه گذاری خود شرکت در پروژه و سرمایه گذاری بخش دولتی وجود دارد. بیان کرد: به عنوان مثال در حوزه زیست فناوری شرکت های دانش بنیان پرقدرتی داریم؛ یکی از شرکت ها سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان روی بخش تحقیق و توسعه خود هزینه کرد. قطعا اگر دولت ۴ هزار میلیارد تومان هم هزینه می کرد نمی توانست به نتایجی که این شرکت به آن دست یافت برسد.
رییس بنیاد ملی نخبگان در بخش بعدی سخنان خود به ۵ طرح افتتاح شده در این مراسم اشاره کرد و گفت: نخستین طرح واکسن آنفولانزای فصلی انسانی است. واکسن سرطان رحم در مراسم قبلی رونمایی شد که در آن مراسم خبر از رونمایی واکسن آنفولانزا را دادم. همان شرکت این واکسن را تولید کرده است و تولید ۳ واکسن انسانی دیگر را در برنامه دارند. با این اقدام از شهریور ماه امسال واکسیناسیون با واکسن آنفولانزای ایران ساخت انجام می شود.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین گفت: طرح کلان بعدی طرح تولید یک رام قطار هفت واگنه مترو است. پیش از این اقدام داخلی سازی در این حوزه ۲۶ درصد بود.  اما با این پروژه ۱۸ ماهه امروز ۷ واگن مترو رونمایی می شود. 18 شرکت دانش بنیان و ۳ مجموعه جهاد دانشگاهی، شرکت مپنا و واگن سازی تهران در این پروژه همکاری داشتند.
به گفته وی، با این اقدام میزان داخلی سازی در حوزه دانش فنی توسعه یافت و به حدود ۸۵ درصد رسیده است. داخلی سازی این نمونه به بیش از ۷۵ درصد رسید و در تولید انبوه این عدد به بیش از ۸۰ درصد خواهد رسید. پس اکنون دارای دانش فنی طراحی واگن مترو هستیم. شهرداری تهران ۱۰۵ واگن را قرارداد کرده است که تقریبا ۱۵ رام قطار می شود.
ستاری درباره طرح بعدی یعنی راه اندازی خط تولیدموتور سه سیلندر کم مصرف یورو 6 بیام کرد: این طرح با توافق برجام گشایش یافت. بعد از اختلالی که ترامپ در برجام به وجود آورد اما این طرح ادامه یافت. با این اتفاق خط تولیدی داریم که تا ۵۰۰ هزار موتور را در سال تولید کند و در هر شیفت کاری خود ۱۰ نوع موتور مختلف تولید می شود. بزرگترین سرمایه گذاری خودروسازی در ۱۵ سال اخیر است. فاز نخست امروز به بهره برداری می رسد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: همزمان در دانشگاه تهران نیز یکی از بزرگترین مراکز تست موتور راه اندازی می شود . سرمایه گذاری بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بخش خصوصی معاونت علمی و دانشگاه تهران انجام شده است. تمام تست ها از دیزل تا خودروی الکتریکی را انجام می دهد و همکاری پررنگی را بین دانشگاه و صنعت شکل داد.
وی درباره  ناحیه نوآوری شریف نیز گفت: بیش از ۵۰۰ شرکت دراین ناحیه نوآوری حضور دارند. بیش از ۲ هزار میلیارد تومان فروش آنها است. مدلی فوق العاده از نوآوری و توسعه شهری است. بدون همکاری شهرداری این اتفاق رقم نمی خورد. حرکتی که مسیر شهر تهران به سمت شهر هوشمند شدن را سرعت می دهد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بیان کرد: نخستین واکسن آبزیان نیز امروز رونمایی می شودکه نکته قابل توجه این است که مدیر عامل آن یک بانو است‌. تعداد بانوان شرکت های دانش بنیان در سطح مدیر به بیش از ۱۵ درصد رسیده است و تعداد بانوان شاغل در شرکت ها نیز به بیش ۳۵ درصد شده است.

منبع:مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7